Regio maant minister Peys tot besluit `toekomstvaste' N50

De provincies Flevoland en Overijssel en de gemeenten Kampen en Noordoostpolder hebben minister Peys van Verkeer en Waterstaat een brief gestuurd waarin wordt aangedrongen nu al de keuze te maken voor `toekomstvaste' N50 tussen Ens en Ramspol. De nieuwe weg moet gelijk als een 2x2-autoweg worden aangelegd en de Ramspolbrug moet een doorvaarthoogte krijgen van 13m.

In 2009 moet er een betere doorstroming van het verkeer zijn en bovenal een veiliger N50 gereed zijn tussen Ens en Ramspol. Het rijk is daarom bezig met de uitwerking van de plannen voor een verbetering van de N50. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft voor het gedeelte tussen Ens en Ramspol gekozen voor een nieuwe 2x1 autoweg en een Ramspolbrug met een doorvaarthoogte van 7m.

De minister heeft, op aandringen van diverse politieke partijen in de Tweede Kamer, toegezegd te zullen onderzoeken of de weg gelijk 2x2-autoweg moet worden en of de doorvaarthoogte van de Ramspolbrug groter moet worden dan de huidige 7m.

De verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling op de N50 baart de regio steeds meer zorgen. De afgelopen tijd vond er een aantal ernstige ongevallen plaats en er zijn regelmatig files op de N50 te zien. Gelukkig onderschrijft de minister het belang van maatregelen. In 2006 zal het gedeelte van de N50 tussen Kampen en Hattemerbroek worden aangepakt. Dit gedeelte zal plaatselijk een extra rijstrook krijgen en een harde rijbaanscheiding. Hierdoor kan er plaatselijk worden ingehaald en is foutief inhalen onmogelijk.

De provincies Overijssel en Flevoland en de gemeenten Kampen en Noordoostpolder hebben de minister van VenW een brief gestuurd waarin wordt aangedrongen nu al de keuze te maken voor `toekomstvaste' N50 tussen Ens en Ramspol. De nieuwe weg moet gelijk als een 2x2-autoweg worden aangelegd en de Ramspolbrug moet een doorvaarthoogte krijgen van 13m. De doorvaarthoogte is dan vergelijkbaar met die van de Ketelbrug en Eilandbrug die 13 tot 15 m doorvaarthoogte hebben. Zo wordt veel wachttijd voor auto- en scheepvaartverkeer bij Ramspol voorkomen.

De regio dringt er bij de minister op aan om snel een besluit te nemen over deze toekomstvaste vormgeving om verdere vertraging bij de uitvoering te voorkomen. De N50 vervult een steeds belangrijker rol voor de bereikbaarheid in het landelijke en regionale wegennet. Een 2x2-autoweg is nauwelijks duurder dan het huidige plan om een 2x1-autoweg met een vluchtstrook aan te leggen, maar is veiliger en geeft een betere doorstroming. Bij een uitvoering van de plannen van de minister voor een nieuwe Ramspolbrug van 7m blijft er sprake van regelmatige brugopeningen. De verkeershinder zal aanzienlijk blijven en al gauw niet meer acceptabel. Een toekomstige verdere verhoging van de doorvaarthoogte van de brug naar 13m is daarom zeker nodig en kost dan veel extra geld. De regio dringt er daarom op aan nu al voor de toekomstvaste oplossing te kiezen van de Ramspolbrug met een doorvaarthoogte van 13m.