Oplossingen voor verkeersknelpunten A325
Model toekomst
Om te zorgen dat Nijmegen in de toekomst uit noordelijke richting
bereikbaar blijft, is een pakket maatregelen nodig.
De A325 tussen Ressen en Lent krijgt twee extra rijstroken. Om de A325
te ontlasten worden ook parallelle routes ingezet. Het verkeer tussen
Bemmel en Nijmegen gaat ten zuiden om de woonbebouwing van Lent en
Visveld heen en krijgt een directe aansluiting op de Waalbrug. Deze
route komt in plaats van de verbinding tussen Bemmel en Nijmegen via
de Vrouwe Udasingel die het college van B&W eerder voorstelde. De in
juli gepresenteerde knip in de Griftdijk blijft gehandhaafd, maar in
de ochtend- en avondspits krijgt forensenverkeer wel doorgang.
Voor de splitsing van de A325 naar de Waalbrug en de nieuwe stadsbrug
is gekozen voor de variant ter hoogte van station Lent. Dit knooppunt
komt verder van de woningen in Lent te liggen dan de bestaande
infrastructuur. In december vindt inspraak plaats over het voorstel.
De geplande aanleg van een tweede stadsbrug biedt een oplossing voor
het groeiende autoverkeer tussen de noord- en zuidoever van Nijmegen.
Maar de A325 tussen Ressen en Lent blijft een bottleneck voor de
bereikbaarheid van Nijmegen uit noordelijke richting.
Het college van burgemeester en wethouders stelt een pakket
maatregelen voor om de knelpunten op de A325 op te lossen en daarbij
de leefbaarheid in de woonwijken van de Waalsprong goed in het oog te
houden. Daarom zet het college allereerst in op goed openbaar vervoer
en goede verbindingen voor het fietsverkeer. Ten tweede worden de
bestaande wegen zoveel mogelijk benut en als laatste is de aanleg van
nieuwe infrastructuur aan de orde.
In juli 2005 heeft het college een voorstel gepresenteerd voor de
verkeersstructuur in de Waalsprong. In dat voorstel was nog geen keuze
gemaakt voor de locatie waar het verkeer van de A325 zich splitst naar
de Waalbrug en de nieuwe stadsbrug.
Op 29 november heeft het college een voorstel aangenomen waarin die
keuze is gemaakt. Daarnaast heeft de discussie met bewoners geleid tot
een op onderdelen aangepast voorstel, waarbij de doorstroming op de
A325 het leidende doel is gebleven.
De A325 wordt verbreed naar 2x3 rijstroken. Maar om de A325 te
ontlasten, is het nodig om het autoverkeer vanuit de Waalsprong en
Bemmel zo min mogelijk vóór de splitsing naar de twee Waalbruggen op
deze weg te laten aansluiten. Daarom worden zowel vanuit
noordwestelijke als noordoostelijke richting bestaande parallelle
routes ingezet.
Vanuit het noordwesten geeft de Griftdijk de bewoners van woonpark
Oosterhout een directe verbinding naar het centrum van de Waalsprong
(de Citadel) en een aansluiting op beide bruggen. Om sluipverkeer
vanaf de A15 naar Nijmegen over deze weg te voorkomen, komt er een
knip in de Griftdijk tussen de Stationstraat en de Groenestraat.
Bewoners van woonpark Oosterhout hebben daartegen geprotesteerd, omdat
zij graag een directe aansluiting op de A15 willen houden. In het
nieuwe voorstel blijft de knip bestaan, maar krijgt in de ochtendspits
het forensenverkeer staduitwaarts doorgang en aan het eind van de
middag stadinwaarts.
In het collegevoorstel van juli 2005 was het plan om het Bemmelse
verkeer naar/van Nijmegen te leiden via Het Buske en de Vrouwe
Udasingel en vervolgens naar de A325. Bewoners van Lent en Visveld
hebben er de afgelopen tijd op gewezen dat dit een zware belasting van
hun woonomgeving zou betekenen. Het college heeft gezocht naar een
alternatief voor deze verbinding, waarbij van belang is dat het
verkeer geen extra belasting oplevert voor de A325 tussen Ressen en
Lent. In het huidige voorstel gaat het verkeer tussen Bemmel en
Nijmegen ten zuiden van Lent naar de A325. De route loopt via een deel
van de Turennesingel en de nog aan te leggen Parmasingel, en krijgt
een directe aansluiting op de Waalbrug. De Parma- en Turennesingel
zijn hoofdontsluitingswegen en hebben een daarbij passende breedte en
inrichting. In deze nieuwe variant kan de afsluiting van de
Laauwickstraat achterwege blijven en kunnen bewoners van Lent via deze
straat het dorp in en uit.
Het verkeer dat vanuit het noorden via de A325 Nijmegen bereikt, zal
zich ter hoogte van Lent verdelen over de bestaande Waalbrug en de
geplande tweede stadsbrug. Voor de locatie van deze splitsing is
onderzoek gedaan naar twee varianten: de zuidelijke ligt ter hoogte
van het NS-station Lent en de andere variant 600m ten noorden daarvan,
waar de Lentseveldweg en Pastoor van Laakstraat bij elkaar komen. Uit
het onderzoek blijkt dat de twee varianten wat betreft luchtkwaliteit
niet verschillen en wat betreft geluidsbelasting beide binnen de
wettelijke normen blijven. De noordelijke locatie is circa 30 miljoen
euro duurder, vanwege de inpassing ten opzichte van de spoorweg.
Daarom is gekozen voor de zuidelijke variant, die de vorm kan krijgen
van een rotonde onder het spoor of een T-splitsing. De afstand van dit
knooppunt tot de woningen in Lent zal ongeveer het dubbele zijn van de
huidige 30 meter tussen de A325 en de woningen.
Tot 28 december is inspraak op het voorstel mogelijk; op 12 december
is er een informatie- en inspraakbijeenkomst in wijkcentrum De Klif.
Na de inspraakperiode zullen een voorstel en de inspraakreacties aan
de gemeenteraad worden voorgelegd.
bestand ophalen Collegevoorstel verkeersstructuur 28-11-05
Klik op het PDF-icoontje om het collegevoorstel verkeersstructuur van
28 november 2005 te downloaden.
Schets bestaande situatie
schets bestaande situatie
Schets rotonde
Schets rotonde
Schets t-aansluiting
Schets T-aansluiting
Gemeente Nijmegen