Stadsdeel Amsterdam Centrum
Reactie Bestuur op Actieplan Luchtkwaliteit
Het Dagelijks Bestuur constateert, op voorstel van Anne Lize van der
Stoel (portefeuillehouder Milieu en Economische Zaken) en Guido
Frankfurther (portefeuillehouder Verkeer en Parkeren) dat de
voorgestelde maatregelen van wethouder Maij om de luchtkwaliteit te
verbeteren opde Prins Hendrikkade en Weesperstraat niet toereikend
zijn en dat de maatregelen die voor de Oostenburgergracht worden
genomen niet aan de eisen voldoen.
Dit heeft het Dagelijks Bestuur laten weten in een reactie aan
wethouder Maij op het Actieplan Luchtkwaliteit dat voor inspraak is
vrijgegeven. In het actieplan worden maatregelen voorgesteld om de
luchtkwaliteit in Amsterdam aan de eisen uit het Besluit
Luchtkwaliteit 2005 te laten voldoen.
Brief aan wethouder Maij
In de brief aan de wethouder deelt het DB de zorg om de luchtkwaliteit
en worden te nemen maatregelen onderschreven. Daarnaast hecht het
Dagelijks Bestuur ook een groot belang aan het handhaven van de
diversiteit van (economische) functies in de binnenstad.
Knelpunten
Hoewel het Actieplan een stap in de goede richting is, blijkt dat er
na het uitvoeren van diverse maatregelen nog knelpunten blijven
bestaan. Wanneer er niet aan de normen van het besluit luchtkwaliteit
wordt voldaan, dan worden bestemmingplannen zoals Weesperbuurt,
Valkenburgerstraat en omgeving molen De Gooijer niet goedgekeurd en
kunnen gewenste ontwikkelingen stagneren.
Bijdrage stadsdeel
Bij de acties waarvan direct of indirect een bijdrage van het
stadsdeel wordt gevraagd zal het Dagelijks Bestuur dan ook een
bijdrage leveren, binnen de mogelijkheden die hiervoor zijn.
Maatregelen
Het Dagelijks Bestuur stemt in met de volgende maatregelen:
* het vasthouden aan het besluit over de knip in de Prins
Hendrikkade en de versmalling van de Weesperstraat
* uitbreiding van het project van de stedelijke distributie
* het voorzien van het eigen wagenpark van roetfilters of vervangen
door voertuigen die milieuvriendelijker zijn
* de voorstellen voor verbetering van de vastgestelde routes en het
milieuvriendelijker maken van de bussen van het GVB, daarmee mag
het college snellere voortgang maken.
Meer vaart
Daarnaast wil het Dagelijks Bestuur meer vaart achter:
* een milieuvriendelijker aandrijving van (gemeentelijke) vaartuigen
en rondvaartboten
* het invoeren van betaald parkeren in alle stadsdelen
* het snel uitvoeren van de PTA busparkeerplaats en het verplaatsen
van parkeerplaatsen voor touringcars naar locaties buiten de
binnenstad
* een onderzoek naar hogere vergunningtarieven voor vervuilende
autos in plaats van geen parkeervergunning voor vervuilende autos
* een handhavingsoffensief voor stationair draaiende motoren
* het realiseren van een of meer grootstedelijke fietsenstallingen
in de binnenstad.