in de les
Professioneel gebruik van computers in de les
---
24 | 11 | 05
Utrecht. De meeste basis- en middelbare scholen zijn tegenwoordig
uitgerust met goed werkende computers. Steeds meer docenten integreren
het gebruik van computers in hun onderwijs. Hoe doen ze dat? Waar
halen ze de ideeën vandaan? Hoe komen ze aan de kennis? Deze vragen
staan centraal op de website www.schoolvoorbeelden.nl, die de
Inspectie van het Onderwijs vandaag presenteert op een congres over
ict en onderwijs in Lunteren.
Een portret is opgebouwd uit een beschrijving van het gebruik van
computers door de betreffende docent, de manier waarop hij of zij
zichzelf heeft geprofessionaliseerd, het toekomstbeeld van de docent
en de reactie van de Inspectie van het Onderwijs op dit verhaal.
Het is mogelijk om op de website portretten van docenten te zoeken die
het beste aansluiten bij de eigen ict-ervaring, het eigen vakgebied en
de eigen leerstijl. Hiervoor kan iedereen met een eenvoudige test zijn
of haar eigen leerstijl bepalen.
De website met deze portretten over professioneel gebruik van
computers in de les is nu on-line en wordt de komende tijd nog met
andere portretten aangevuld. In maart 2006 verschijnt er een boekje
met de achtergronden van professionalisering en ict en een nadere
analyse van de portrettenreeks.
De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de kwaliteit van het
onderwijs in Nederland. Ze rapporteert publiekelijk over de kwaliteit
van individuele instellingen en van het onderwijsbestel. Dit in het
belang van leerlingen en ouders, onderwijsinstellingen en samenleving.
Zo stimuleert de inspectie dat onderwijsinstellingen hun kwaliteit op
niveau houden en continu versterken. Daarnaast geeft zij bestuurders
en beleidsmakers handvatten voor beleid en verschaft ze
belanghebbenden betrouwbare informatie over onderwijs.
De schoolportretten zijn te vinden op www.schoolvoorbeelden.nl.
---
Inspectie van het Onderwijs