Amsterdammers willen meer digitale dienstverlening
28 november 2005
---
webmaster
In de Burgermonitor 2005 geeft 54% van de Amsterdammers aan dat ze
behoefte heeft aan meer digitale dienstverlening van hun gemeente. De
gemeente Amsterdam wil hier graag aan tegemoet komen. Op dit moment
biedt www.amsterdam.nl informatie over meer dan 600 gemeentelijke
diensten en producten.
Daarnaast zijn nu zo'n 30 producten, bijvoorbeeld een uittreksel uit
het bevolkingsregister, digitaal aan te vragen en online te betalen.
Dit aantal wordt de komende tijd steeds verder uitgebreid. En sinds
deze maand kan ook de voortgang van een digitale aanvraag online
worden gevolgd.
Status aanvraag volgen met DigiD
Op het moment dat een bezoeker van Amsterdam.nl een digitale aanvraag
doet, krijgt hij nu de keuze om de status van de aanvraag te volgen.
Zo kan bijvoorbeeld worden bekeken of de aanvraag in behandeling is
genomen en of de betaling binnen is. Uiteraard kan de bezoeker alleen
de eigen gegevens bekijken. De burger gebruikt hiervoor zijn
persoonlijke DigiD. DigiD (spreek uit Diegiedee) staat voor Digitale
Identificatie. Het is een gemeenschappelijk systeem voor de overheid,
waarmee ze de identiteit van haar burgers kan verifiëren op internet.
Op aanvraag ontvangt de gebruiker van de landelijke DigiD organisatie
een gebruikersnaam met wachtwoord.
Reactie van wethouder Griffith
Wethouder ICT Laetitia Griffith: "De gemeente Amsterdam hoort bij de
koplopers van grote gemeenten in Nederland die is aangesloten op
DigiD. We voldoen hiermee aan een belangrijke randvoorwaarde om onze
digitale dienstverlening uit te breiden." In de toekomst kunnen
burgers met hun DigiD gebruikersnaam met wachtwoord bij steeds meer
overheidsinstellingen terecht. Naast een groeiend aantal gemeenten
zijn op dit moment zijn de Sociale Verzekeringsbank (SVB) Centrum voor
Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen (UWV) ook bij DigiD aangesloten.
Digitale Dienstverlening
DigiD is een initiatief van de overheid om haar elektronische
dienstverlening te verbeteren en te vereenvoudigen. DigiD wordt
uitgevoerd door de stichting ICTU en de Belastingdienst in opdracht
van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Volgens de overheidsmonitor van Advies Overheid
(www.advies.overheid.nl) staat Amsterdam momenteel landelijk op de
vierde plaats als het gaat om digitale dienstverlening.
Gemeente Amsterdam