Gemeente Lingewaard


Nota Wonen: stand van zaken en nieuwe stellingen

De gemeente Lingewaard is bezig de Nota Wonen op te stellen. In september is dit kenbaar gemaakt via de gemeentepagina en de gemeentelijke website.

In de nota Wonen wordt onder meer aangegeven hoeveel woningen de komende tien jaar gebouw moeten worden. Ook wordt vermeld voor wie die woningen bestemd zijn en om wat voor woningen het gaat. Een ander belangrijk onderwerp is de toekomstige vergrijzing. De nota gaat ook in op de toekomst van de bestaande woningvoorraad, het behoud van voldoende betaalbare huurwoningen en de leefbaarheid in de dorpen Het college wil vóór definitieve vaststelling de bevolking bij het proces betrekken.

Stappen
De Nota Wonen wordt in een aantal stappen opgesteld. Tussentijds wordt aan de hand van stellingen de mening van de burgers gevraagd.

De eerste stap 'de bouwstenennota'is gereed. Deze nota bevat de basisingrediënten voor de Nota Wonen. De Bouwstenennota is besproken in een klankbordgroep (waarin onder andere de woningcorporaties, zorg- en welzijnsinstellingen, marktpartijen en bewonersorganisaties zitting hebben) en in een werkgroep van raadsleden. Dit heeft geleid tot enkele aanpassingen in de Bouwstenennota. De Bouwstenennota is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. Momenteel wordt gewerkt aan de volgende stap: de visie en strategienota. Deze nota zal het voor de komende jaren het gewenste beleid op hoofdlijnen aangeven.

Mening stellingen september
In september zijn er twee stellingen geplaatst waarop mensen konden reageren.

De stellingen luidden:

1. Meer woningbouw in de dorpen is goed voor de leefbaarheid.
2. De nadruk op goedkope woningbouw mag niet ten koste gaan van de kwaliteit.

Hierop zijn enkele reacties binnengekomen. Veel belang wordt gehecht aan woningbouw die past bij de specifieke kenmerken van de verschillende dorpen. Voorkomen moet worden dat woningbouw plaatsvindt die eigenlijk overal in Nederland gebouwd kan worden. Hou de dorpen dorps en grotere kernen iets stedelijker.

Kanttekeningen worden geplaatst bij de grote aantallen goedkope woningen die op voorhand zijn gepland. Het mag niet ten koste van de kwaliteit van de woningen gaan. De markt zijn werking laten doen leidt vanzelf tot een op de vraag afgestemd woningaanbod. Wil toch sprake zijn van voldoende goedkope woningbouw, dan zal sprake moeten zijn van een 'open bouwmarkt' waarin meer ontwikkelaars dan nu een kans krijgen.

Gepleit wordt voor wijken met verschillende soorten huishoudens, dus niet alleen wijken voor starters of gezinnen, enz. Er is vooral veel aandacht nodig voor het bouwen voor 50-plussers.

Commentaar gemeente
Het commentaar van de gemeente op deze reacties is als volgt:

"Ons college onderschrijft de opvattingen over verschillend bouwen per dorp geheel. Bij de verdere voorbereiding (visie en strategievorming) van de Nota Wonen zullen wij in samenspraak met de belanghebbenden in de dorpen discussiëren hoe de woningbouw er uit dient te zien. Dit zal leiden tot concrete uitgangspunten per dorp, die in de Nota Wonen zullen worden opgenomen."

"De gemeente is op grond van de 'concessieafspraak' met het KAN gehouden om ten minste 50% van het totale gemeentelijke nieuwbouwprogramma als sociale huurwoning of als koopwoning tot 172.000 te bouwen. De locaties waar gebouwd kan worden zijn begrensd. Voor sommige locaties geldt een verplichting om zelfs 90 % betaalbaar (huur dan wel koop) te bouwen."

"In de Nota Wonen zal worden aangegeven hoe de
prijs-kwaliteitverhouding van woningbouw kan worden verbeterd. Door een gedifferentieerd woningbouwprogramma willen wij streven naar een gemêleerde bevolkingssamenstelling (zowel sociaal als demografisch), waarbij echter zoveel mogelijk wordt vermeden dat sprake is van conflicterende woon- en leefstijlen. De huisvesting (en zorg en welzijn) voor ouderen is één van de speerpunten in het gemeentelijke woonbeleid."

Nieuwe stellingen
De stellingen voor deze maand luiden:

Stelling 3: We hoeven eigenlijk alleen nog maar voor starters en ouderen te bouwen.

De bevolking in Lingewaard vergrijst; het aantal ouderen zal de komende jaren - evenals elders in Nederland - flink stijgen. Voor deze mensen moeten we geschikte woningen bouwen (goed toegankelijk, comfortabel, veilig, enzevoort) in combinatie met een goed aanbod aan zorg en welzijn. Of willen ouderen niet verhuizen: oude bomen verplant je niet? Moeten bestaande woningen dan wel worden aangepast, of is daar ook geen behoefte aan?

Als jongere kom je niet gemakkelijk aan een betaalbare woning. Zeker in de sociale huursector zijn de wachttijden lang. Betekent het dat we veel goedkope huur- en koopwoningen moeten bouwen voor starters? Wat is eigenlijk een starterswoning: een klein, goedkoop appartement met twee kamers of moeten we toch grotere woningen en ook woningen met een tuin voor starters bouwen, waar ze langer in blijven wonen? Of moeten we door een uitgekiend nieuwbouwprogramma zorgen dat mensen die nu in kleinere, goedkope woningen (waaronder sociale huurwoningen) wonen doorstromen, waarna starters in de vrijkomende woningen worden gehuisvest?

Stelling 4: Mensen moeten kunnen wonen in de woning die ze zelf willen.

Moeten we bewoners veel meer vrijheid geven om de woning te (laten) bouwen die ze zelf willen? Met andere woorden: moet er meer keuze komen voor woningzoekenden en moeten ze een grotere invloed krijgen op de vormgeving van de huur- en koopwoningen? Mag iedereen maar bouwen wat hij wil, of moeten er toch ook regels zijn om het woongenot van anderen niet aan te tasten? Wat mag van de gemeente, de woningcorporaties en projectontwikkelaars worden verwacht om de keuzevrijheid van de bewoners te vergroten?

Reacties kunt u sturen naar b.zweerink@lingewaard.nl

Bericht geplaatst 28 november 2005