Voorkomen en bestrijden van gladheid op provinciale wegen
In winterse perioden zoals die nu zijn aangebroken ziet de Provincie
zich voor de taak gesteld Koning Winter te bestrijden op in totaal 430
km provinciale weg en op de ruim 500 km fietspaden die zij beheert. De
sneeuw- en gladheidbestrijding op provinciale wegen vergt jaarlijks
ca. 1.100.000,-.
De gladheidbestrijding wordt door de Dienst Wegen van de Provincie
vanuit een vijftal steunpunten verspreid over de provincie aangepakt.
Per steunpunt worden in eerste instantie drie vrachtauto's en vier
tractoren ingezet. Bij (hevige) sneeuwval of ijzel wordt het aantal
vrachtauto's verdubbeld. De samenstelling van de strooiroutes gebeurt
in overleg met gemeenten en Rijkswaterstaat. Gemiddeld rukken de
strooiwagens 35 keer per winter uit om de wegen te prepareren voor
veilig weggebruik door zowel automobilisten als fietsers. In een
gemiddelde winter gebruikt de Provincie ongeveer tweeduizend ton
dooimiddel.
Meetnet
In Limburg werken de Provincie en het Rijk nauw samen in het
voorkomen/bestrijden van de winterse gladheid op de wegen. Een
gladheidmeldsysteem controleert de rijks- en provinciale wegen op
bevriezing. Dit meetnet is opgebouwd uit 23 meldpunten, verspreid over
de provincie. Sensoren meten voortdurend de temperatuur, de
luchtvochtigheid, het zoutgehalte op het wegdek en de neerslag. Via
het netwerk van de praatpalen en telefoonlijnen worden de gegevens van
de 23 meldpunten verzameld bij de dienstkring Autosnelwegen Limburg
van Rijkswaterstaat te Sint Joost. Aan de hand van deze gegevens kan
bij (aankomende) gladheid bepaald worden hoe de bestrijding moet
plaatsvinden. Door de meetresultaten van de 23 meldpunten te
vergelijken, wordt ook duidelijk in welke richting het koufront zich
beweegt. Bij langzaam opkomende kou met kans op bevriezing van het
wegdek, wat blijkt uit weersvoorspellingen en gegevens van het
meetnet, kan er al snel preventief gestrooid worden vóórdat gladheid
ontstaat.
Bruggen en ZOAB
De Dienst Wegen schenkt extra aandacht aan bruggen en aan wegen met
het zogenaamde zeer open asfaltbeton (ZOAB). Door de stalen
constructie van de bruggen vriest het wegdek sneller op. Ook ZOAB
vriest sneller op. Door extra strooien wordt voorkomen dat er toch
gladheid ontstaat op bruggen en ZOAB-wegen.
25-11-2005 15:38
Provincie Limburg