Project Handhaving afgifte gevaarlijk afval Zeeuwse inrichtingen
Zeeuwse bedrijven lopen de kans binnenkort extra te worden
gecontroleerd op hun omgang met gevaarlijke afvalstoffen. De Zeeuwse
gemeenten, die bij een voorafgaand stimuleringsproject waren
betrokken, gaan hiervoor ongeveer 100 bedrijven bezoeken. Tijdens de
reguliere milieucontrole is er sowieso aandacht voor het op de juiste
wijze omgaan met gevaarlijke afvalstoffen. Maar nu wordt extra
aandacht besteed aan het op de juiste wijze afgeven van gevaarlijk
afval en aan de nieuwe administratieve verplichtingen die hierbij
gelden. Een bedrijf moet gedurende 5 jaar na afgifte kunnen aantonen
aan wie het gevaarlijk afval is afgegeven.
Per 1 januari 2005 gelden nieuwe administratieve verplichtingen voor
de afgifte van afvalstoffen. Vanaf 15 juli 2005 kunnen handhavers via
internet gegevens hierover raadplegen. Op www.lma.nl staat meer
informatie over het vernieuwde systeem.
Het handhavingsproject volgt op het stimuleringsproject afgifte
gevaarlijk afval Zeeuwse inrichtingen dat in 2004 is uitgevoerd.
Hierbij hebben 10.147 inrichtingen een brief, met informatiebrochure,
van de gemeente ontvangen. In het stimuleringsproject konden bedrijven
op een eenvoudige wijze hun afgifte van gevaarlijke afvalstoffen
regelen. Hiervan is door 54 bedrijven gebruik gemaakt.
Voor het stimuleringsproject zijn inrichtinggegevens gekoppeld aan een
landelijk centraal bestand waarin de afgiften van gevaarlijke
afvalstoffen worden geregistreerd. Bedrijven konden zelf via een
retourformulier hun wijze van afgifte duidelijk maken. Op basis van
alle informatie zijn bedrijven, afhankelijk van de verwachte omgang
met gevaarlijke afvalstoffen, ingedeeld op verschillende lijsten. Naar
verwachting houden 2.155 bedrijven zich aan de regels, bij 2.854
bedrijven is dit onduidelijk en bij 4.409 bedrijven geeft men al het
gevaarlijk afval niet altijd op de juiste wijze af of ontbreken goede
gegevens. De overige bedrijven bestaan inmiddels niet meer. De lijsten
zijn een hulpmiddel voor de
milieuhandhavers in de Zeeuwse gemeenten. De handhavers gaan de
verwachtingen nu in de praktijk toetsen. Met dit onderzoek wordt
inzichtelijk of en hoe het koppelen van gegevens bruikbaar is voor de
handhavingspraktijk.
Het doel van het project is tweeërlei. Ten eerste worden de resultaten
uit het stimuleringsproject over de afgifte van gevaarlijke
afvalstoffen in de praktijk getoetst. Ten tweede leren de handhavers
de nieuwe administratieve verplichtingen te gebruiken.
Bij ernstige overtredingen kunnen de handhavers een beroep doen op het
Regionaal milieuteam van de politie Zeeland. De 100 controles zullen
in de komende maanden plaatsvinden en zullen, naar verwachting eind
januari 2006, afgerond zijn.
25 november 2005, nr. 159/05, dhr. R.J. Swiers, tel.nr. 0118-631634
Provincie Zeeland