Centraal Bureau Levensmiddelen
Sinterklaas grootverbruiker supermarkt
Leidschendam, 25 november 2005
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) constateert dat de
verkoop van sinterklaasartikelen zoals kruidnoten en pepernoten in de
supermarkten volop van start is gegaan. Maar ook speelgoed,
stickerboeken, dvds en rollen inpakpapier worden gretig afgenomen. Bij
veel supermarkten kunnen kinderen hun schoen zetten, waarna Sint er
een traktatie in zal stoppen.
Vorig jaar at de consument in de maanden november en december ruim 9
miljoen kilo Sinterklaassnoepgoed. De verkoop van dit snoepgoed was
goed voor een omzet van 35 miljoen Het CBL verwacht dat de consument
dit jaar ongeveer 9,5 miljoen kilo zal kopen. Uit dit hoge aantal
kilos leidt het CBL af dat niet alleen de Sinterklaasfans snoepen,
maar dat ook de mensen die Sinterklaas niet vieren graag een
chocoladeletter of kruidnootje weghappen. Het luxere snoepgoed,
borstplaat en marsepein, wint aan populariteit.
Nieuw dit jaar zijn de schoenpakketten: in één pakket zitten
verschillende cadeautjes (zoals chocolademunten, zakjes met
kruidnoten, marsepeinen beestjes) voor in de schoen. Makkelijk voor
Sinterklaas, met één pakket is Sinterklaas meteen klaar voor alle
schoenavondjes. Mandarijntjes blijven populair voor in de schoen. Deze
appeltjes van oranje zorgen voor de gezonde inbreng van Sinterklaas.
In navolging op de afbaktrend is het zelf speculaas maken en het zelf
pepernoten bakken populair.