Professioneel gebruik van computers in de les

Inspectie van het onderwijs

Utrecht, 24 november 2005. De meeste basis- en middelbare scholen zijn tegenwoordig uitgerust met goed werkende computers. Steeds meer docenten integreren het gebruik van computers in hun onderwijs. Hoe doen ze dat? Waar halen ze de ideeën vandaan? Hoe komen ze aan de kennis? Deze vragen staan centraal op de website www.schoolvoorbeelden.nl/klikthet, die de Inspectie van het Onderwijs vandaag presenteert op een congres over ict en onderwijs in Lunteren.

De Inspectie van het Onderwijs heeft ongeveer vijftig docenten gesproken over het gebruik van computers in de les en over hoe ze zich daarop zelf hebben voorbereid. Van de docenten van het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en het middelbaar onderwijs zijn portretten gemaakt. Deze portretten zijn te bekijken op het nieuwe deel 'Professionaliseren en ict' van de website www.schoolvoorbeelden.nl. Deze portretten zijn bedoeld om docenten en schoolleiders inspirerende ideeën te geven, die ze tijdens hun eigen lessen kunnen gebruiken.

Een portret is opgebouwd uit een beschrijving van het gebruik van computers door de betreffende docent, de manier waarop hij of zij zichzelf heeft geprofessionaliseerd, het toekomstbeeld van de docent en de reactie van de Inspectie van het Onderwijs op dit verhaal.

Het is mogelijk om op de website portretten van docenten te zoeken die het beste aansluiten bij de eigen ict-ervaring, het eigen vakgebied en de eigen leerstijl. Hiervoor kan iedereen met een eenvoudige test zijn of haar eigen leerstijl bepalen.

De website met deze portretten over professioneel gebruik van computers in de les is nu on-line en wordt de komende tijd nog met andere portretten aangevuld. In maart 2006 verschijnt er een boekje met de achtergronden van professionalisering en ict en een nadere analyse van de portrettenreeks.

De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Ze rapporteert publiekelijk over de kwaliteit van individuele instellingen en van het onderwijsbestel. Dit in het belang van leerlingen en ouders, onderwijsinstellingen en samenleving. Zo stimuleert de inspectie dat onderwijsinstellingen hun kwaliteit op niveau houden en continu versterken. Daarnaast geeft zij bestuurders en beleidsmakers handvatten voor beleid en verschaft ze belanghebbenden betrouwbare informatie over onderwijs.