Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
27 oktober 2005 AM/AMI/05/87185
nr. 2050602050
Onderwerp Datum
Kamervragen van de leden Van Hijum en Van 28 november 2005
Fessem

Hierbij zend ik u, mede namens de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, de antwoorden op de vragen van de leden Van Hijum en Van Fessem (CDA) over de kosten van uitzettingen van illegale werknemers.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

2

Vraag 1:
Bent u op de hoogte van het plan van de Franse ministers van Binnenlandse Zaken en Werkgelegenheid om werkgevers die illegale werknemers inzetten te laten opdraaien voor de kosten van de uitzetting van deze werknemers?

Antwoord 1:
Ja.

Vraag 2:
Welke sancties kent Nederland momenteel voor het uitzetten van illegale werknemers door bedrijven? Acht u deze voldoende afschrikwekkend en effectief? Kunt u inzicht verschaffen in het aantal en de aard van de sancties die in 2004 zijn opgelegd?

Antwoord 2:
Bij tewerkstelling van illegale werknemers is sprake van een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen. Tot 1 januari 2005 werden deze overtredingen strafrechtelijk afgedaan. Bij de eerste overtreding werd doorgaans een boete opgelegd van 908. In een aantal gevallen werd het boetebedrag verhoogd ter verrekening van het financieel voordeel dat de werkgever had behaald. Uitzettingskosten werden daarin niet meegenomen. In 2004 zijn 1.063 processen-verbaal ingediend bijna het Openbaar Ministerie.
Juist omdat het genoemde boetebedrag te weinig afschrikwekkend was en daarmee niet voldoende effectief is besloten om per 1 januari 2005 de handhaving bestuursrechtelijk te doen plaatsvinden en het boetebedrag te verhogen tot 8.000 per illegaal tewerkgestelde vreemdeling ( 4.000 voor eenmanszaken / natuurlijke personen).
In het voorjaar van 2006 zal een evaluatie plaatsvinden van de bestuursrechtelijke handhaving waarbij ook aandacht wordt besteed aan de boetehoogte (motie Weekers/Rambocus, Kamerstukken II, 2003/04, 29523, nr. 14).

Vraag 3:
In hoeverre worden illegale werknemers die tijdens inspecties worden aangetroffen ook daadwerkelijk uitgezet? Kunt u inzicht geven in het aantal uitzettingen van illegale werknemers in 2004?

Antwoord 3:
Bij inspecties op illegale tewerkstelling richt de Arbeidsinspectie zich op de werkgever. Indien de Arbeidsinspectie vreemdelingen die illegaal worden tewerkgesteld en die bovendien niet rechtmatig in Nederland verblijven aantreft, dienen deze te worden overgedragen aan de vreemdelingenpolitie. Participatie van de vreemdelingenpolitie in de controles van de Arbeidsinspectie wordt daarom gestimuleerd. Er werd in 2004 door de vreemdelingenpolitie niet geregistreerd bij hoeveel verwijderingen de desbetreffende illegale vreemdeling staande gehouden was in het kader van een inspectie gericht op illegale tewerkstelling.

3

Vraag 4:
Deelt u de mening dat het doorberekenen van de kosten van uitzetting aan werkgevers een zinvolle aanvulling vormt op bestaande sanctiemogelijkheden?
Bent u bereid deze mogelijkheid te onderzoeken en de Kamer hierover te informeren?

Antwoord 4:
Naar aanleiding van het aannemen van de motie Dittrich (Hand II 1999/2000, 27 022 nr. 8, d.d. 30 mei 2000) met betrekking tot het verhalen van de uitzettingskosten van illegaal tewerkgestelde vreemdelingen op de werkgever, heeft het kabinet reeds zorgvuldig onderzocht in hoeverre het verhalen van de uitzettingskosten op de werkgever mogelijk en wenselijk zou zijn. Zoals in de memorie van toelichting op het door de Tweede en Eerste Kamer aanvaarde wetsvoorstel tot invoering van de bestuurlijke boete in de Wet arbeid vreemdelingen (Kamerstukken II, 29 523. nr. 3, pag. 3) is aangegeven, heeft het kabinet op grond van dit onderzoek besloten om niet over te gaan tot het verhalen van de uitzettingskosten op illegaal tewerkstellende werkgevers vanwege een groot aantal praktische en juridische bezwaren. Als alternatief heeft het kabinet voorgesteld om de bestuurlijke boete in te voeren in de Wet arbeid vreemdelingen en deze boete fors te verhogen. Dit heeft per 1 januari 2005 geleid tot de in het antwoord op vraag 2 genoemde bedragen.

Gelet op het bovenstaande is een nieuw onderzoek naar het verhalen van de uitzettingskosten op werkgevers naar mijn mening niet nodig.