Van Gogh Museumbus beste sponsorproject in Europa
Rabobank Nederland, 25/11/2005 11:16
---
De Van Gogh Museumbus heeft gisteravond in Rome de ESA (European
Sponsorship Award) gewonnen. Deze prestigieuze Europese vakprijs van
de sponsorbranche werd gisteravond in Rome uitgereikt. De bus is
verkozen boven vier overige genomineerde landeninzendingen; Fiat met
de Basketball Legue voor Spanje, Volvo met de Ocean Race voor
Engeland, Progetto Topolino Sport met Walt Disney Company voor Italië
en Accord Hotels voor hun sponsorship van de Olympic Movement voor
Frankrijk.
Vorige week viel de Museumbus ook in de prijzen middels een
SponsorRing, dé vakprijs van de Nederlandse sponsorbranche, in de
categorie kunst. De Van Gogh Museumbus, een Amerikaanse schoolbus in
Van Gogh Museum Rabobank branding, haalt al gedurende drie en een half
jaar elke dag ongeveer 35 kinderen (groep 7/8) uit heel Nederland bij
hun basisschool op. De bus is een lokale vertaling van een nationale
samenwerking op het terrein van cultuursponsoring. Eerder won de Van
Gogh Museumbus een bronzen Evant Award voor de effectieve kracht van
het event als communicatie-instrument.
Het initiatief is ontstaan uit het vijfjarige partnership tussen de
Rabobank en het Van Gogh Museum, gestart in 2003. Het project werd
uitvoerend begeleidt door Trefpunt Sport & Leisure Marketing die
daarmee een belangrijke bijdrage leverde aan de Van Gogh Museumbus.
Een van de doelstellingen uit het partnership is het stimuleren van
Nederlands bezoek aan het Van Gogh Museum. Verder willen we dat een zo
breed mogelijk publiek kennis kan nemen van het werk van Van Gogh,
aldus Ton Stek verantwoordelijk voor het project bij de Rabobank. De
Museumbus draagt hieraan bij door kinderen tussen de 12 en 13 jaar van
basisscholen uit heel Nederland naar het museum te rijden. Op deze
manier komen ze in contact met kunst en cultuur in het algemeen en het
Van Gogh Museum, verzamelen en Vincent van Gogh als beroemde
Nederlandse schilder in het bijzonder.
Tijdens de rit krijgen de kinderen een voorbereidende les. In het
museum worden ze ontvangen in het special voor dit project gebouwde
(kinder-)atelier en krijgen ze een interactieve rondleiding langs een
aantal topwerken. Voor dit programma is een lesboek ontwikkeld,
waarbij een docentenhandleiding beschikbaar is. Zo kunnen op school
lessen worden voorbereid of kan het bezoek geëvalueerd worden.
Het project is bijzonder succesvol. De bus is volgeboekt tot en met
2007 en gaat elke werkdag op pad. Tot en met 2007 bezoeken 700
basisscholen uit heel Nederland het Museum. Dit komt neer op ongeveer
30.000 leerlingen. De waardering van de docenten is gemiddeld een 9.
Rabobank Nederland