Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

8-11-2005

VROM loopt nog steeds voorop bij de modernisering van de regelgeving en geeft de Kamer de meest gestructureerde informatie over de voortgang. Een mooi compliment voor VROM, tijdens het AO Modernisering VROM-regelgeving op 8 november. Maar gevolg is ook dat de Kamer met extra aandacht naar VROM kijkt, aldus kamerlid Koopmans.

Net als bij vorige gelegenheden legden de kamerleden De Krom (VVD) en Koopmans (CDA) sterk de nadruk op het belang van de beperking van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Het kamerlid Samsom (PvdA) vond dat met de nadruk die CDA en VVD leggen op de vermindering van regelgeving ("het slopen van regels") de inhoudelijke belangen op de tocht komen te staan.

Tijdens het overleg kwamen onder andere de volgende punten aan de orde:

* VROM streeft er nog steeds naar dat de wettelijke regeling van de omgevingsvergunning begin 2007 in het Staatsblad staat, zo gaf de minister aan. Inwerkingtreding is op 1 januari 2008. Zo hebben gemeenten de tijd om hun organisatie voor te bereiden op de nieuwe werkwijze. De provinciale milieuvergunningen worden zo spoedig mogelijk daarna meegenomen, naar verwachting in 2010. Koopmans en De Krom waren wat teleurgesteld dat de wet niet al in 2007 in werking kan treden. Samsom was sceptisch over de kans dat het lukt om de wet begin 2007 in het Staatsblad te hebben.
* De relatie tussen de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en de omgevingsvergunning: er is overeenstemming met VenW. De indirecte lozingen komen in de Wet Milieubeheer en worden dus meegenomen in de omgevingsvergunning. Voor de directe lozingen zal hetzelfde loket als voor de omgevingsvergunning worden gebruikt. Dit wordt binnenkort in een brief vastgelegd.

* In het bedrijfsleven leeft de vrees dat in het nieuwe Gebruiksbesluit te weinig sprake is van deregulering doordat te veel wordt geleund op modellen van de VNG, en dat het aantal gebruikvergunningplichtige gebouwen onvoldoende wordt teruggebracht. VROM zal de Kamer voor juli 2006 hierover een standpunt toesturen.

* Kamerlid Koopmans wilde meer mogelijkheden voor het vergunningvrij bouwen. De minister zal de mogelijkheden en consequenties van een verruiming van het vergunningvrij bouwen in beeld brengen.
* Kamerlid Samsom zei naar aanleiding van het nieuwe Besluit kwaliteitseisen handhaving milieubeheer dat een belangrijk punt is of de handhavers met voldoende onafhankelijkheid kunnen opereren. VROM zal hier bij de toekomstige evaluatie van het besluit goed op letten.

* Koopmans vroeg serieus werk te maken van de wens om te komen tot het eenmaal per jaar aanleveren door bedrijven van informatie aan de overheid in brede zin. Staatssecretaris van Geel gaf aan dat VROM veel doet voor het deel dat zij kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld het opzetten van één loket voor de omgevingsvergunning en de algemene milieuregels. Naar onderwerpen die buiten de invloedssfeer van VROM vallen, moet later worden gekeken.
* Kamerlid De Krom vroeg om bedrijven en instellingen met weinig milieugevolgen, zoals kledingwinkels en bibliotheken, helemaal uit de milieuwetgeving te halen. Van Geel geeft echter de voorkeur aan een heel lichte landelijke regeling, zonder meldingsplicht en zonder registratie- en onderzoeksverplichtingen. Zo wordt voorkomen dat er weer allerlei verschillende lokale eisen worden gesteld.

* De Krom zei dat bij de invoering van de producentenverantwoordelijkheid voor afval de gemeentelijke heffingen omlaag moeten. De staatssecretaris zei dat VROM daar niet over gaat, maar dat er wel grote geldstromen van de producenten naar de gemeenten zullen gaan.

Download


* Voortgangsrapportage (Word), in september 2005 naar de Tweede Kamer gestuurd.

* Bijbehorende tijdschema (Word), in september 2005 naar de Tweede Kamer gestuurd.