Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij 60ste
Havengildediner Amsterdam Port Association
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Vanavond vindt alweer het 60^ste Havengildediner plaats en het is de
derde keer dat ik hier mag spreken. Dank daarvoor. Ik vind het een
mooie traditie dat de minister van Verkeer en Waterstaat hier spreekt.
En dit lustrumjaar heeft u ook nog een mooi thema bedacht: `een haven
zonder achterlandverbinding is als een café zonder bier... Daar heb ik
een eigen variatie op bedacht: `een havengildediner zonder minister
van Verkeer en Waterstaat, is als een biertje zonder schuim.'
Dames en heren,
Ik ga het vanavond niet met u hebben over de haven van Rotterdam en de
soms 'spannende' relatie met Amsterdam. Ik ga het wèl even met u
hebben over de nieuwe Sluis - het verjaardagscadeau waarvan Mark van
der Horst al sinds maanden weet wanneer hij het krijgt. De commotie
rond het stopzetten van de tracéwetprocedure van de sluis heeft mij
verbaasd. Dat was namelijk geen nieuws. Dit besluit was in het
Bestuurlijk Overleg van april dit jaar met alle partijen afgestemd. Ik
herhaal het nog maar even voor alle duidelijkheid: uitstel betekent
hier geen afstel, er wordt helemaal niets op de lange baan geschoven.
Alle commotie is dus voor niets en kijk ook eens wat we wèl gaan doen.
De komende jaren wordt er bijvoorbeeld grofweg tachtig miljoen euro
besteed alleen al aan het verbeteren van de toegang van de havens en
een efficiënter gebruik van beschikbare haven- en sluisfaciliteiten.
Ik kom hier straks nog op terug. Ook ik zie de mogelijke toekomstige
congestieproblemen. Dus zullen we zoals afgesproken uiterlijk begin
2008 of zo veel eerder indien de ontwikkelingen dat noodzakelijk
maken, kijken hoe de vlag wat betreft de groei van de haven erbij
hangt. Ik hoop dat nu duidelijk is dat we niets op de lange baan
hebben geschoven, maar dat we heel zorgvuldig bezig zijn het
besluitvormingsmoment uit te kiezen in een belangrijke keuze voor
Amsterdam.
Dames en heren,
Dit afgelopen jaar hebben veel andere positieve ontwikkelingen
plaatsgevonden die meer dan de moeite waard zijn en ja, u wilt
natuurlijk ook dat de speechmenukaart gevarieerd, verrassend, en
positief en eetlust opwekkend is.
Om te beginnen wil ik de Amsterdamse haven te feliciteren met de
recente uitreiking van het Ecoports certificaat als eerste Nederlandse
zeehaven. Proficiat. Met dit certificaat bewijst het Gemeentelijk
Havenbedrijf Amsterdam dat de zorg voor het milieu in de haven op
managementniveau goed geregeld is. En dat is goed nieuws, want alleen
met een juiste balans tussen economie en ecologie kunnen havens zich
blijven ontwikkelen. We moeten de komende jaren alle zeilen bijzetten
om duurzame havens te ontwikkelen, want anders ligt onze economie
binnen de kortste keren op zijn gat of voor `Pampus', zullen we maar
zeggen. En als ik nu toch bezig ben complimentjes uit te delen: mijn
complimenten aan de organiserende partijen van SAIL 2005. Het was
wederom een groots evenement met 2.5 miljoen bezoekers! Wat een enorme
inzet, organisatietalent en moed heeft Amsterdam weer getoond. Hulde!
Amsterdam van zijn beste kant. Jammer dat ik in China herinnerd werd
aan het niet opgehaalde vuilnis. Zo gaat je prachtige stad dan over de
wereld.
Dames en heren,
Het thema `een haven zonder achterlandverbinding is als een café
zonder bier' is een schot in de roos. Net zoals een bierloos café
snel z'n deuren kan sluiten, zal het ook met een haven zonder goede
achterlandverbindingen snel gedaan zijn. Da's logisch, zou de
Verlosser Johan Cruijff zeggen.
Terecht dus dat alle partijen - haven, havenbedrijven en overheden -
hard werken aan een robuuste infrastructuur, zeetoegang en
achterlandverbindingen. Een groot scala aan acties is ondernomen.
Daarbij hoort onder andere het op diepte brengen van de IJ-geul. Dit
werk is inmiddels aanbesteed en zal voor de zomer van 2006 gereed
zijn. Ook wordt het Noordzeekanaal uitgebaggerd zodat het kanaal
straks weer voor een paar jaar op voldoende diepte zit. De komende
jaren wordt er circa tachtig miljoen euro besteed aan een verdere
verbetering van de toegang van de havens en een efficiënter gebruik
van beschikbare haven- en sluisfaciliteiten. Maar ook zijn er ruim
zeventig nieuwe afmeerplaatsen voor de binnenvaart gerealiseerd. En
wordt met rap tempo het achterstallig onderhoud aan de hoofdvaarwegen
ingehaald. Maar een topkwaliteit haven draait niet alleen om harde
infrastructuur. De hele logistieke keten moet efficiënt functioneren.
Een voorbeeld. Het u bekende River Information System - afgekort RIS
- moet op basis van de Europese Richtlijn - in oktober is de
richtlijn van kracht geworden - de komende periode geïmplementeerd
worden. Ik zou het zeer toejuichen als uw haveninformatiesystemen
straks naadloos aansluiten op RIS. Of liever nog, als die twee één
geheel vormen. Voor een binnenvaartschipper moet het straks niet meer
uitmaken waar deze inlogt om zijn gegevens aan te leveren of
informatie te vinden.
Amsterdam moet ook blijven investeren in Short Sea Shipping. De
recente start van de feederdienst naar de haven van Hamburg bewijst
dat Amsterdam op de goede weg zit. Mijn verwachting is dat Short Sea
Shipping verder zal groeien onder andere via de deepsea contracten die
bij Ceres zijn getekend. Deze zullen ongetwijfeld leiden tot het
aanlopen van Amsterdam door nog meer shortsea rederijen.
Voor goede achterlandverbindingen is het spoor uiteraard ook
belangrijk.
Dus zal de spoorverbreding op het traject Amsterdam-Utrecht in 2006
gerealiseerd worden. En dus zal als het aan mij ligt Amsterdam in 2007
gaan profiteren van de aansluiting op de Betuweroute. Ik ben momenteel
met een aantal partijen - waaronder het Amsterdamse havenbedrijf -in
onderhandeling over de exploitatie van de Betuweroute. Ik hoop u
spoedig te kunnen melden dat we rond zijn en dat we straks de
Betuweroute op commerciële basis in de markt kunnen zetten. Dat is
uniek in Europa!
Dames en heren,
Goed, ik heb in mijn toespraak tot nu toe vinkjes gezet achter een
aantal voorwaarden waaraan een concurrerende en sterke haven moet
voldoen; een goede infrastructuur en puike achterlandverbindingen. Nu
moeten we die haven natuurlijk ook nog aan de man brengen. En gelukkig
begint het besef duidelijk door te dringen dat we de kracht van de
Nederlandse havens als één collectief aan het buitenland moeten
presenteren, zonder de individuele gezonde concurrentie uit het oog te
verliezen.
AmPorts en haar Rotterdamse tegenhanger hebben nu een gedenkwaardig
initiatief genomen om samen activiteiten op het gebied van
havenpromotie te ondernemen. En niet alleen ten behoeve van henzelf,
nee, namens alle Nederlandse havens. En het is niet bij goede
bedoelingen gebleven, er is een website `Holland Ports' ontwikkeld.
Het is een goede zaak dat men zich realiseert dat je samen op
promotioneel gebied veel meer kunt doen dan ieder voor zich. Als ik
het overigens over Nederland havenland heb, zou ik sterk willen
bepleiten ook luchthaven Schiphol hierbij te betrekken.
Ik wil verder graag samen met u bekijken hoe ik `Holland Ports'
promotie mede zou kunnen ondersteunen. Voorwaarde blijft natuurlijk
die gezamenlijkheid. Ik hoorde dat recentelijk die gezamenlijkheid
weer even uit het oog werd verloren. Dat betreur ik. Ik roep de
Nederlandse havens en havenbedrijven op toch vooral het grotere belang
van de BV Nederland niet uit het oog te verliezen. Het buitenland ziet
echt het verschil niet, niet eens tussen Rotterdam en Antwerpen!
Over Holland promotie gesproken. Verleden week ben ik teruggekeerd uit
China. Ik was daar op bezoek met een bedrijvendelegatie. Het was een
bijzonder enerverend en een zeer interessant bezoek. We hebben veel
gezien, veel geleerd en natuurlijk ook veel Nederlandse kennis en
kunde gepresenteerd. Ik heb ook in Shanghai met eigen ogen kunnen zien
hoe in recordtijd een nieuwe vijfsterren haven uit de grond is
gestampt. Het accent lag bij mijn bezoek ook op het Chinese
achterland. We hebben als eerste officiële Nederlandse delegatie een
uniek bezoek gebracht aan een van de grootste steden van de wereld:
Chongqing. Deze stad is hét economisch centrum van het Chinese
binnenland met een binnenhaven die enorm sterk in ontwikkeling is. De
Chinese overheid ziet in dat `Chinese havens zonder achterland, zijn
als `Chinese restaurants zonder rijst op het menu...'. Nu is dus in
China een snelle ontwikkeling gaande om het achterland op het gebied
van harde infrastructuur verder te ontwikkelen, evenals het belang en
de kwaliteit van integrale logistieke diensten te vergroten, want die
staan daar nog in kinderschoenen. Logistieke kosten in China zijn wel
twintig procent hoger dan die in Europa. Daar valt dus veel te
winnen. En daar kunnen Nederlandse bedrijven, havens en overheden
veel in betekenen. In het algemeen heeft Nederland zich zeer goed
gepresenteerd in China. Een aantal onder u waaronder de heer
Wijsmuller kan daar van getuigen.
Dames en heren,
Tot slot, want uw maag begint ongetwijfeld te knorren, nog enkele
warme woorden aan het adres van de `vereniging' AmPorts. Zestig jaar
is tenslotte een zeer respectabele leeftijd. 1945: de oorlog is
voorbij, de jaren van herstel en wederopbouw breken aan. Voor de
promotie en het bundelen van de Amsterdamse havenkrachten wordt de
`Vereeniging de Amsterdamsche Haven' opgericht. Nog lekker ouderwets
gespeld met Vereeniging met drie `e's' en Amsterdamsche met `sch'.
Inmiddels zijn we zestig jaar verder. De Vereeniging is omgedoopt in
AmPorts om het internationale karakter van de haven te accentueren. In
die zestig jaar zijn de Amsterdamse havens over bergen en door dalen
gegaan. Maar we kunnen anno 2005 constateren dat AmPorts bestaat, en
hoe...de Amsterdamse havens behoren tot de snelste groeiers in
Noordwest-Europa. Dus mooie groeicijfers, Ceres Paragon Terminal op
stoom, een nieuwe containerlijndienst Amsterdam-Hamburg, uw voorzitter
heeft het net allemaal al uit de doeken gedaan. Kortom, de Amsterdamse
havens zijn goed bezig: dynamisch, vernieuwend en op weg naar een
gezonde toekomst!
Het mag u hopelijk nu wel duidelijk zijn: I am Karla Peijs en I love
Amsterdam Ports. En op die liefdesverklaring wil ik straks graag met u
toosten, uiteraard met een glas blond schuimend bier in de hand...! Of
eigenlijk liever een glas champagne, als u het niet erg vindt.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat