Gemeente Amsterdam

Amsterdammers willen meer digitale dienstverlening

28 november 2005
---
webmaster In de Burgermonitor 2005 geeft 54% van de Amsterdammers aan dat ze behoefte heeft aan meer digitale dienstverlening van hun gemeente. De gemeente Amsterdam wil hier graag aan tegemoet komen. Op dit moment biedt www.amsterdam.nl informatie over meer dan 600 gemeentelijke diensten en producten.

Daarnaast zijn nu zo'n 30 producten, bijvoorbeeld een uittreksel uit het bevolkingsregister, digitaal aan te vragen en online te betalen. Dit aantal wordt de komende tijd steeds verder uitgebreid. En sinds deze maand kan ook de voortgang van een digitale aanvraag online worden gevolgd.

Status aanvraag volgen met DigiD

Op het moment dat een bezoeker van Amsterdam.nl een digitale aanvraag doet, krijgt hij nu de keuze om de status van de aanvraag te volgen. Zo kan bijvoorbeeld worden bekeken of de aanvraag in behandeling is genomen en of de betaling binnen is. Uiteraard kan de bezoeker alleen de eigen gegevens bekijken. De burger gebruikt hiervoor zijn persoonlijke DigiD. DigiD (spreek uit Diegiedee) staat voor Digitale Identificatie. Het is een gemeenschappelijk systeem voor de overheid, waarmee ze de identiteit van haar burgers kan verifiëren op internet. Op aanvraag ontvangt de gebruiker van de landelijke DigiD organisatie een gebruikersnaam met wachtwoord.

Reactie van wethouder Griffith

Wethouder ICT Laetitia Griffith: "De gemeente Amsterdam hoort bij de koplopers van grote gemeenten in Nederland die is aangesloten op DigiD. We voldoen hiermee aan een belangrijke randvoorwaarde om onze digitale dienstverlening uit te breiden." In de toekomst kunnen burgers met hun DigiD gebruikersnaam met wachtwoord bij steeds meer overheidsinstellingen terecht. Naast een groeiend aantal gemeenten zijn op dit moment zijn de Sociale Verzekeringsbank (SVB) Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) ook bij DigiD aangesloten.

Digitale Dienstverlening

DigiD is een initiatief van de overheid om haar elektronische dienstverlening te verbeteren en te vereenvoudigen. DigiD wordt uitgevoerd door de stichting ICTU en de Belastingdienst in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Volgens de overheidsmonitor van Advies Overheid (www.advies.overheid.nl) staat Amsterdam momenteel landelijk op de vierde plaats als het gaat om digitale dienstverlening.