Fiat Sedici debuteert tijdens Olympische Winterspelen
(11/25/2005)
De Fiat Sedici viert zijn debuut tijdens de komende Olympische
Winterspelen in Turijn. Een passender locatie is bijna niet te
bedenken, want je mag de thuisbasis van de spelen rustig de thuisbasis
van het Fiat Auto concern noemen.
De Sedici staat zodoende al in februari, een paar maanden voor zijn
marktintroductie, ter beschikking van de organisatie van de 20^e
Olympische Winterspelen en gaat de uitdaging aan om zijn kwaliteiten
aan topsporters en officials te bewijzen. Dat zal hij letterlijk en
figuurlijk op talloze gebieden doen. Van de moeilijk begaanbare
besneeuwde bergwegen rondom de Olympische skipistes â waar de 4x4
helemaal in zijn element is - tot de grote verbindingswegen en
vanzelfsprekend ook het hectische verkeer in de stad Turijn. Daar
zullen vooral het reiscomfort en de opmerkelijk grote handelbaarheid
van de nieuwe Fiat tot hun recht komen.
Rond de zomer wordt de nieuwe Sedici in ons land verwacht. Hij zal dan
meteen aantonen dat zijn troefkaarten zeker niet alleen in de
wintersportgebieden worden uitgespeeld. Een stijlvolle auto die alles
in huis heeft voor veelzijdig gebruik in de vrije tijd, maar ook
ontspannen reiskilometers belooft en met zijn representatieve
uitstraling bijvoorbeeld ook zakelijke rijders zal aanspreken.
Tijdens de Olympische Winterspelen kan de Fiat Sedici zijn vele
talenten voor het oog van de media in de praktijk demonstreren.
Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor de automatisch variabele
vierwielaandrijving. Maar ook dankzij een zeer geslaagde combinatie
van relatief compacte afmetingen en een verrassend ruim en veelzijdig
interieur kan de Sedici zijn multifunctionele karakter uitgebreid
tonen aan de Olympische sporters en officials. Hij biedt het beste van
diverse âautowereldenâ. Zoals het een Fiat betaamt, doet hij dit alles
in stijl. Zijn vooruitstrevende techniek en fraaie interieur zijn
verpakt in een sierlijk en karakteristiek design, dat de handtekening
draagt van Giorgetto Giugiaroâs Italdesign. Zowel de Multijet
dieselkrachtbron van de nieuwe generatie als de ultramoderne
benzinemotor met VVT-techniek (variabele kleptiming) staan borg voor
soepele en gespierde prestaties.
Het nieuwe Fiat model is met zijn lengte van 411 centimeter gemiddeld
gesproken een handbreedte korter dan de meeste compacte SUV modellen.
Om meteen maar de andere afmetingen te geven: de Sedici is 176
centimeter breed, 162 centimeter hoog en heeft een wielbasis van 250
centimeter. Een stoere verschijning met een bijpassende, wat hogere
zitpositie die een goed overzicht garandeert.
Het concept vormt in feite een fusie van verschillende autotypen. Met
zijn handzame afmetingen biedt hij het zeer dynamische rijgedrag dat
we van compacte middenklasse Italianen gewend zijn. Tegelijkertijd
kent de Sedici de hoogwaardige uitstraling van een SUV en heeft hij
vanzelfsprekend ook de bijpassende capaciteiten in huis om gladde en
onverharde wegen probleemloos van repliek te dienen. Het
interieurcomfort doet op zijn beurt denken aan dat van een limousine.
Maar dan met een nog meer ontspannen, wat hogere zithouding die een
optimaal zicht rondom garandeert. Het slimme ontwerp vertaalt zich in
een verbluffend veelzijdige interieurruimte. Met veel zitruimte voor
de passagiers, maar desgewenst ook de mogelijkheid een fikse
hoeveelheid bagage mee te nemen. In dat verband verdient de enorme
âreikwijdteâ van de laadmogelijkheden vermelding. Die is dankzij de in
delen omklapbare achterbank te variëren van 270 tot maar liefst 670
liter.
Er is veel aandacht besteed aan de kwaliteit van het interieur.
Getuige de fraaie afwerking, hoogwaardige materialen, doordachte
ergonomische details, de uitstekende geluidsisolatie en een
efficiënte klimaatregeling.
Zijn multifunctionele karakter wordt, zoals reeds aangestipt,
versterkt door de unieke voordelen van vierwielaandrijving.
Bijvoorbeeld waar het de veiligheid onder alledaagse omstandigheden
betreft, wanneer de vierwielaangedreven Sedici eventuele gladheid
probleemloos overmeestert. De nieuwe naam Sedici is natuurlijk ook
niet voor niets gekozen: het is Italiaans voor âzestienâ en dat is het
getal dat je krijgt wanneer je de vermenigvuldiging 4x4 maakt. De
traditionele aanduiding voor autoâs met aandrijving op alle vier de
wielen. De techniek kwam tot stand in een industriële samenwerking
tussen Suzuki en Fiat.
Onder normale omstandigheden âonder andere ten gunste van een
gemiddeld 0,4 liter lager brandstofverbruik- is de Sedici
voorwielaangedreven (2WD). Ondersteund door een geavanceerde
elektronische stabiliteitsregeling.
De aandrijving kan met een schakelaar â tussen de stoelen - in een van
drie standen worden gezet: 2WD, AUTO en LOCK. Zo gauw de banden
tractie dreigen te verliezen, snelt de automatische
vierwielaandrijving toe en gaan de achterwielen indien nodig
razendsnel en exact met de juiste inzet aan het werk. Overigens zal de
fikse portie grip van de brede banden (205/60 R 16) dat moment veelal
lang kunnen uitstellen.
Komt het toch zover, dan zorgt een elektromagnetisch werkende
koppeling tussen de voor- en de achteras ervoor dat ânaar behoefteâ
aandrijfkrachten naar de achteras worden gevoerd. Dit systeem werkt
traploos variabel, oplopend tot een 50/50 verdeling.
Sneeuwt het? Rijdt u weg tegen een gladde helling? Ligt er zand of
modder op de weg? Dan is het wellicht verstandig de LOCK-stand in te
schakelen. Die verdeelt de aandrijfkrachten permanent 50/50 over de
voor- en achteras. Met een fikse grondspeling van 19 centimeter
schrikt de Sedici natuurlijk ook niet van een onverhard parcours.
Samen met zijn korte carrosserie-overhang zorgt dat ervoor dat het op-
en afrijden van obstakels zonder problemen verloopt.
De Sedici beschikt over ESP, de nieuwste generatie ABS techniek en
elektronisch geregelde verdeling van de remkrachten (EBD). Het spreekt
vanzelf dat ook de rest van de veiligheidstechniek van een dergelijk
hoog niveau is: tot zes airbags, voorin automatische gordelaanspanners
met gordelkrachtbegrenzing en achterin driepuntsgordels en ISOFIX
bevestigingspunten (kinderstoel).
De Fiat Sedici is leverbaar in een tweetal specificaties: Dynamic en
Emotion. In beide gevallen is er keuze uit twee motoren: een 1.6 16V
benzinekrachtbron met 107 pk (145 Nm) en een 1.9 Multijet 8V met 120
pk (280 Nm). Beide voldoen aan de strenge Euro 4 milieunormen. De Fiat
Sedici Multijet wordt standaard uitgerust met een geavanceerde
uitlaatgasrecirculatie en een partikelfilter in zijn uitlaatsysteem.
Het betreft een uitvoering die voor het leven wordt gemonteerd en geen
gebruik maakt van additieven voor regeneratie. De 1.9 Multijet krijgt
naast zijn ultramoderne inspuitsysteem ook een variabele
turbogeometrie mee die de toch al enorme souplesse nog eens flink
verbetert. Tussen 1.750 en 3.250 toeren is steeds meer dan 90 procent
van de maximale trekkracht present. De Multijet techniek garandeert
een zeer hoog rendement en rustige rijeigenschappen.
Ook de benzinekrachtbron biedt een zeer geslaagde combinatie van pit,
souplesse, rust en zuinigheid. Niet in de laatste plaats met dank aan
zijn ultramoderne VVT-techniek die het mogelijk maakt zowel de timing
van de inlaat- als de uitlaatkleppen te variëren. Dat vertaalt zich
in een grote rust en uitstekende prestaties, dynamische mogelijkheden
op binnenwegen en aangename rijeigenschappen in de stad en druk
verkeer.
AutoRai