Overheid onvoldoende slagvaardig

Hill and knowlton

Overheid onvoldoende slagvaardig door problematische samenwerking, onvoldoende regie en kennisprobleem

Rotterdam, 28 november 2005, De publieke sector is onvoldoende slagvaardig om goed met de snel veranderende maatschappij, onverwachte gebeurtenissen en toenemende eisen van burgers aan de overheid om te gaan. Dit stellen managers die werkzaam zijn in de Nederlandse publieke sector in een onderzoek van de RSM Erasmus University dat vandaag is verschenen. Problemen met samenwerken, de huidige functionele structuren, management van kennis en de druk van de media vormen de grootste remmende factoren voor een slagvaardige overheid. De overheid presteert op dit vlak minder goed dan het bedrijfsleven, dat vorig jaar werd onderzocht door de RSM Erasmus University. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Hewlett-Packard.

Veranderingen

De belangrijkste maatschappelijke veranderingen die zakelijke slagvaardigheid van de publieke sector verlangen, hangen samen met veeleisende burgers die vragen om online-communicatie en -transacties. De burger eist namelijk liefst maatwerk in dienstverlening en communicatie via diverse kanalen. Daarnaast is nieuwe wetgeving een belangrijke veranderingsfactor die voor de nodige turbulentie zorgt. Deze zal tot veel veranderingen leiden. Bovendien is de korte tijdspanne tussen het moment van publicatie van de nieuwe regels en het moment waarop de implementatie rond moet zijn een belangrijk knelpunt.

Richtlijnen voor interne controlemechanismen en noodzaak van financiële transparantie hebben bovendien grote gevolgen voor de inrichting van werkprocessen en ondersteunende systemen. Respondenten verwachten dat de digitalisering van documenten en handtekeningen tot de grootste interne veranderingen zal leiden. Processen en ondersteunende systemen zullen hierdoor ingrijpend moeten worden aangepast. Daarnaast neemt de druk op IT-afdelingen toe door herinrichting van de IT-systemen en de reorganisatie van de ondersteunende IT-functie.

Bevordering slagvaardigheid

Volgens de respondenten wordt slagvaardigheid vooral bevorderd door de vaardigheden en motivatie van medewerkers. Dit punt wordt op de voet gevolgd door partnerships met de private sector, visie en leiderschap van het topmanagement en de mate van automatisering van handmatige processen.

Kennisprobleem

Omdat in veel gevallen op tijdelijke basis expertise van buitenaf wordt ingehuurd, zien organisaties echter veel expertise en kennis verdwijnen. Dit kennisprobleem wordt nog verergerd door vergrijzing en de arbeidsvoorwaarden die onvoldoende concurrerend zijn ten opzichte van de marktsector.

Problematische samenwerking en onvoldoende regie

Problematische samenwerking en onvoldoende regie vinden hun oorzaak in intern beleid, de huidige structuur van organisaties en afdelingen, de manier waarop besluiten tot stand komen (het poldermodel), de beloningsstructuur en gebrek aan kennis(management).

Bovendien hebben de media een grote invloed op de slagvaardigheid van de publieke sector. Hoewel zij de noodzaak tot slagvaardigheid vergroten )als er iets gebeurt, zitten de media er bovenop), hebben de media ook een ongunstige invloed op de mate van slagvaardigheid. Beleidsmakers zeggen bang te zijn om de verkeerde beleidskeuzen te maken, wat risicomijdend gedrag tot gevolg heeft.

Implicaties zakelijke slagvaardigheid voor IT

De respondenten geven aan dat zij in toenemende mate behoefte hebben aan een centrale instantie die de toepassing van standaarden afdwingt. Zij zien standaarden als een belangrijke basis voor een flexibel informatiesysteem. In het algemeen gaven de respondenten echter aan dat technologie niet het echte probleem is. Waar het om gaat, is een herziening van de bestaande processen. Vooral de implementatie van IT vergt nog erg veel tijd.


Noot voor de redactie.