AutoRai

Citroën C6: vijf sterren in Euro NCAP test

(11/24/2005)
De nieuwe Citroën C6 heeft de botsproeven, uitgevoerd door EuroNCAP, uitstekend doorstaan. Hij plaatst zich tussen de beste autoâs op het gebied van bescherming van volwassenen en kinderen, en is de beste auto op het gebied van bescherming van voetgangers.

Wat betreft de bescherming van volwassenen plaatst de C6 zich in de kopgroep van het segment van topklasse autoâs met 5 sterren en 34 punten bij een maximum van 37 punten;

Op het gebied van bescherming van kinderen behoort de C6 tot de beste autoâs met 4 sterren, bij een maximum van 5 sterren;

Voor de bescherming van voetgangers onderscheidt de C6 zich als eerste auto ter wereld door het maximum aantal sterren, dat wil zeggen 4, te behalen.

De nieuwe topklasse auto van Citroën, de C6, is de norm in zijn segment op het gebied van actieve en passieve veiligheid, met name wat betreft de bescherming van kinderen en voetgangers. Op deze beide gebieden heeft Citroën de technologische evolutie systematisch toegepast, door deze berline een bijzonder veilig weggedrag mee te geven (nieuw actief veersysteem met variabele demping, multilink voor- en achterwielophanging). De C6 heeft intelligente voorzieningen die het de bestuurder mogelijk maken zich volledig te concentreren op het rijden (head-up display, Lane Departure Warning System, meedraaiende Xenon koplampen met dubbele functie) en doeltreffende beschermingssystemen zowel voor inzittenden (negen airbags, actieve hoofdsteunen) als voor voetgangers (actieve motorkap).

C6: met name dankzij de actieve motorkap de mondiale norm voor voetgangerbescherming

De C6 is de eerste auto ter wereld die het maximum aantal sterren behaalt voor de bescherming van voetgangers. De voorzijde van de C6 is zodanig ontwikkeld, dat de gevolgen van een botsing met voetgangers worden verminderd:

Om de onderbenen te beschermen, zijn dempers geïntegreerd en in het verlengde van de hoge en lage langsdragers achter de bumper, teneinde de botsing te dempen en te voorkomen dat de benen dubbelklappen.

Om de dijbenen te beschermen, zijn de bovenkant van de bumper, de grille en het lage deel van de motorkap flexibel gemaakt, om de botsing te dempen.

Om het hoofd van de voetganger te beschermen, zijn de motorkap en de bekleding ervan zodanig geconstrueerd dat ze de botsing dempen.

Bovendien is de Citroën C6 de eerste auto in Europa die wordt geleverd met een actieve motorkap. Deze voorziening tilt de motorkap aan de achterzijde omhoog in geval van een botsing met een voetganger. Zo wordt de afstand tussen de motorkap en de harde mechanische onderdelen onder de motorkap vergroot, waardoor de botsingsenergie wordt geabsorbeerd door het vervormen van de motorkap en de kracht van de klap van het hoofd met de motorkap wordt beperkt. Dankzij een sensor die de botsing registreert en een pyrotechnisch mechanisme, wordt de motorkap binnen 40 milliseconden 65 mm opgetild, en deze positie wordt gehandhaafd ondanks de kracht van de botsing.

De optimale werking van dit systeem is tot stand gekomen aan de hand van talrijke simulaties van botsingen met voetgangers van alle mogelijke maten. De fijnafstemming is vervolgens getest tijdens zeer talrijke botsproeven met voetgangerdummyâs (voor het moment van in werking treden) en met verschillende voorwerpen waarmee een auto in aanraking kan komen (winkelwagentjes, plastic palen, en dergelijke).

C6 â een bewezen carrosseriestructuur en effectieve veiligheidsvoorzieningen die de inzittenden beschermen

De C6 profiteert van de passieve veiligheidsvoorzieningen van platform 3, dat werd geïntroduceerd met de C5. De prestaties van beide modellen tijdens de Euro NCAP-tests bevestigen dat dit platform uitstekende inzittendenbescherming biedt.

De voorzijde van de carrosseriestructuur van de C6 is voorzien van twee krachtabsorberende zones. Tweederde van de botsenergie wordt geabsorbeerd door de bovenste zone, eenderde door de onderste zone. Deze verdeling zorgt voor de vereiste stijfheid en bescherming bij een frontale botsing bij hoge snelheid en is tegelijkertijd voldoende flexibel voor bescherming bij lichtere botsingen. De bevestiging van het motorblok aan het subframe voorkomt dat de aandrijflijn bij een frontale botsing ver het interieur binnendringt. De versteviging van de carrosserie en de bovenbouw zijn ontwikkeld om de energie van een zijdelingse botsing te absorberen, zodat de veiligheidskooi voor de inzittenden intact blijft.

Naast een afwerking op het hoogste niveau heeft de C6 negen airbags, waaronder een knieairbag. Deze beschermt tijdens een botsing de knieën en het scheenbeen van de bestuurder en voorkomt hard contact met de stuurkolom. De voorstoelen zijn beiden voorzien van actieve hoofdsteunen. Bij een botsing van achteren drukt de hoofdsteun tegen de nek hetgeen nekletsel voorkomt. Daarnaast zijn alle zitplaatsen voorzien van antiduik-zittingen en zelfspannende veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers.

C6 â intelligente hulpsystemen voor het rijden en een niet eerder vertoonde wegligging voor perfecte voertuigbeheersing

De C6 is voorzien van diverse hulpsystemen voor het rijden, die bijdragen aan optimale voertuigbeheersing. Als eerste Franse auto wordt de C6 geleverd met het zeer exclusieve head-up display. Dit houdt in dat belangrijke voertuiginformatie (snelheid, aanwijzingen van het navigatiesysteem, etc.) wordt geprojecteerd in het gezichtsveld van de bestuurder. De bestuurder kan zich hierdoor optimaal concentreren op de weg, zonder dat zijn aandacht wordt afgeleid.

De C6 kan ook worden geleverd met het Lane Departure Warning System. Dit systeem, wat kenmerkend is voor Citroën, is een van de eerste ter wereld dat reageert wanneer de bestuurder van rijbaan dreigt te wisselen zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Het systeem is actief bij snelheden vanaf 80 km/h.

Andere veiligheidsvoorzieningen zijn cruise control, snelheidsbegrenzer, controlesysteem voor de bandenspanning en meedraaiende xenon koplampen met dubbele functie.

Ook de actieve veiligheid van de C6 is vooruitstrevend. De wegligging is bijzonder veilig dankzij de onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en de multi-link integrale achterwielophanging, verbonden met het adaptieve onderstel met elektronisch gestuurde demping. Het weggedrag en rijplezier van de C6 zijn van het hoogste niveau en bieden tegelijk een bijzonder veercomfort.

Evenals de andere modellen uit het Citroën-gamma is de C6 op het gebied van veiligheid de koploper in zijn segment. De C6 is zelfs de nieuwe norm als het gaat om voetgangersbescherming, waarvoor het maximum aantal EuroNCAP sterren is toegekend.

Deze resultaten vormen een bevestiging voor de strategie van Citroën op het gebied van technologische innovaties en belonen de ontwikkeling van de afgelopen jaren aan de nieuwe platforms van PSA Peugeot Citroën.