Regio maant minister Peys tot besluit `toekomstvaste' N50
De provincies Flevoland en Overijssel en de gemeenten Kampen en
Noordoostpolder hebben minister Peys van Verkeer en Waterstaat een
brief gestuurd waarin wordt aangedrongen nu al de keuze te maken voor
`toekomstvaste' N50 tussen Ens en Ramspol. De nieuwe weg moet gelijk
als een 2x2-autoweg worden aangelegd en de Ramspolbrug moet een
doorvaarthoogte krijgen van 13m.
In 2009 moet er een betere doorstroming van het verkeer zijn en
bovenal een veiliger N50 gereed zijn tussen Ens en Ramspol. Het rijk
is daarom bezig met de uitwerking van de plannen voor een verbetering
van de N50. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft voor het
gedeelte tussen Ens en Ramspol gekozen voor een nieuwe 2x1 autoweg en
een Ramspolbrug met een doorvaarthoogte van 7m.
De minister heeft, op aandringen van diverse politieke partijen in de
Tweede Kamer, toegezegd te zullen onderzoeken of de weg gelijk
2x2-autoweg moet worden en of de doorvaarthoogte van de Ramspolbrug
groter moet worden dan de huidige 7m.
De verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling op de N50 baart de regio
steeds meer zorgen. De afgelopen tijd vond er een aantal ernstige
ongevallen plaats en er zijn regelmatig files op de N50 te zien.
Gelukkig onderschrijft de minister het belang van maatregelen. In 2006
zal het gedeelte van de N50 tussen Kampen en Hattemerbroek worden
aangepakt. Dit gedeelte zal plaatselijk een extra rijstrook krijgen en
een harde rijbaanscheiding. Hierdoor kan er plaatselijk worden
ingehaald en is foutief inhalen onmogelijk.
De provincies Overijssel en Flevoland en de gemeenten Kampen en
Noordoostpolder hebben de minister van VenW een brief gestuurd waarin
wordt aangedrongen nu al de keuze te maken voor `toekomstvaste' N50
tussen Ens en Ramspol. De nieuwe weg moet gelijk als een 2x2-autoweg
worden aangelegd en de Ramspolbrug moet een doorvaarthoogte krijgen
van 13m. De doorvaarthoogte is dan vergelijkbaar met die van de
Ketelbrug en Eilandbrug die 13 tot 15 m doorvaarthoogte hebben. Zo
wordt veel wachttijd voor auto- en scheepvaartverkeer bij Ramspol
voorkomen.
De regio dringt er bij de minister op aan om snel een besluit te nemen
over deze toekomstvaste vormgeving om verdere vertraging bij de
uitvoering te voorkomen. De N50 vervult een steeds belangrijker rol
voor de bereikbaarheid in het landelijke en regionale wegennet. Een
2x2-autoweg is nauwelijks duurder dan het huidige plan om een
2x1-autoweg met een vluchtstrook aan te leggen, maar is veiliger en
geeft een betere doorstroming. Bij een uitvoering van de plannen van
de minister voor een nieuwe Ramspolbrug van 7m blijft er sprake van
regelmatige brugopeningen. De verkeershinder zal aanzienlijk blijven
en al gauw niet meer acceptabel. Een toekomstige verdere verhoging
van de doorvaarthoogte van de brug naar 13m is daarom zeker nodig en
kost dan veel extra geld. De regio dringt er daarom op aan nu al voor
de toekomstvaste oplossing te kiezen van de Ramspolbrug met een
doorvaarthoogte van 13m.