Gemeente Lingewaard
Nota Wonen: stand van zaken en nieuwe stellingen
De gemeente Lingewaard is bezig de Nota Wonen op te stellen. In
september is dit kenbaar gemaakt via de gemeentepagina en de
gemeentelijke website.
In de nota Wonen wordt onder meer aangegeven hoeveel woningen de
komende tien jaar gebouw moeten worden. Ook wordt vermeld voor wie die
woningen bestemd zijn en om wat voor woningen het gaat. Een ander
belangrijk onderwerp is de toekomstige vergrijzing. De nota gaat ook
in op de toekomst van de bestaande woningvoorraad, het behoud van
voldoende betaalbare huurwoningen en de leefbaarheid in de dorpen Het
college wil vóór definitieve vaststelling de bevolking bij het proces
betrekken.
Stappen
De Nota Wonen wordt in een aantal stappen opgesteld. Tussentijds wordt
aan de hand van stellingen de mening van de burgers gevraagd.
De eerste stap 'de bouwstenennota'is gereed. Deze nota bevat de
basisingrediënten voor de Nota Wonen. De Bouwstenennota is besproken
in een klankbordgroep (waarin onder andere de woningcorporaties, zorg-
en welzijnsinstellingen, marktpartijen en bewonersorganisaties zitting
hebben) en in een werkgroep van raadsleden. Dit heeft geleid tot
enkele aanpassingen in de Bouwstenennota. De Bouwstenennota is door
het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. Momenteel
wordt gewerkt aan de volgende stap: de visie en strategienota. Deze
nota zal het voor de komende jaren het gewenste beleid op hoofdlijnen
aangeven.
Mening stellingen september
In september zijn er twee stellingen geplaatst waarop mensen konden
reageren.
De stellingen luidden:
1. Meer woningbouw in de dorpen is goed voor de leefbaarheid.
2. De nadruk op goedkope woningbouw mag niet ten koste gaan van de
kwaliteit.
Hierop zijn enkele reacties binnengekomen. Veel belang wordt gehecht
aan woningbouw die past bij de specifieke kenmerken van de
verschillende dorpen. Voorkomen moet worden dat woningbouw plaatsvindt
die eigenlijk overal in Nederland gebouwd kan worden. Hou de dorpen
dorps en grotere kernen iets stedelijker.
Kanttekeningen worden geplaatst bij de grote aantallen goedkope
woningen die op voorhand zijn gepland. Het mag niet ten koste van de
kwaliteit van de woningen gaan. De markt zijn werking laten doen leidt
vanzelf tot een op de vraag afgestemd woningaanbod. Wil toch sprake
zijn van voldoende goedkope woningbouw, dan zal sprake moeten zijn van
een 'open bouwmarkt' waarin meer ontwikkelaars dan nu een kans
krijgen.
Gepleit wordt voor wijken met verschillende soorten huishoudens, dus
niet alleen wijken voor starters of gezinnen, enz. Er is vooral veel
aandacht nodig voor het bouwen voor 50-plussers.
Commentaar gemeente
Het commentaar van de gemeente op deze reacties is als volgt:
"Ons college onderschrijft de opvattingen over verschillend bouwen per
dorp geheel. Bij de verdere voorbereiding (visie en strategievorming)
van de Nota Wonen zullen wij in samenspraak met de belanghebbenden in
de dorpen discussiëren hoe de woningbouw er uit dient te zien. Dit zal
leiden tot concrete uitgangspunten per dorp, die in de Nota Wonen
zullen worden opgenomen."
"De gemeente is op grond van de 'concessieafspraak' met het KAN
gehouden om ten minste 50% van het totale gemeentelijke
nieuwbouwprogramma als sociale huurwoning of als koopwoning tot
172.000 te bouwen. De locaties waar gebouwd kan worden zijn begrensd.
Voor sommige locaties geldt een verplichting om zelfs 90 % betaalbaar
(huur dan wel koop) te bouwen."
"In de Nota Wonen zal worden aangegeven hoe de
prijs-kwaliteitverhouding van woningbouw kan worden verbeterd. Door
een gedifferentieerd woningbouwprogramma willen wij streven naar een
gemêleerde bevolkingssamenstelling (zowel sociaal als demografisch),
waarbij echter zoveel mogelijk wordt vermeden dat sprake is van
conflicterende woon- en leefstijlen. De huisvesting (en zorg en
welzijn) voor ouderen is één van de speerpunten in het gemeentelijke
woonbeleid."
Nieuwe stellingen
De stellingen voor deze maand luiden:
Stelling 3: We hoeven eigenlijk alleen nog maar voor starters en
ouderen te bouwen.
De bevolking in Lingewaard vergrijst; het aantal ouderen zal de
komende jaren - evenals elders in Nederland - flink stijgen. Voor deze
mensen moeten we geschikte woningen bouwen (goed toegankelijk,
comfortabel, veilig, enzevoort) in combinatie met een goed aanbod aan
zorg en welzijn. Of willen ouderen niet verhuizen: oude bomen verplant
je niet? Moeten bestaande woningen dan wel worden aangepast, of is
daar ook geen behoefte aan?
Als jongere kom je niet gemakkelijk aan een betaalbare woning. Zeker
in de sociale huursector zijn de wachttijden lang. Betekent het dat we
veel goedkope huur- en koopwoningen moeten bouwen voor starters? Wat
is eigenlijk een starterswoning: een klein, goedkoop appartement met
twee kamers of moeten we toch grotere woningen en ook woningen met een
tuin voor starters bouwen, waar ze langer in blijven wonen? Of moeten
we door een uitgekiend nieuwbouwprogramma zorgen dat mensen die nu in
kleinere, goedkope woningen (waaronder sociale huurwoningen) wonen
doorstromen, waarna starters in de vrijkomende woningen worden
gehuisvest?
Stelling 4: Mensen moeten kunnen wonen in de woning die ze zelf
willen.
Moeten we bewoners veel meer vrijheid geven om de woning te (laten)
bouwen die ze zelf willen? Met andere woorden: moet er meer keuze
komen voor woningzoekenden en moeten ze een grotere invloed krijgen op
de vormgeving van de huur- en koopwoningen? Mag iedereen maar bouwen
wat hij wil, of moeten er toch ook regels zijn om het woongenot van
anderen niet aan te tasten? Wat mag van de gemeente, de
woningcorporaties en projectontwikkelaars worden verwacht om de
keuzevrijheid van de bewoners te vergroten?
Reacties kunt u sturen naar b.zweerink@lingewaard.nl
Bericht geplaatst 28 november 2005