Waterschap Noorderzijlvest
Waterschap Noorderzijlvest beperkt de lastenstijging
28-11-2005
Persbericht - De geraamde lasten van het waterschap Noorderzijlvest
bedragen circa 61 miljoen euro per jaar. Hiervan moet 48,5 miljoen
euro worden gedekt door de belastingheffing bij woningeigenaren,
landeigenaren en inwoners. In vergelijking met het jaar 2005 neemt de
zogenaamde lastendruk toe met 2,3%. Voorstel van het dagelijks bestuur
is door inzet van een deel van de algemene reserve de lastenstijging
op gemiddeld 1,8% te brengen.
Doordat het waterschap beschikt over een ruime algemene reserve stelt
het dagelijks bestuur voor om een deel van de lastenstijging te
compenseren door een onttrekking aan de algemene reserve. Hierdoor
komt de lastenverhoging uit op gemiddeld 1,8%. Een gemiddelde
woningeigenaar gaat slechts 1,4% meer aan belasting betalen.
Woensdag 30 november bespreekt het algemeen bestuur van het waterschap
de plannen voor het jaar 2006 en stelt vervolgens de tarieven voor
2006 vast. In het Beleidsjaarplan 2006, ook wel begroting genoemd,
zijn naast de plannen voor de reguliere onderhoudswerken ook de
voorgenomen investeringen opgenomen. Zo wordt er volgend jaar voor
ruim 8 miljoen euro geïnvesteerd in het verbeteren van de
zuiveringsinstallaties. Ook voor het verbeteren van de
waterhuishouding worden de nodige investeringen voorzien, zoals het
bouwen van een nieuw bodemdalinggemaal.
Digitale aangifte voor bedrijven
In de categorie grotere bedrijven worden door het waterschap
Noorderzijlvest jaarlijks 3600 aanslagen verontreinigingsheffing
opgelegd. Ongeveer 500 bedrijven krijgen ter bepaling van de
definitieve aanslag vooraf een aangifteformulier toegezonden.
Met ingang van januari 2006 kunnen deze bedrijven ook digitaal
aangifte doen via deze website. Het systeem hiervoor is zeer
gebruiksvriendelijk. Voor het doen van aangifte zullen de bedrijven
minder inspanningen behoeven te doen, zodat een reële tijdsbesparing
wordt bereikt. Dit past in het streven van het waterschap de
klantgerichtheid te verbeteren.
Bij de totstandkoming van de programmatuur is uiteraard aandacht
besteed aan de beveiliging, zodat de bedrijven ervan verzekerd kunnen
zijn dat hun gegevens vertrouwelijk en op de juiste wijze zullen
worden verwerkt.
Het invullen en retour zenden van de papieren aangifte is nog steeds
toegestaan. Met ingang van 1 januari 2007 kan alleen digitaal aangifte
worden gedaan. Slechts op verzoek wordt een papieren aangifteformulier
verzonden.
Meer informatie
Via onderstaande links kunt u meer achtergrondinformatie downloaden.
* vergaderstukken van de algemeen bestuursvergadering van 30
november 2005
* digitale aangifte WVO-B