Netwerk
VANAVOND IN NETWERK
Onderwerp: Studiehuis: waar ging het mis?
Uitzenddatum: Ma. 28 november 2005, 20.30u
Verslaggeving: Jeroen Illy
Vorige maand bleek uit een evaluatie van het studiehuis dat leerlingen
met een havo- of vwo-diploma onvoldoende zijn voorbereid op een
vervolgopleiding aan hogeschool of universiteit. Minister Van der
Hoeven van Onderwijs zal een deel van de hervormingen in het
studiehuis terugdraaien. Waar ging het mis met het studiehuis?
Tweede fase
Het studiehuis, officieel tweede fase genoemd, werd in 1998 ingevoerd.
Politici, met name van de PvdA, besloten dat het onderwijs drastisch
moest worden vernieuwd.
Vakken verdubbeld
Het onderwijs voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo moest
zwaarder: het aantal eindexamenvakken werd verdubbeld. Op de havo ging
het aantal vakken van zes naar dertien en op het vwo van zeven naar
veertien. Ook moesten de scholieren in de tweede fase zelfstandig
informatie vergaren en verwerken. Het zwaartepunt kwam meer te liggen
op vaardigheden dan op kennis.
Mis
Sinds de invoering van het studiehuis zijn er verschillende
aanpassingen gemaakt. Onlangs bleek uit een evaluatie (âzeven jaar
tweede fase, een balansâ) dat er nogal wat mis is met het ânieuwe
lerenâ. De lesstof is te versnipperd, waardoor leerlingen nergens echt
goed in zijn. Hogescholen en universiteiten klagen dat eerstejaars
niet goed kunnen spellen en rekenen. Ook schieten de analytische
vaardigheden tekort.
Teruggedraaid
Minister Van der Hoeven heeft na de evaluatie aangekondigd dat een
deel van de tweede fase weer wordt teruggedraaid. De minister wil het
aantal vakken terugbrengen en scholen meer ruimte geven bij de
invulling van de lesstof.
In Netwerk een gesprek met Nel Ginjaar-Maas, oud-staatssecretaris
onderwijs en een van de grondleggers van de tweede fase en Jan Dirk
Imelman, emeritus hoogleraar pedagogiek en fel tegenstander van het
studiehuis.