PERSBERICHT - 2005-11-28

Tv-programma over binnenlands toerisme trekt 7,5 miljoen 'unieke kijkers'

Bestemming Nederland het allerbest bekeken

Bestemming Nederland is het best bekeken televisieprogramma over toerisme in eigen land. De BNL-serie van 18 afleveringen die in de loop van dit jaar is uitgezonden, trok ongeveer 7,5 miljoen unieke kijkers (ouder dan dertien jaar). De BNL-kijker kijkt gemiddeld naar
3,5 afleveringen. Het gemiddelde aantal kijkers per aflevering nam met bijna 12 procent toe.

Het in opdracht van RTL4 gemaakte televisieprogramma Bestemming Nederland is een initiatief van IdtV/Cumulus en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Het uitgangspunt is steeds om de vele mogelijkheden van een vakantie, een weekendje weg of een dagje uit aan te stippen.

Presentatie
De presentatie van het programma is in handen van het trio Mariska van Kolck, Stella Gommans en Joris Lutz (foto). Sinds hun eerste optreden na alweer drie jaar in Bestemming Nederland is hun carrière fors gegroeid. Lutz speelt inmiddels een musicalrol in het Eftelingtheater en Mariska van Kolck maakt furore in andere musicals. Volgend jaar speelt ze in de nieuwe productie van Wat zien ik.

Eigen avontuur
Elk van deze drie presentatoren maakt in Bestemming Nederland een eigen avontuur en gaat op pad, soms met gewone bungalowtoeristen, soms met een markante persoonlijkheid uit de regio, die graag zijn geheime tips uit zijn regio verraadt.

Herkenbaar
De kracht van Bestemming Nederland is vooral dat het zo herkenbaar is. Veel Nederlands verblijven graag in eigen land tijdens de vakantie, maar vinden het leuk als er in het programma nieuwe ideeën en suggesties worden aangedragen, aldus Anne-li Schydlowski, project-coördinator van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen in Leidschendam.

Journalistiek integer
Van groot belang is volgens haar ook dat het programma, ondanks de bijdragen van sponsors, een hoog journalistiek karakter kent. Kijkers laten zich niet bedotten, maar ze aanvaarden deze programmering als integer.

Populair
Bestemming Nederland is vooral populair onder de leeftijdsgroep van 50 tot 64 jaar. Dat geldt ook voor gezinnen met kinderen en voor kijkers tussen de 35 en 49 jaar.

Op RTL4
De uitzendingen zijn steeds op zaterdag op RTL4, beginnen om 18.55 uur en duren een half uur. De herhaling is steeds op de zondagmorgen erna, om 9.40 uur. Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door Landal GreenParks en Batavus.