8-11-2005
VROM loopt nog steeds voorop bij de modernisering van de regelgeving
en geeft de Kamer de meest gestructureerde informatie over de
voortgang. Een mooi compliment voor VROM, tijdens het AO Modernisering
VROM-regelgeving op 8 november. Maar gevolg is ook dat de Kamer met
extra aandacht naar VROM kijkt, aldus kamerlid Koopmans.
Net als bij vorige gelegenheden legden de kamerleden De Krom (VVD) en
Koopmans (CDA) sterk de nadruk op het belang van de beperking van de
administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Het kamerlid Samsom
(PvdA) vond dat met de nadruk die CDA en VVD leggen op de vermindering
van regelgeving ("het slopen van regels") de inhoudelijke belangen op
de tocht komen te staan.
Tijdens het overleg kwamen onder andere de volgende punten aan de
orde:
* VROM streeft er nog steeds naar dat de wettelijke regeling van de
omgevingsvergunning begin 2007 in het Staatsblad staat, zo gaf de
minister aan. Inwerkingtreding is op 1 januari 2008. Zo hebben
gemeenten de tijd om hun organisatie voor te bereiden op de nieuwe
werkwijze. De provinciale milieuvergunningen worden zo spoedig
mogelijk daarna meegenomen, naar verwachting in 2010. Koopmans en
De Krom waren wat teleurgesteld dat de wet niet al in 2007 in
werking kan treden. Samsom was sceptisch over de kans dat het lukt
om de wet begin 2007 in het Staatsblad te hebben.
* De relatie tussen de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en de
omgevingsvergunning: er is overeenstemming met VenW. De indirecte
lozingen komen in de Wet Milieubeheer en worden dus meegenomen in
de omgevingsvergunning. Voor de directe lozingen zal hetzelfde
loket als voor de omgevingsvergunning worden gebruikt. Dit wordt
binnenkort in een brief vastgelegd.
* In het bedrijfsleven leeft de vrees dat in het nieuwe
Gebruiksbesluit te weinig sprake is van deregulering doordat te
veel wordt geleund op modellen van de VNG, en dat het aantal
gebruikvergunningplichtige gebouwen onvoldoende wordt
teruggebracht. VROM zal de Kamer voor juli 2006 hierover een
standpunt toesturen.
* Kamerlid Koopmans wilde meer mogelijkheden voor het vergunningvrij
bouwen. De minister zal de mogelijkheden en consequenties van een
verruiming van het vergunningvrij bouwen in beeld brengen.
* Kamerlid Samsom zei naar aanleiding van het nieuwe Besluit
kwaliteitseisen handhaving milieubeheer dat een belangrijk punt is
of de handhavers met voldoende onafhankelijkheid kunnen opereren.
VROM zal hier bij de toekomstige evaluatie van het besluit goed op
letten.
* Koopmans vroeg serieus werk te maken van de wens om te komen tot
het eenmaal per jaar aanleveren door bedrijven van informatie aan
de overheid in brede zin. Staatssecretaris van Geel gaf aan dat
VROM veel doet voor het deel dat zij kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld
het opzetten van één loket voor de omgevingsvergunning en de
algemene milieuregels. Naar onderwerpen die buiten de
invloedssfeer van VROM vallen, moet later worden gekeken.
* Kamerlid De Krom vroeg om bedrijven en instellingen met weinig
milieugevolgen, zoals kledingwinkels en bibliotheken, helemaal uit
de milieuwetgeving te halen. Van Geel geeft echter de voorkeur aan
een heel lichte landelijke regeling, zonder meldingsplicht en
zonder registratie- en onderzoeksverplichtingen. Zo wordt
voorkomen dat er weer allerlei verschillende lokale eisen worden
gesteld.
* De Krom zei dat bij de invoering van de
producentenverantwoordelijkheid voor afval de gemeentelijke
heffingen omlaag moeten. De staatssecretaris zei dat VROM daar
niet over gaat, maar dat er wel grote geldstromen van de
producenten naar de gemeenten zullen gaan.
Download
* Voortgangsrapportage (Word), in september 2005 naar de Tweede
Kamer gestuurd.
* Bijbehorende tijdschema (Word), in september 2005 naar de Tweede
Kamer gestuurd.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer