Sint gaat digitaal vanwege gemak en comfort
Lensink van berkel comm.
Sint gaat digitaal vanwege gemak en comfort
Sinterklaas nog steeds uitbundig gevierd
Amsterdam 29 november 2005 - Internetconsumenten kopen dit jaar meer sinterklaas- en
kerstcadeaus via het internet. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek rond Sinterklaas
van internetwinkel Kortingswinkel.nl. Circa 40% van de ondervraagden kocht vorig jaar al
een sinterklaas- of kerstcadeau via het internet. Dit jaar is ruim 50% van de
ondervraagden voornemens om een sinterklaas- of kerstcadeau via het internet te kopen.
Daarnaast wordt er dit jaar ook nog eens goed financieel uitgepakt. Dat de consument dit
jaar de hand op de knip houdt, valt dus wel mee.
Het online-onderzoek heeft plaatsgevonden onder 512 internetconsumenten. Opvallend is dat
ruim 60% van de ondervraagden die aan sinterklaasavond doen dit vieren met het hele
gezin, of zelfs de hele familie. Sinterklaas is daarbij traditiegetrouw nog steeds een
echt familiefeest. Verder blijkt dat het geven van cadeaus in combinatie met surprises en
gedichten de meest voorkomende sinterklaasavond is, ruim 40% viert het op deze manier. 5%
van de respondenten doet alleen surprises tegenover 10% die alleen een gedicht bij zijn
cadeaus schrijft.
Wie sinterklaas viert, pakt dit jaar goed uit. Het gemiddelde bedrag dat men dit jaar per
persoon aan sinterklaascadeaus uitgeeft bedraagt bij bijna 45% van de ondervraagden meer
dan 75 euro. Ruim 20% van de respondenten geeft dit jaar maximaal tussen de 50 en 75 euro
uit. De sint en kerstman zijn dit jaar dus niet overdreven zuinig, zo blijkt uit het
onderzoek.
Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl: 'We zien deze week een piek in de
kleine, goedkope en gekke cadeaus, die men ook vaak laat inpakken. Over de gehele maand
november gezien is echter een stijging waar te nemen in aankoop van vooral duurdere en
grotere artikelen. Vooral portable DVD spelers en DVD recorders zijn populair, maar ook
de grotere fitness apparaten, zoals cross trainers en loopbanden van 699 euro gaan als
broodjes over de virtuele toonbank. Bij de kinderen zijn vooral fietsen zoals BMX fietsen
en cruisers gewild. Naast de goedkope en gekke cadeaus, zijn vooral ook functionele
cadeaus geliefd zoals stofzuigers en keukenapparatuur. Vergeleken met vorig jaar november
is de kassa-aanslag per consument 40% gestegen. Per order geeft de consument deze maand
dus meer geld uit.'
Sint vindt gemak en comfort belangrijkst
Voordat men daadwerkelijk overgaat tot sint-en kerstaankopen bestudeert meer dan de helft
van de ondervraagden de winkelbrochures voor aanbiedingen. Ruim 40% van de ondervraagden
raadpleegt ook het internet voordat hij de sint-of kerstaankopen doet. Uit het onderzoek
komen de drie belangrijkste redenen naar voren waarom consumenten hun cadeau's dit jaar
via internet aanschaffen:
- Gemak/comfort (52%)
- Producten zijn goed te vergelijken (18%)
- Producten op internet zijn goedkoper (17%)
- Grotere keuze uit producten (6%)
Edzard Gelderman: 'De laatste jaren is een duidelijke trend waarneembaar dat consumenten
doelgericht en snel hun feestaankopen willen doen. Enerzijds zie je dat dit heeft te
maken met het gemak van internetwinkelen, anderzijds neemt ook de betrouwbaarheid van
internetwinkelen onder de consument toe door nieuwe betaalmogelijkheden. Het onlangs
geĂŻntroduceerde iDeal betalingssysteem is daar een goed voorbeeld van. In november
2004 gaf 30% van de ondervraagden aan winkelen via internet zeer betrouwbaar te vinden,
dit jaar is dat percentage met 5% gestegen.'
Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste aanbiedingensite van Nederland, werd in 2000 opgericht en
heeft sindsdien een constante groei doorgemaakt. Kortingswinkel.nl koopt vooral goederen
in, die tegen zeer scherpe prijzen aan de consument worden aangeboden. Tevens verstrekt
men diverse kortingsbonnen die consumenten zelf kunnen uitprinten of digitaal kunnen
inwisselen.
Noot voor redactie,