Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 25 NOVEMBER
2005
Nieuw decreet voor sterkere, transparantere en meer democratische VRT
Op initiatief van Vlaams minister van Media
Geert BOURGEOIS keurde de Vlaamse Regering
vandaag principieel het voorontwerp van het
nieuwe VRT-decreet goed.
Met een geactualiseerd decreet wil de Vlaamse
Regering een moderne, slagkrachtige en
onafhankelijke VRT die ook de komende 10 jaar
nog tot de beste en best geleide openbare
omroepen van Europa behoort. Maar ook een VRT
die een publieke omroep blíjft, van en voor zes
miljoen Vlamingen.
Belangrijke aandachtspunten zijn een beter
evenwicht in de beheersstructuur en meer
democratische inspraak en een grotere financiële
transparantie van de publieke omroep.
Aanloop naar een nieuw decreet
Het Vlaams Regeerakkoord (2004-2009) bepaalt dat
"in het decretaal raam voor de VRT een
versterkte controlemogelijkheid wordt voorzien
op het vlak van financiële transparantie o.a.
wat betreft commerciële activiteiten en reclame-
inkomsten."
Daarnaast gaf het Vlaams parlement, op 6
december 2004, via een met reden omklede motie
de regering de opdracht om een regelgeving uit
te werken voor meer financiële transparantie en
een beter evenwicht in de beheersstructuur van
de VRT, volgens de principes van 'deugdelijk
bestuur'.
Verder bleek uit de vragen en bemerkingen van de
Europese Commissie naar aanleiding van klachten
van de Vlaamse commerciële omroepen tegen de
VRT, dat ook de Europese Unie een actualisering
en verduidelijking van het decreet vraagt. De
Commissie benadrukt o.a. de nood aan een
effectief toezicht op de VRT door een
onafhankelijke instantie en aan een
nauwkeurigere omschrijving van wat publieke
dienstverlening is en wat niet. Daarnaast stelt
ze dat de VRT enkel met belastinggeld kan
gefinancierd worden voor de specifieke openbare
omroeptaken die ze moet vervullen. Europa eist
kortom dat belastinggeld niet gebruikt wordt
voor omroepactiviteiten die buiten de publieke
opdracht vallen, anders komt dit neer op
concurrentievervalsing ten nadele van de
commerciële omroepen.
Krachtlijnen
Minister Bourgeois vat de krachtlijnen als volgt
samen: "De VRT is een omroep van en voor zes
miljoen Vlamingen. Eigenlijk zijn zij de
aandeelhouders. Daarvoor betalen ze jaarlijks
ook 250 miljoen euro. Daartegenover staat
enerzijds een democratische inspraak en
anderzijds dat de werking van de openbare omroep
open en doorzichtig is voor iedereen. De VRT
moet ook een openbare omroep blíjven, dus met
specifieke publieke opdrachten en programma's
die verschillen van hetgeen de commerciële
omroepen brengen. Commerciële activiteiten
mogen, maar dan wel enkel wanneer die ervoor
zorgen dat de VRT haar opdrachten als openbare
omroep nog beter kan uitvoeren."
Het nieuwe decreet schept ten eerste
duidelijkheid in de beheersstructuur van de VRT
met evenwichtige interne bestuursverhoudingen en
meer democratische inspraak. Onder het motto
'goede afspraken maken goede vrienden' worden de
taken van zowel gedelegeerd bestuurder als raad
van bestuur duidelijk afgelijnd. Zodat komaf
wordt gemaakt met de discussies over wie
waarover mag beslissen, wie wat mag controleren,
wie waarin en wanneer inspraak heeft.
De raad van bestuur wordt een volwaardig
bestuursorgaan, met een rol en een
verantwoordelijkheid die evenwaardig is aan die
in andere vennootschappen of in andere grote
Vlaamse instellingen zoals de VDAB. Strategische
beslissingen kunnen niet langer langs de raad
van bestuur om passeren.
"Neem nu de vraag of de VRT start met
themakanalen en, zo ja, met welke thema's. En de
vraag of die tegen betaling zullen worden
aangeboden aan de kijker of dat de VRT televisie
blijft maken voor iedereen. Dat zijn cruciale
vragen die niet genomen kunnen worden door één
man of door enkele managers. Ze moeten
beantwoord worden door een democratische
vertegenwoordiging van de zes miljoen
aandeelhouders van de VRT." verduidelijkt de
minister van Media.
Daarnaast kan de raad van bestuur voortaan zelf
beslissingen nemen en niet enkel meer exclusief
op voorstel van de gedelegeerd bestuurder.
Nieuw is dat ook de raad van bestuur kan
versterkt worden met maximaal 3 onafhankelijke
experts op het vlak van media- of
bedrijfsbeleid.
De bevoegdheden van de gedelegeerd bestuurder
worden uitdrukkelijk opgesomd en zijn
gelijkaardig aan deze van de gedelegeerd
bestuurder van de VDAB, een andere belangrijke
manager van een groot Vlaams overheidsbedrijf.
Maar ze gaan ook verder. Om elke discussie te
vermijden en de onafhankelijkheid van de VRT te
garanderen werd immers vastgelegd dat de
gedelegeerd bestuurder exclusief bevoegd is
voor het personeelsbeleid en het vaststellen van
het uitzendschema en het programma-aanbod. De
raad van bestuur kan zich dus nimmer en nooit
mengen in het personeelsbeleid, het
uitzendschema en de programma's van de VRT.
Het management behoudt alle bevoegdheden om de
VRT onafhankelijk te blijven besturen. Het
blijft verantwoordelijk voor alle budgettaire en
boekhoudkundige verrichtingen, voor de
ontwikkeling van nieuwe diensten en verbetering
van de bestaande, voor het beheer van de
gebouwen, voor de interne en externe
communicatie..
De regeringscommissaris ziet toe op de naleving
van de openbare opdracht van de VRT en het
geheel van de activiteiten van de VRT, inclusief
de merchandising- en nevenactiviteiten.
Europa kijkt immers steeds meer en steeds
strikter toe op de aanwending van belastinggeld
voor activiteiten die weinig of niets te maken
hebben met de publieke taakstelling van
overheidsbedrijven. Daarom komt er een strikt
onderscheid tussen de publieke omroeptaak
enerzijds en anderzijds de commerciële
activiteiten. De publieke omroeptaken blijven
ongewijzigd: informatie, educatie, cultuur,
ontspanning en sport.
Inzake de merchandising- en nevenactiviteiten
legt het nieuwe decreet duidelijke voorwaarden
vast. Zo moeten ze als doel hebben de
programma's of diensten binnen de publieke
opdracht te ondersteunen, de verspreiding ervan
te bevorderen of de kosten ervoor te verlichten.
De activiteiten moeten zelfbedruipend zijn en
een aparte boekhouding moet de transparantie
verzekeren. Ze moeten ook tegen marktconforme
voorwaarden worden uitgevoerd en mogen niet
zorgen voor ernstige concurrentieverstoring.
De raad van bestuur verleent vooraf haar
goedkeuring aan de merchandising- en
nevenactiviteiten. Zo is de openheid en de
democratische controle verzekerd.
Tot slot bevat het decreet ook enkele, eerder
technische, wijzigingen. Zo wordt de VRT onder
het zogenaamde Comptabiliteitsdecreet gebracht.
Volgens de Europese regelgeving worden de
inkomsten en uitgaven van de VRT geconsolideerd
met de begroting van de Vlaamse overheid. Daarom
is het aangewezen dat ook dezelfde
boekhoudkundige basisregels worden gehanteerd
zoals in de Vlaamse overheid. De VRT kan echter
tegelijk een ondernemingsboekhouding blijven
voeren en kan reserves aanleggen en aanwenden
via een reservefonds.
Tot slot worden de interne audit-functie en het
auditcomité, zoals vandaag al voorzien in de
statuten van de VRT, decretaal verankerd. Ook de
interne audit-dienst van de Vlaamse Gemeenschap
blijft bevoegd voor de VRT.
Het ontwerpdecreet wordt nu voorgelegd aan de
Mediaraad en de SERV, waarna het terug op de
tafel van de Vlaamse Regering belandt.
persinfo : Ben Weyts, woordvoerder van
minister Bourgeois - tel. 02 552 70 00
e-mail: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be
Vlaamse overheid