Centraal Bureau Levensmiddelen


Sinterklaas grootverbruiker supermarkt

Leidschendam, 25 november 2005

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) constateert dat de verkoop van sinterklaasartikelen zoals kruidnoten en pepernoten in de supermarkten volop van start is gegaan. Maar ook speelgoed, stickerboeken, dvds en rollen inpakpapier worden gretig afgenomen. Bij veel supermarkten kunnen kinderen hun schoen zetten, waarna Sint er een traktatie in zal stoppen.

Vorig jaar at de consument in de maanden november en december ruim 9 miljoen kilo Sinterklaassnoepgoed. De verkoop van dit snoepgoed was goed voor een omzet van 35 miljoen Het CBL verwacht dat de consument dit jaar ongeveer 9,5 miljoen kilo zal kopen. Uit dit hoge aantal kilos leidt het CBL af dat niet alleen de Sinterklaasfans snoepen, maar dat ook de mensen die Sinterklaas niet vieren graag een chocoladeletter of kruidnootje weghappen. Het luxere snoepgoed, borstplaat en marsepein, wint aan populariteit.

Nieuw dit jaar zijn de schoenpakketten: in één pakket zitten verschillende cadeautjes (zoals chocolademunten, zakjes met kruidnoten, marsepeinen beestjes) voor in de schoen. Makkelijk voor Sinterklaas, met één pakket is Sinterklaas meteen klaar voor alle schoenavondjes. Mandarijntjes blijven populair voor in de schoen. Deze appeltjes van oranje zorgen voor de gezonde inbreng van Sinterklaas. In navolging op de afbaktrend is het zelf speculaas maken en het zelf pepernoten bakken populair.