Productschap Margarine
28.11.2005
Fransen concretiseren ambities biotransportbrandstoffen
De Franse ministers Bussereau (Landbouw) en Loos (Industrie) hebben in
een breed overleg met diverse economische sectoren een 15-puntenplan
afgesproken teneinde de nationale ambities met betrekking tot
biotransportbrandstoffen voor de komende jaren invulling te geven.
Op 21 november jl. hebben genoemde ministers in Bercy een
rondetafeloverleg gevoerd met vertegenwoordigers van de
landbouwsector, de olie- en automobielindustrie en de fabrikanten van
landbouwwerktuigen. Frankrijk wil in de EU het voortouw nemen op het
gebied van biotransportbrandstoffen en heeft aangegeven reeds in 2008
de 5,75% te willen bereiken die de EU voor 2010 als streefwaarde heeft
vastgelegd, om in 2010 naar de 7% en in 2015 naar de 10% te gaan.
Tot de 15 overeengekomen actiepunten behoort als eerste het streven om
de EU-normen voor transportbrandstoffen zodanig te wijzigen dat hogere
percentages biobrandstoffen dan 5 % (op volumebasis) mogen worden
bijgemengd. In afwachting van een dergelijke EU-norm wil Frankrijk
alvast een nationale derogatie - maximaal 10% op volumebasis vanaf
eind 2006 - instellen om de eigen doelstellingen (5,75% in 2008 op
basis van energetische waarde) te kunnen verwezenlijken. In 2006
dienen het Institut Français du Pétrole (IFP) en de autofabrikanten
nog de laatste tests uit te voeren die de technische haalbaarheid van
een dergelijke bijmenging moeten valideren.
Reeds in 2006 zullen namens het Ministerie van Industrie controles
worden uitgevoerd op de kwaliteit van aan de pomp verkochte
brandstoffen.
Het fiscale regime voor biobrandstoffen zal een stimulerend karakter
behouden (punt 15): accijnsvrijstelling en vrijstelling van de
bijzondere milieubelasting bij voldoende bijmenging van
biobrandstoffen.
Biodiesel en PPO
Behalve stimulering van bio-ethanol en ETBE wordt tevens gesproken
over verdere ontwikkeling van de biodieselsector (productie tot boven
de 2,2 miljoen ton) met de daartoe benodigde areaaluitbreiding voor
raapzaad en zonnebloempitten. Vanaf 1 januari 2007 zal de verhandeling
worden toegestaan van pure plantaardige olie (PPO) als brandstof voor
(voorlopig alleen) landbouwvoertuigen.
Dierlijke vetten
De deelnemers aan de rondetafelbijeenkomst hebben tevens afgesproken
de ontwikkeling van bepaalde nieuwe biobrandstoffen te willen
aanmoedigen. Zo wil men ook komen tot bijmenging in diesel van
ethylesters op basis van plantaardige olie (EEHV), methylesters op
basis van dierlijke oliën (EMHA) en van biodiesel geproduceerd volgens
syntheseprocédés.
De recente tender voor biodiesel in 2008 ad 935.000 ton zal daarom
worden opengesteld voor deze producten, en aan de Senaat zal worden
gevraagd deze producten op te nemen op de lijst producten die in
aanmerking komen voor accijnskorting: 25/hl voor EMHA en
synthese-biodiesel (zelfde niveau als EMHV oftewel methylester op
basis van plantaardige olie) en 28/hl voor EEHV.