28-11-2005
Sintaankopen weer in de lift
(Persbericht)
Sinterklaas en Kerstman werken dit jaar gebroederlijk samen bij de
inkoop van cadeaus voor de komende feestdagen. Houdt de Goedheiligman
het bij de aanschaf van meerdere kleinere geschenken, zijn
rondborstige collega bestelt vooral de grotere, duurdere giften.
Opvallend is dat beide heren dit jaar scheutiger zijn met hun uitgaven
dan in 2004. De branches verenigd in de Nationale Winkelraad van
MKB-Nederland verwachten alleen al van de Sint een omzet van 400
miljoen euro.
Winkeliers hebben geen last van geruchten dat de populariteit van
Sinterklaas afneemt, zo blijkt uit een enquête. De Nederlandse
consument heeft aanmerkelijk meer vertrouwen in de economie dan vorig
jaar. Dit vertaalt zich in een stijging van de Sintaankopen. Ook is er
dit jaar weer ruimte voor luxe verwennerij.
Traditiegetrouw koopt de Sint veel speelgoed, waaronder Lego en
Playmobil. Maar dit jaar zitten er in de zak ook veel elektronische
cadeaus, zoals mp3-spelers en scheerapparaten. Onder invloed van
tv-koks als Jamie Oliver is hoogwaardige keukenapparatuur in trek. In
de modebranche koopt de Sint met name kwalitatief hoogwaardige
vrijetijdskleding (laarzen, jeans) met bijpassende accessoires, zoals
juwelen. Op de markt schaft hij winterse producten als handschoenen en
ijsmutsen aan. Ook cosmetica en geurtjes voor zowel dames als heren
doen het nog altijd goed.
De nieuwste Harry Potter staat nog net niet op de eerste plaats in de
boekenlijst. Die positie is weggelegd voor Jan Siebelink (Knielen op
een bed violen). Op muziek- en filmgebied blijkt dat de smaak van de
Sint heel divers is: cds van Jan(tje) Smit, maar ook van Robbie
Williams, vinden gretig aftrek.
Bij de bakkers blijkt de trend naar meer luxe uit de verkoop van
bijvoorbeeld gevulde en opgespoten chocoladeletters. De tabakszaken
verkopen met name glossy magazines en luxe sigaren.
051128_pbsinterklaas.pdf
MKB-Nederland, Brassersplein 1, 2612 CT Delft, Tel: 015 2191212
© MKB-Nederland, 2005 | Disclaimer |
MKB-Nederland