NMBS

Nieuwe spectaculaire fase in de renovatie van Brussel-Centraal

23/11/2005

Na de gevels en de lokettenzaal start de NMBS-Holding met de derde fase van de grote renovatie van het station Brussel-Centraal. Na afloop van de werken die de volledige renovatie van de tussenverdieping en de perrons beogen, zal het station er helemaal anders uitzien voor de klanten van de NMBS-Groep, waarbij veiligheid, een meer overzichtelijke inrichting van de ruimten, toegankelijkheid en een betere doorstroming van de reizigers de sleutelwoorden zijn. Er wordt 22,5 miljoen euro uitgetrokken voor deze werken die in de loop van 2008 klaar zullen zijn.

Het grootste station van het land, een bouwwerk van Victor Horta Het station Brussel-Centraal is ideaal gelegen, in het hart van de hoofdstad. Het werd ontworpen door de architect Victor Horta. De bouwwerken van het station startten in 1937 maar liepen vervolgens vertraging op door de tweede wereldoorlog. Na het overlijden van Horta in 1947 neemt Maxime Brunfaut de leiding over de werken. Het « Centraal Station » wordt opgetrokken met verschillende verdiepingen wegens het hoogteverschil tussen het hogere en het lagere stadsgedeelte, en opent zijn deuren op 4 oktober 1952. Oorspronkelijk was het gebouw ontworpen om 70.000 reizigers per dag te ontvangen. Op dit moment verwelkomt het station op elke weekdag zowat 1.150 treinen en maar liefst 140.000 reizigers. Daaraan dankt het zijn status van nummer één op de ranglijst van de drukst bezochte Belgische stations. Sinds enkele jaren worden er indrukwekkende renovatiewerken uitgevoerd in dit opmerkelijke gebouw om het te restaureren en om het nog steeds toenemende aantal reizigers beter te kunnen ontvangen. Het is meer dan een eenvoudige renovatie: men wil aan het station van Horta zijn oorspronkelijke karakter teruggeven en tegelijkertijd de capaciteit ervan verhogen door een volledige herinrichting van de ruimten. Daarbij wordt het werk van de grote Brusselse architect gerespecteerd en wordt rekening gehouden met de beperkingen sinds de bescherming van het gebouw in 1995. Een renovatie stap voor stap De werken startten in 2000 met de restauratie van de oude glorie van de gevels. De gevels bestaan uit blauwe steen en steen van Gobertange. Ze werden gegomd en behandeld tegen luchtvervuiling, want die had de zuurtegraad van het beton aangetast. Deze eerste fase van de renovatiewerken werd in 2002 voltooid. In tweede instantie werden er ook binnenin het station zelf werken gestart. Daarbij kwamen eerst de loketten aan de beurt. De reizigers worden nu voortgeholpen aan volledig gemoderniseerde loketten en er is een nieuw Travel Centre in gebruik genomen. Dit staat ter beschikking van de klanten die internationale tickets willen kopen of informatie wensen. Een van die loketten werd speciaal ontworpen om mensen met een beperkte mobiliteit te ontvangen. Sinds 2004 beschikt de lokettenzaal, waar ook renovatiewerken werden uitgevoerd, over een aangenamere, meer heldere verlichting, en een krachtige geluidsinstallatie. Dankzij de inrichting van de winkels aan weerszijden van de grote trap kon de ruimte van de lokettenzaal volledig worden vrijgemaakt. In de loop van de derde fase van de werken, die nu begint en waarvan het einde is gepland in de loop van het jaar 2008, zullen de architecten en aannemers zich toeleggen op de tussenverdieping en de perrons. Een bijzonder element in deze derde fase is de nieuwe verbinding tussen de uitgang Magdalena en de Kunstberg (aan de voet van de trappen, nabij de Albertina bibliotheek). Vier stappen in deze nieuwe fase van de werken Tijdens de eerste stap, die één jaar in beslag zal nemen, zullen heel wat nieuwigheden worden tot stand gebracht. De gang naar de uitgang Magdalenawordt verplaatst en wordt op dezelfde verdieping ingeplant tegenover de grote trap. De nieuwe gang komt aan weerszijden van de trap naar de perrons 3-4. Hier wordt een volledig nieuwe wachtzaal ingericht. De huidige toegang aan het Magdalenaplein, loodrecht op die eerste gang, wordt vanaf 9 januari buiten gebruik gesteld. Een nieuwe dwarsgang zal hier worden aangelegd en verlengd in de richting van de Kunstberg waar een nieuwe toegang tot het station komt, ter hoogte van het gebouw « Dynastie », gelegen op de Keizerinlaan (niet ver van het Congrespaleis). Op de kruising van die twee gangen, waarlangs zich over de volledige lengte winkels zullen bevinden, zal een majestueuze glazen koepel met een diameter van 12 meter voor natuurlijke lichtinval zorgen. Door middel van drie trappen en drie roltrappen kunnen alle perrons rechtstreeks worden bereikt vanaf de nieuwe gang die de toegangen Magdalena en Kunstberg met elkaar verbindt. Ook op de perrons worden ingrijpende werkzaamheden uitgevoerd om de perrons 1-2 en 5-6 te verlengen, zodat hier treinen met de maximaal toegelaten samenstelling van 12 rijtuigen kunnen aankomen. Na afloop van de twaalf volgende maanden worden de nieuwe toegangen en gangen opengesteld voor de reizigers, de nieuwe winkels te huur gesteld en de nieuwe wachtzaal opengesteld. Vanaf dat ogenblik hebben de treinreizigers toegang tot alle perrons, via de vaste trappen, vanaf de nieuwe gang Magdalena-Kunstberg. In de loop van de tweede stap, die ook één jaar zal duren, zijn de werken gericht op de renovatie van de bestaande winkels op de tussenverdieping van het station, aan weerszijden van de grote trap, evenals de toiletten en de twee toegangen naar de rotonde, waar momenteel al werken aan de gang zijn. Bedoeling is die ruimten open te stellen om de ruimtes zo optimaal mogelijk te benutten. De toegang in de Putterij wordt eveneens onder handen genomen, want een rechtstreekse toegang tot de lokettenzaal, die in het verleden werd afgeschaft, wordt hier opnieuw ingericht. Alle perrons zullen worden uitgerust met nieuwe « antislip » vloerbekleding, nieuwe en efficiëntere verlichting, opgefriste plafonds, nieuwe aankleding voor de zuilen en nieuwe bekleding voor de zijmuren. Er wordt gewerkt in zones zodat de perrons tijdens de volledige duur van de werken toegankelijk blijven. In de loop van de derde stap, die iets minder dan zes maanden zal duren, zal een nieuw vals plafond worden geplaatst op de tussenverdieping en zal de toegang Magdalena volledig worden afgewerkt. Er zal ook worden gewerkt aan het tweede gedeelte van de toegang in de Putterij. Ten slotte beoogt de vierde en laatste stap, die iets langer dan drie maanden zal duren, de voltooiing van de vloerbekleding van de nieuwe gang Magdalena-Kunstberg en van de centrale gang. Het is ook na afloop van deze laatste fase dat de drie nieuwe roltrappen naar de perrons, gelegen in die twee gangen, in gebruik zullen worden genomen. Voor deze derde fase van de werken, waarvan het einde is gepland in de loop van 2008, is een investering nodig die wordt geraamd op 22,5 miljoen euro. Die valt ten laste van de NMBS-Holding (11,5 miljoen euro), Infrabel (9 miljoen euro) en Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de Overheid en het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest (2 miljoen euro). De totale kostprijs van de investeringen om het ontwerp van Horta te moderniseren komt zo op 33 miljoen euro. Aan het einde van de werken, in de loop van 2008, wordt de bewegwijzering van het station volledig herzien zodat de indeling van het « nieuwe » station Brussel-Centraal perfect overzichtelijk zal zijn. Beter toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit Teneinde het station Brussel-Centraal toegankelijker te maken voor mensen met beperkte mobiliteit of slechtzienden, werden er verschillende aanpassingen vooropgesteld. Vandaag al hebben zij toegang tot de perrons via liften. Het project plant nu op de tussenverdieping en de perrons de plaatsing van een bekleding met tactiele zones evenals het gebruik van heldere materialen wat de verplaatsingen van slechtzienden moet vergemakkelijken. Beter beheer van ruimten en veiligheid centraal in renovatieconcept Na afloop van deze grootse renovatie beschikken de klanten over extra ruimte of kunnen opnieuw gebruikmaken van de bestaande ruimten. Die zijn niet alleen in een modern jasje gestoken, maar bieden ook heel wat verbeteringen op het vlak van veiligheid, overzicht en toegankelijkheid. Het station Brussel-Centraal krijgt immers een totaal nieuwe look, zonder verborgen hoekjes, uitgerust met bewakingscameras en toegankelijk via nieuwe toegangen waardoor een betere spreiding van de reizigersstromen in de piekuren mogelijk is. Op de perrons wordt in een nieuwe verlichting voorzien dat feller licht geeft, in de piekuren over de volledige lengte van het perron, en op andere momenten enkel over een gedeelte van het perron. Hierdoor is een betere sociale controle en een groepering van de reizigers op de minder drukke uren mogelijk. Nieuw meubilair en het gebruik van lichtkleurig en graffitiwerend materiaal voor de perrons, vloeren, zuilen en muren moeten eveneens het veiligheidsgevoel bij de reizigers versterken. Bovendien wordt er een nieuwe en veel efficiëntere geluidsinstallatie geplaatst (een luidspreker om de 7 meter, nu is dat om de 20 of 30 meter). Die maakt een gerichte verspreiding van mededelingen per perron mogelijk. Om het luistercomfort nog te verhogen en tegelijkertijd de geluidsoverlast afkomstig van het treinverkeer te beperken, worden akoestische panelen geplaatst vlakbij de sporen over de volledige lengte van de perrons, om zo het lawaai dat ontstaat bij het contact tussen de treinwielen en de rails, te absorberen en te beperken.

""