Contactpersoon
-
Datum
30 november 2005
Ons kenmerk
DGTL/05/009274/SP/TV
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2050602650
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer, de antwoorden toekomen op de vragen gesteld door
het lid Dijksma over het nachtelijke goederenvervoer op het traject Zutphen
- Hengelo.
1. Bent u op de hoogte van het feit dat het nachtelijke goederenvervoer
op het traject Zutphen - Hengelo heeft geleid tot veel klachten van
omwonenden over geluidsoverlast en schade aan woningen door trillingen?
1. Ja.
2. Kunt u aangeven waarom de verantwoordelijk wethouder Verbeek van de
gemeente Hof van Twente geen informatie over de inhoud van deze
transporten van ProRail heeft gekregen? Zo neen, waarom niet?
2. ProRail bericht mij dat de gemeente Hof van Twente per brief van juni
2005 aan
ProRail informatie heeft gevraagd over de omvang van de toename van het
treinverkeer op dit traject en over wat er wordt getransporteerd. Door
ProRail is tijdens een overleg in juli 2005 aan de gemeente gemeld dat
het gaat om één goederentrein per etmaal met auto-onderdelen die vanuit
Zweden via Duitsland en Nederland naar
België vervoerd worden.
3. Bent u bereid om aan ProRail opheldering te vragen over de inhoud van
het nachtelijke goederenvervoer op het traject Zutphen - Hengelo? Zo
neen, waarom niet?
3. Zoals uit het antwoord op vraag 2 blijkt is mondeling al opheldering
aan de gemeente gegeven.
4. Klopt de bewering van ProRail dat het geen vergunning nodig heeft voor
het nachtelijke goederenvervoer op dit traject?
4. Ja, voor het rijden met treinen heeft ProRail geen vergunning nodig.
Op grond van de Spoorwegwet moet de beheerder (ProRail)
infrastructuurcapaciteit toedelen aan aanvragers (spoorvervoerders) op
basis van de criteria genoemd in de EU-richtlijn 2001/14 en de AmvB-
capaciteit. De beheerder kan slechts capaciteit toedelen en weigeren
binnen de ruimte die de regelgeving hem daarvoor biedt. De Spoorwegwet
roept geen vergunningenstelsel voor het vervoer in het leven, derhalve
heeft ProRail geen vergunning nodig.
5. Is op het traject Zutphen - Hengelo de spoorweg nu wel of niet in
strijd met het bepaalde in het Besluit geluidhinder spoorwegen (Bgs)?
5. De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer heeft schriftelijk aan ProRail bericht dat ProRail geen
infrastructuurcapaciteit had mogen toedelen voor het rijden met een
goederentrein over de betreffende spoorlijn voordat de Minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer heeft besloten
over een door ProRail ingediend akoestisch rapport met mogelijke
geluidmaatregelen. Een dergelijk rapport is door het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer niet ontvangen.
Zo'n rapport had volgens de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer moeten worden opgesteld omdat de uit
de voorgenomen toedeling voortkomende groei van het goederenverkeer op
dit traject zou leiden tot het overtreden van het bepaalde in het Besluit
geluidhinder spoorwegen (Bgs).
ProRail heeft daarop schriftelijk aan de Staatssecretaris van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer bericht deze visie
op meerdere onderdelen te betwisten.
Voor een oordeel over de strijdigheid zullen wij het verdere verloop van
deze procedure moeten afwachten.
6. Kunt u de Kamer gedetailleerd inlichten over de wijze waarop u verder
gaat opereren, indien ProRail wenst vast te houden aan het nachtelijke
goederenvervoer op het traject Zutphen- Hengelo?
6. De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer heeft het voornemen de handhavingprocedure verder voort te
zetten. Dat houdt in eerste instantie in dat, na de beoordeling van de
ingebrachte zienswijzen, besloten zal worden of en in welke vorm er
uitvoering gegeven zal worden aan het aangekondigde opleggen van een
dwangsom. Zolang deze procedure niet is afgerond kan ik geen standpunt
innemen over wat er eventueel daarná gaat gebeuren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat