MKB-Nederland

28-11-2005
Sintaankopen weer in de lift
(Persbericht)

Sinterklaas en Kerstman werken dit jaar gebroederlijk samen bij de inkoop van cadeaus voor de komende feestdagen. Houdt de Goedheiligman het bij de aanschaf van meerdere kleinere geschenken, zijn rondborstige collega bestelt vooral de grotere, duurdere giften. Opvallend is dat beide heren dit jaar scheutiger zijn met hun uitgaven dan in 2004. De branches verenigd in de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland verwachten alleen al van de Sint een omzet van 400 miljoen euro.

Winkeliers hebben geen last van geruchten dat de populariteit van Sinterklaas afneemt, zo blijkt uit een enquête. De Nederlandse consument heeft aanmerkelijk meer vertrouwen in de economie dan vorig jaar. Dit vertaalt zich in een stijging van de Sintaankopen. Ook is er dit jaar weer ruimte voor luxe verwennerij.

Traditiegetrouw koopt de Sint veel speelgoed, waaronder Lego en Playmobil. Maar dit jaar zitten er in de zak ook veel elektronische cadeaus, zoals mp3-spelers en scheerapparaten. Onder invloed van tv-koks als Jamie Oliver is hoogwaardige keukenapparatuur in trek. In de modebranche koopt de Sint met name kwalitatief hoogwaardige vrijetijdskleding (laarzen, jeans) met bijpassende accessoires, zoals juwelen. Op de markt schaft hij winterse producten als handschoenen en ijsmutsen aan. Ook cosmetica en geurtjes voor zowel dames als heren doen het nog altijd goed.

De nieuwste Harry Potter staat nog net niet op de eerste plaats in de boekenlijst. Die positie is weggelegd voor Jan Siebelink (Knielen op een bed violen). Op muziek- en filmgebied blijkt dat de smaak van de Sint heel divers is: cds van Jan(tje) Smit, maar ook van Robbie Williams, vinden gretig aftrek.

Bij de bakkers blijkt de trend naar meer luxe uit de verkoop van bijvoorbeeld gevulde en opgespoten chocoladeletters. De tabakszaken verkopen met name glossy magazines en luxe sigaren.

051128_pbsinterklaas.pdf

MKB-Nederland, Brassersplein 1, 2612 CT Delft, Tel: 015 2191212 © MKB-Nederland, 2005 | Disclaimer |