Itteren
Gesponsord door: Ankerpoort
NIEUWS
Veel vragen in Itteren over plan Grensmaas
25-nov-2005, de Limburger
Tijdens de inspraakavonden werden volop vragen gesteld aan gemeente,
Maaswerken en het consortium dat eind volgend jaar aan de slag gaat.
Een bloemlezing van de vragen die deze week in Itteren werden gesteld:
Waarom zal er op een speciale werkweg tussen Borgharen en Itteren met
vrachtwagens worden gereden en niet met geluidsarmere transportbanden?
,,Vervoer via transportbanden gaat ten koste van de capaciteit en zou
ertoe leiden dat de werkzaamheden langer duren.''
Staan de werktijden vast?
,,Het volume is bepaald: 72uur per week, 6dagen van 12uur. Zondag is
voor reparaties. Korter werken, betekent langere tijdsduur van de
totale werkzaamheden. Over invulling discussieert nog de
Gebiedscommissie: een aanspreekpunt waarin buurtbewoners zijn
opgenomen.''
Hoe wordt geluidshinder beperkt?
,,Er komen, waar nodig, geluidswallen om het niveau niet boven de 60
dB te laten komen. Er wordt vooralsnog uitgegaan van rekenmodellen.
Indien de praktijk anders uitwijst, zijn maatregelen verplicht.
Itteren krijgt het van drie kanten te verduren, maar er wordt niet
gedurende de hele periode gelijktijdig aan drie kanten gewerkt.''
Waarom komt de entree bij Boschpoort rechts van de woonwijk en niet
ergens op de Maas uit?
,,Dat heeft te maken met de stabiliteit van het relatief kleine
werkeiland. De nadere uitwerking van deze vraag verschijnt eind deze
week op de website http://www.Maaswerken.nl, waar ook verder veel
informatie over het project kan worden gevonden.''
Hoe zit het met eventuele schade?
,,Er komt een onafhankelijke commissie die als meldpunt zal fungeren
en de klacht, ook over planschade, doorspeelt naar de juiste
instantie. Een Uitspraak zal niet maanden op zich mogen laten wachten.
Voor schades tot 50.000euro is een redelijke mate van aannemelijkheid
voldoende. Maaswerken spreekt van een voor Nederland unieke
schaderegeling.''
Wanneer komen de werkzaamheden op de verschillende locaties gereed?
,,Men werkt van beneden naar boven: Boschpoort (2007-2010), Borgharen
(2010-2013), Itteren (2010-2015). Rond 2017 moet het gebied veilig
zijn voor hoogwater, drie jaar later is alles afgewerkt.''
Mogen na verlaging van de waterstand met 60 à 70 centimeter
bijvoorbeeld paalwoningen worden gebouwd in het stroomgebied?
,,Nee, het bestemmingsplan staat dat niet toe. Rond de kades ligt een
provinciale 'contour' zoals die ook rond de dorpen in het Heuvelland
ligt: daarbuiten is nieuwe woningbouw niet toegestaan.''
Wie krijgt het voor het zeggen in de nieuw gecreëerde natuurgebieden?
,,Vereniging Natuurmonumenten in de noordelijke gebieden,
Staatsbosbeheer in de zuidelijke. De bestemming van het gebied tussen
Maas en Julianakanaal in Maastricht ligt nog niet vast.''
woensdag 23 november 2005