Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Amsterdam en Rotterdam starten campagne Alle Ogen
Helpen
28/11/2005 - Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeente
Amsterdam en de gemeente Rotterdam
Amsterdam en Rotterdam starten op 28 november een
voorlichtingscampagne in het openbaar vervoer. De campagne, die
gericht is op reizigers in bus, tram, veer en metro heeft tot doel
reizigers meer alert te maken op terreurdreiging, beter op hun eigen
bagage te laten letten en verdachte situaties te melden bij
OV-personeel of 112 te bellen. Beide steden werken intensief samen en
zetten dezelfde campagnemiddelen in. De campagne duurt tot eind
januari 2006.
Amsterdam en Rotterdam hebben eind september besloten om samen een
voorlichtings campagne te beginnen die specifiek gericht is op de
reiziger in bus, tram, veer en metro.
Aanleiding hiervoor is een motie die de Amsterdamse gemeenteraad heeft
aangenomen waarin het College wordt opgedragen een lokale campagne in
het najaar van 2005 te starten. Daarnaast wijst onderzoek uit dat het
publiek een concrete informatiebehoefte heeft. Men wil weten wat te
doen als er een aanslag wordt gepleegd en wat voor maatregelen de
overheid heeft genomen. Uit het onderzoek blijkt verder dat het
publiek van mening dat het openbaar vervoer een belangrijk doelwit kan
zijn.
De voorlichtingscampagne, die samen met de RET, het GVB en de politie
is ontwikkeld, informeert de reizigers over de maatregelen die het
openbaar vervoer veiliger maken, maar vraagt ook aan de reizigers om
op te letten. De slogan van de campagne is dan ook Alle ogen helpen.
De tone-of-voice van de campagne is serieus, maar niet te zwaar. De
boodschap leidt niet tot paniek of mijdgedrag, dat blijkt ook uit een
pretest van het concept. De voorlichtingscampagne is afgestemd met de
NCTb en is gemaakt door het reclamebureau Pluspoint, onderdeel van de
McCann Worldgroup.
De middelen die beide gemeenten inzetten bestaan uit posters die in en
rondom OV-lokaties te zien zijn, folders, advertenties in de lokale
edities van de Metro en redactionele items op AT5 en TV Rijnmond. Op
de website www.eenveiligamsterdam.nl en www.rotterdam.nl is meer
achtergrondinformatie beschikbaar over de maatregelen en het beleid.
Het NCTb start in februari 2006 met een landelijke publiekscampagne.
Amsterdam en Rotterdam sluiten zich vanaf dat moment aan bij deze
campagne.
Banner Alle ogen helpen
Kijk ook bij
> Aanpak terrorisme en radicalisering »
> Beleidsdocumenten Aanpak terorrisme en radicalisering »
> Folder Alle Ogen Helpen (download, 2927kb) »