VNG-REACTIE OP NOTA MOBILITEIT, BEGROTING V&W EN MIT
De vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat bespreekt 28
november a.s. de Nota Mobiliteit. Een week later vindt de behandeling
van de begroting 2006 van het ministerie van V&W en vervolgens de
behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport
(MIT) plaats. De VNG heeft de Tweede Kamer een integrale
reactie gestuurd op de Nota Mobiliteit, de begroting van V&W en het
MIT.
De VNG pleit in haar reactie voor aanscherping van het
mobiliteitsbeleid op de volgende punten:
* Netwerkbenadering
* Prijsbeleid
* Luchtkwaliteit
* Openbaar vervoer
* Balans tussen ambities en middelen
Netwerkbenadering
De VNG pleit ervoor om in àlle regio's integrale netwerkanalyses op te
stellen. Niet alleen in de stedelijke netwerken. Alle
vervoersmodaliteiten moeten in onderlinge samenhang worden bezien.
Daarbij moet aandacht zijn voor bereikbaarheid, maar ook voor de
leefomgeving en de (verkeers)veiligheid. Provinciale en regionale
verkeer- en vervoerplannen moeten straks worden aangepast aan de Nota
Mobiliteit. Hierbij moeten de inliggende gemeenten worden betrokken.
Wij kunnen ons niet voorstellen dat in de nieuwe verkeer- en
vervoerplannen geen integrale netwerkanalyses zijn opgenomen.
Prijsbeleid
Er is een groot maatschappelijk draagvlak voor het invoeren van
kilomerheffing. Tijdens de hoorzitting over de Nota Mobiliteit bleken
de kosten van het invoeren daarvan aanzienlijk lager dan in de Nota
Mobilitiet is voorzien. De VNG doet een dringend beroep op de Kamer om
het Kabinet op te roepen nù een besluit te nemen over het invoeren van
de gedifferentieerde kilometerprijs, inclusief een invoeringsdatum.
Luchtkwaliteit
Verbetering van luchtkwaliteit vraagt om een integrale aanpak. De
instelling van een gezamenlijke Task Force luchtkwaliteit is van grote
waarde. Wij vragen ons wel af of alle voorgenomen acties en middelen
voldoende zijn om de gewenste ruimtelijke en mobiliteitsontwikkelingen
door te kunnen laten gaan.
Openbaar vervoer
De VNG vindt dat er extra geld nodig is voor de groei van het openbaar
vervoer in de grote steden en het invoeren van de chipkaart. Wij
vinden dat het huidige treinspoor beter benut moet worden, zodat ook
voor het reigonaal spoorvervoer voldoende ruimte wordt gecreëerd. De
positie van de steden en andere decentrale overheden ten opzichte van
NS en ProRail moet daarom worden versterkt.
Ambities en middelen
Wij vinden dat de middelen bestemd voor investeringen in het
hoofdwegennet en de middelen bestemd voor het verkeer- en
vervoersbeleid van decentrale overheden (de brede doeluitkering, BDU)
niet in balans zijn. Er blijft volgens ons onvoldoende geld over om de
noodzakelijke investeringen in de infrastructuur van het openbaar
vervoer te doen.
De VNG pleit ervoor om tijdens de komende begrotingsbehandeling van
V&W en het verlengde Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIT) de
beschikbare budgetten tot 2020 niet geheel vast te leggen. Door het
MIT voorlopig flexibel te houden kunnen de decentrale overheden
straks met de minister en de Kamer tot afspraken komen over de meest
effiiciënte inzet van de beschikbare middelen. Dit op basis van eerder
genoemde netwerkanalyses.
* Brief VNG aan Tweede Kamer over Nota Mobiliteit, begroting V&W en
MIT
* VNG-net dossier Nota Mobiliteit
Vereniging Nederlandse Gemeenten