Nieuwe spectaculaire fase in de renovatie van Brussel-Centraal
23/11/2005
Na de gevels en de lokettenzaal start de NMBS-Holding met de derde
fase van de grote renovatie van het station Brussel-Centraal. Na
afloop van de werken die de volledige renovatie van de
tussenverdieping en de perrons beogen, zal het station er helemaal
anders uitzien voor de klanten van de NMBS-Groep, waarbij veiligheid,
een meer overzichtelijke inrichting van de ruimten, toegankelijkheid
en een betere doorstroming van de reizigers de sleutelwoorden zijn. Er
wordt 22,5 miljoen euro uitgetrokken voor deze werken die in de loop
van 2008 klaar zullen zijn.
Het grootste station van het land, een bouwwerk van Victor Horta Het
station Brussel-Centraal is ideaal gelegen, in het hart van de
hoofdstad. Het werd ontworpen door de architect Victor Horta. De
bouwwerken van het station startten in 1937 maar liepen vervolgens
vertraging op door de tweede wereldoorlog. Na het overlijden van Horta
in 1947 neemt Maxime Brunfaut de leiding over de werken. Het «
Centraal Station » wordt opgetrokken met verschillende verdiepingen
wegens het hoogteverschil tussen het hogere en het lagere
stadsgedeelte, en opent zijn deuren op 4 oktober 1952. Oorspronkelijk
was het gebouw ontworpen om 70.000 reizigers per dag te ontvangen. Op
dit moment verwelkomt het station op elke weekdag zowat 1.150 treinen
en maar liefst 140.000 reizigers. Daaraan dankt het zijn status van
nummer één op de ranglijst van de drukst bezochte Belgische stations.
Sinds enkele jaren worden er indrukwekkende renovatiewerken uitgevoerd
in dit opmerkelijke gebouw om het te restaureren en om het nog steeds
toenemende aantal reizigers beter te kunnen ontvangen. Het is meer dan
een eenvoudige renovatie: men wil aan het station van Horta zijn
oorspronkelijke karakter teruggeven en tegelijkertijd de capaciteit
ervan verhogen door een volledige herinrichting van de ruimten.
Daarbij wordt het werk van de grote Brusselse architect gerespecteerd
en wordt rekening gehouden met de beperkingen sinds de bescherming van
het gebouw in 1995. Een renovatie stap voor stap De werken startten in
2000 met de restauratie van de oude glorie van de gevels. De gevels
bestaan uit blauwe steen en steen van Gobertange. Ze werden gegomd en
behandeld tegen luchtvervuiling, want die had de zuurtegraad van het
beton aangetast. Deze eerste fase van de renovatiewerken werd in 2002
voltooid. In tweede instantie werden er ook binnenin het station zelf
werken gestart. Daarbij kwamen eerst de loketten aan de beurt. De
reizigers worden nu voortgeholpen aan volledig gemoderniseerde
loketten en er is een nieuw Travel Centre in gebruik genomen. Dit
staat ter beschikking van de klanten die internationale tickets willen
kopen of informatie wensen. Een van die loketten werd speciaal
ontworpen om mensen met een beperkte mobiliteit te ontvangen. Sinds
2004 beschikt de lokettenzaal, waar ook renovatiewerken werden
uitgevoerd, over een aangenamere, meer heldere verlichting, en een
krachtige geluidsinstallatie. Dankzij de inrichting van de winkels aan
weerszijden van de grote trap kon de ruimte van de lokettenzaal
volledig worden vrijgemaakt. In de loop van de derde fase van de
werken, die nu begint en waarvan het einde is gepland in de loop van
het jaar 2008, zullen de architecten en aannemers zich toeleggen op de
tussenverdieping en de perrons. Een bijzonder element in deze derde
fase is de nieuwe verbinding tussen de uitgang Magdalena en de
Kunstberg (aan de voet van de trappen, nabij de Albertina
bibliotheek). Vier stappen in deze nieuwe fase van de werken Tijdens
de eerste stap, die één jaar in beslag zal nemen, zullen heel wat
nieuwigheden worden tot stand gebracht. De gang naar de uitgang
Magdalenawordt verplaatst en wordt op dezelfde verdieping ingeplant
tegenover de grote trap. De nieuwe gang komt aan weerszijden van de
trap naar de perrons 3-4. Hier wordt een volledig nieuwe wachtzaal
ingericht. De huidige toegang aan het Magdalenaplein, loodrecht op die
eerste gang, wordt vanaf 9 januari buiten gebruik gesteld. Een nieuwe
dwarsgang zal hier worden aangelegd en verlengd in de richting van de
Kunstberg waar een nieuwe toegang tot het station komt, ter hoogte van
het gebouw « Dynastie », gelegen op de Keizerinlaan (niet ver van het
Congrespaleis). Op de kruising van die twee gangen, waarlangs zich
over de volledige lengte winkels zullen bevinden, zal een majestueuze
glazen koepel met een diameter van 12 meter voor natuurlijke
lichtinval zorgen. Door middel van drie trappen en drie roltrappen
kunnen alle perrons rechtstreeks worden bereikt vanaf de nieuwe gang
die de toegangen Magdalena en Kunstberg met elkaar verbindt. Ook op de
perrons worden ingrijpende werkzaamheden uitgevoerd om de perrons 1-2
en 5-6 te verlengen, zodat hier treinen met de maximaal toegelaten
samenstelling van 12 rijtuigen kunnen aankomen. Na afloop van de
twaalf volgende maanden worden de nieuwe toegangen en gangen
opengesteld voor de reizigers, de nieuwe winkels te huur gesteld en de
nieuwe wachtzaal opengesteld. Vanaf dat ogenblik hebben de
treinreizigers toegang tot alle perrons, via de vaste trappen, vanaf
de nieuwe gang Magdalena-Kunstberg. In de loop van de tweede stap, die
ook één jaar zal duren, zijn de werken gericht op de renovatie van de
bestaande winkels op de tussenverdieping van het station, aan
weerszijden van de grote trap, evenals de toiletten en de twee
toegangen naar de rotonde, waar momenteel al werken aan de gang zijn.
Bedoeling is die ruimten open te stellen om de ruimtes zo optimaal
mogelijk te benutten. De toegang in de Putterij wordt eveneens onder
handen genomen, want een rechtstreekse toegang tot de lokettenzaal,
die in het verleden werd afgeschaft, wordt hier opnieuw ingericht.
Alle perrons zullen worden uitgerust met nieuwe « antislip »
vloerbekleding, nieuwe en efficiëntere verlichting, opgefriste
plafonds, nieuwe aankleding voor de zuilen en nieuwe bekleding voor de
zijmuren. Er wordt gewerkt in zones zodat de perrons tijdens de
volledige duur van de werken toegankelijk blijven. In de loop van de
derde stap, die iets minder dan zes maanden zal duren, zal een nieuw
vals plafond worden geplaatst op de tussenverdieping en zal de toegang
Magdalena volledig worden afgewerkt. Er zal ook worden gewerkt aan het
tweede gedeelte van de toegang in de Putterij. Ten slotte beoogt de
vierde en laatste stap, die iets langer dan drie maanden zal duren, de
voltooiing van de vloerbekleding van de nieuwe gang
Magdalena-Kunstberg en van de centrale gang. Het is ook na afloop van
deze laatste fase dat de drie nieuwe roltrappen naar de perrons,
gelegen in die twee gangen, in gebruik zullen worden genomen. Voor
deze derde fase van de werken, waarvan het einde is gepland in de loop
van 2008, is een investering nodig die wordt geraamd op 22,5 miljoen
euro. Die valt ten laste van de NMBS-Holding (11,5 miljoen euro),
Infrabel (9 miljoen euro) en Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen
de Overheid en het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest (2 miljoen euro). De
totale kostprijs van de investeringen om het ontwerp van Horta te
moderniseren komt zo op 33 miljoen euro. Aan het einde van de werken,
in de loop van 2008, wordt de bewegwijzering van het station volledig
herzien zodat de indeling van het « nieuwe » station Brussel-Centraal
perfect overzichtelijk zal zijn. Beter toegankelijk voor mensen met
beperkte mobiliteit Teneinde het station Brussel-Centraal
toegankelijker te maken voor mensen met beperkte mobiliteit of
slechtzienden, werden er verschillende aanpassingen vooropgesteld.
Vandaag al hebben zij toegang tot de perrons via liften. Het project
plant nu op de tussenverdieping en de perrons de plaatsing van een
bekleding met tactiele zones evenals het gebruik van heldere
materialen wat de verplaatsingen van slechtzienden moet
vergemakkelijken. Beter beheer van ruimten en veiligheid centraal in
renovatieconcept Na afloop van deze grootse renovatie beschikken de
klanten over extra ruimte of kunnen opnieuw gebruikmaken van de
bestaande ruimten. Die zijn niet alleen in een modern jasje gestoken,
maar bieden ook heel wat verbeteringen op het vlak van veiligheid,
overzicht en toegankelijkheid. Het station Brussel-Centraal krijgt
immers een totaal nieuwe look, zonder verborgen hoekjes, uitgerust met
bewakingscameras en toegankelijk via nieuwe toegangen waardoor een
betere spreiding van de reizigersstromen in de piekuren mogelijk is.
Op de perrons wordt in een nieuwe verlichting voorzien dat feller
licht geeft, in de piekuren over de volledige lengte van het perron,
en op andere momenten enkel over een gedeelte van het perron. Hierdoor
is een betere sociale controle en een groepering van de reizigers op
de minder drukke uren mogelijk. Nieuw meubilair en het gebruik van
lichtkleurig en graffitiwerend materiaal voor de perrons, vloeren,
zuilen en muren moeten eveneens het veiligheidsgevoel bij de reizigers
versterken. Bovendien wordt er een nieuwe en veel efficiëntere
geluidsinstallatie geplaatst (een luidspreker om de 7 meter, nu is dat
om de 20 of 30 meter). Die maakt een gerichte verspreiding van
mededelingen per perron mogelijk. Om het luistercomfort nog te
verhogen en tegelijkertijd de geluidsoverlast afkomstig van het
treinverkeer te beperken, worden akoestische panelen geplaatst vlakbij
de sporen over de volledige lengte van de perrons, om zo het lawaai
dat ontstaat bij het contact tussen de treinwielen en de rails, te
absorberen en te beperken.
""
NMBS