IP/05/1476
Brussel, 25 november 2005
Innovatieve overheidsdiensten: Europese prijswinnaars uit Polen, Denemarken,
Nederland en Ierland
Vandaag zijn tijdens een pan-Europese ministeriële conferentie in
Manchester de beste Europese e-overheidsdiensten bekendgemaakt.
Revenue On-line uit Ierland, KSI ZUS uit Polen, Kadaster-on-line uit
Nederland en een systeem voor elektronische facturering uit Denemarken
hebben elk een prestigieuze prijs voor de meest innovatieve
overheidsdienst gekregen. Ze werden aangekondigd door Commissaris voor
Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding en door de voor
e-overheidsdiensten verantwoordelijke Britse minister Jim Murphy.
Tijdens het evenement werden ook de 52 finalisten bekendgemaakt, die
uit de in totaal 234 goede praktijkvoorbeelden zijn geselecteerd.
"Deze winnaars tonen aan hoe regeringen in heel Europa
e-overheidsdiensten (eGovernment) toepassen om wezenlijke voordelen
voor burgers en ondernemingen op te leveren", lichtte Commissaris voor
Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding toe. "Elektronische
facturering in Denemarken bijvoorbeeld, één van de prijswinnaars van
dit jaar, bespaart ondernemingen jaarlijks 50 miljoen euro, en de
overheid - en daardoor ook de belastingbetaler - 120 tot 150 miljoen
euro. Wanneer we dit in heel Europa zouden doorvoeren, zouden we
jaarlijks 15 miljard euro besparen. Op basis van deze positieve
praktijk zal ik in de loop van 2006 een actieplan op het gebied van
e-overheidsdiensten lanceren."
Na afloop van een bijeenkomst van Europese eGovernment-Ministers werd
deze boodschap in de ministeriële verklaring, die eveneens tijdens de
conferentie werd afgegeven door het Britse Voorzitterschap, nogmaals
bevestigd. Het nastreven van e-overheidsdiensten met een grote impact,
met name elektronische overheidsopdrachten, was één van de vier
pijlers die werden benadrukt toen de streefcijfers voor eGovernment
tot 2010 werden vastgesteld. De Ministers willen dat minstens 50% van
de opdrachten met een waarde die boven de door de EU gehanteerde
drempelwaarden voor overheidsopdrachten ligt (normaliter 154.000 euro
voor leveringen en diensten en 5.923.000 euro voor de uitvoering van
werken) tegen 2010 volledig elektronisch plaatsvindt. Alomvattend
eGovernment, efficiëntie en effectiviteit en "key enablers", met name
elektronische identificatie, werden ook benadrukt als prioritaire
actiegebieden.
Burgers en ondernemingen in heel Europa ontdekken de voordelen van
e-overheidsdiensten. Een recent Eurostat-onderzoek wees uit dat
ongeveer de helft van de Europese ondernemingen met internettoegang,
daar nu gebruik van maken voor communicatie met de overheid, met
pieken van 90% en 94% in Finland en Zweden. Burgers bezoeken
overheidsinstellingen eveneens steeds meer online, waar ze de voorkeur
aan geven boven lang in de rij te moeten staan. Deze internetbezoekers
zijn over het algemeen jonger (tussen 25 en 34 jaar oud) en zijn hoger
opgeleid. De Europese Ministers willen deze digitale kloof tussen jong
en oud opheffen. Waarborgen dat geen enkele burger achteropraakt zal
een pijler van het toekomstige eGovernment-beleid worden.
De projecten van de kandidaten werden beoordeeld op innovatie en
efficiënt management, concrete praktijkresultaten en impact,
relevantie en overdraagbaarheid in vier thematische categorieën:
* Het mogelijk maken van eGovernment - het creëren van de juiste
omgeving om overheid, ondernemingen en burgers in staat te stellen
om van deze transformatie te profiteren. Gewonnen door: KSI ZUS
uit Polen, voor hun veilige infrastructuur voor het ten uitvoer
brengen van de pensioenhervorming, welke al 90% van alle
verstrekte informatie ondersteunt.
* Transformatie van de overheid - het tonen van organisatorische
bereidheid en innovatie in het back office. Gewonnen door
Denemarken voor een systeem van elektronische facturering, dat
door nationale en lokale overheidsinstanties door het hele land
wordt gebruikt, wat ondernemingen al 50 miljoen euro per jaar
bespaart en de overheid - en zodoende de belastingbetaler -
jaarlijks 120 tot 150 miljoen euro.
* Het gebruik van diensten waarin ondernemingen en burgers centraal
staan - transformatie en innovatie in naar buiten gerichte
diensten om zodoende gebruik en deelname te bevorderen. Gewonnen
door Nederland voor haar Kadaster-on-line-systeem, dat
ondernemingen en burgers directe toegang tot actuele informatie
betreffende grondregistratie biedt.
* Impact: het meten van de impact op en de voordelen voor burgers,
ondernemingen en overheid. Gewonnen door Ierland voor haar
Revenue-on-line-dienst voor belastingbetalers. Deze dienst
voorziet ondernemingen en burgers niet alleen van een faciliteit
die eenvoudig in het gebruik is, maar stelt de overheid bovendien
in staat personeel her in te zetten voor belangrijke controle- en
onderzoekswerkzaamheden.
Meer dan 950 deelnemers hebben de ministeriële eGovernment-conferentie
van de EU bijgewoond. Dit is de derde conferentie in een reeks, die
Ministers en hoge functionarissen die verantwoordelijk zijn voor
eGovernment in de lidstaten van de EU, vooraanstaande academici,
algemeen directeuren en leidinggevenden van de Europese industrie
samenbrengt om ideeën, ervaringen en lering uit te wisselen.
Verdere informatie:
http://www.e-europeawards.org
http://www.egov2005conference.gov.uk
Zie ook MEMO/05/446
European Union