Hoogste score voor Saabâs actieve hoofdsteunen
(11/30/2005)
Alle geteste modellen van Saab hebben de hoogste score behaald op het
gebied van nekletselpreventie. De stoelen met Saab Active Head
Restraints (SAHR) zijn getest door Thatcham, het onderzoeksinstituut
van de Britse verzekeraars.
De Saab 9-3 Cabriolet, 9-3 Sport Estate en 9-5 modellen behaalden, net
als de 9-3 Sport Sedan, vier sterren.
Thatcham, een gerenommeerd onderzoeksinstituut, meet de stoelen op en
kijkt naar de positie van de hoofdsteun in verhouding tot het hoofd
van een testdummy. Er is ook een dynamische test, waarbij de stoel met
de dummy wordt gemonteerd op een slee. Deze wordt in 0,1 seconde
versneld tot 16 km/h om de effecten van een veelvoorkomende aanrijding
van achteren te simuleren.
Thatchams Crash Research Manager, Matthew Avery, vertelt: âSaab heeft
voor een doorbraak gezorgd in de ontwikkeling van stoelen die helpen
een whiplash te voorkomen. De statistieken van verzekeringsclaims
wijzen uit dat de 9-3 met actieve hoofdsteunen heeft gezorgd voor 42
procent minder whiplash-klachten, in vergelijking met het vorige model
zonder dergelijke hoofdsteunen. De wetenschappelijk verantwoorde
benadering van Saab heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van
testprocedures voor de International Insurance Whiplash Prevention
Group (IIWPG). Iedere fabrikant zou feitelijk dergelijke hoofdsteunen
moeten toepassen.â
SAHR zorgt ervoor dat het hoofd en de onderrug niet meer bewegen ten
opzichte van elkaar. De hoofdsteun is bevestigd op een frame in de
rugleuning. Bij een aanrijding van achteren schuift de onderrug van de
inzittende naar achteren. Een mechanische verbinding in het frame
drukt de bovenkant van de leuning â met de hoofdsteun â omhoog en naar
voren. De steun vangt zo het hoofd op en verkleint de hoeveelheid
beweging die whiplash veroorzaakt. Vervolgens kantelt het frame in de
stoel direct terug in zijn uitgangspositie.
âAanrijdingen van achteren zijn zelden levensbedreigend, maar ze komen
vaak voor en kunnen lange tijd zorgen voor pijn en ongemakâ, vertelt
Per Lenhoff, hoofd crashveiligheid bij Saab Automobile. âDe resultaten
van de tests door Thatcham bevestigen onze eigen bevindingen en die
van vergelijkbare organisaties in de Verenigde Staten en Duitsland. Ze
laten allemaal zien dat ons pionierswerk met actieve hoofdsteunen van
grote waarde is.â
AutoRai