Citroën C6: vijf sterren in Euro NCAP test
(11/24/2005)
De nieuwe Citroën C6 heeft de botsproeven, uitgevoerd door EuroNCAP,
uitstekend doorstaan. Hij plaatst zich tussen de beste autoâs op het
gebied van bescherming van volwassenen en kinderen, en is de beste
auto op het gebied van bescherming van voetgangers.
Wat betreft de bescherming van volwassenen plaatst de C6 zich in de
kopgroep van het segment van topklasse autoâs met 5 sterren en 34
punten bij een maximum van 37 punten;
Op het gebied van bescherming van kinderen behoort de C6 tot de
beste autoâs met 4 sterren, bij een maximum van 5 sterren;
Voor de bescherming van voetgangers onderscheidt de C6 zich als
eerste auto ter wereld door het maximum aantal sterren, dat wil zeggen
4, te behalen.
De nieuwe topklasse auto van Citroën, de C6, is de norm in zijn
segment op het gebied van actieve en passieve veiligheid, met name wat
betreft de bescherming van kinderen en voetgangers. Op deze beide
gebieden heeft Citroën de technologische evolutie systematisch
toegepast, door deze berline een bijzonder veilig weggedrag mee te
geven (nieuw actief veersysteem met variabele demping, multilink voor-
en achterwielophanging). De C6 heeft intelligente voorzieningen die
het de bestuurder mogelijk maken zich volledig te concentreren op het
rijden (head-up display, Lane Departure Warning System, meedraaiende
Xenon koplampen met dubbele functie) en doeltreffende
beschermingssystemen zowel voor inzittenden (negen airbags, actieve
hoofdsteunen) als voor voetgangers (actieve motorkap).
C6: met name dankzij de actieve motorkap de mondiale norm voor
voetgangerbescherming
De C6 is de eerste auto ter wereld die het maximum aantal sterren
behaalt voor de bescherming van voetgangers. De voorzijde van de C6 is
zodanig ontwikkeld, dat de gevolgen van een botsing met voetgangers
worden verminderd:
Om de onderbenen te beschermen, zijn dempers geïntegreerd en in het
verlengde van de hoge en lage langsdragers achter de bumper, teneinde
de botsing te dempen en te voorkomen dat de benen dubbelklappen.
Om de dijbenen te beschermen, zijn de bovenkant van de bumper, de
grille en het lage deel van de motorkap flexibel gemaakt, om de
botsing te dempen.
Om het hoofd van de voetganger te beschermen, zijn de motorkap en de
bekleding ervan zodanig geconstrueerd dat ze de botsing dempen.
Bovendien is de Citroën C6 de eerste auto in Europa die wordt
geleverd met een actieve motorkap. Deze voorziening tilt de motorkap
aan de achterzijde omhoog in geval van een botsing met een voetganger.
Zo wordt de afstand tussen de motorkap en de harde mechanische
onderdelen onder de motorkap vergroot, waardoor de botsingsenergie
wordt geabsorbeerd door het vervormen van de motorkap en de kracht van
de klap van het hoofd met de motorkap wordt beperkt. Dankzij een
sensor die de botsing registreert en een pyrotechnisch mechanisme,
wordt de motorkap binnen 40 milliseconden 65 mm opgetild, en deze
positie wordt gehandhaafd ondanks de kracht van de botsing.
De optimale werking van dit systeem is tot stand gekomen aan de hand
van talrijke simulaties van botsingen met voetgangers van alle
mogelijke maten. De fijnafstemming is vervolgens getest tijdens zeer
talrijke botsproeven met voetgangerdummyâs (voor het moment van in
werking treden) en met verschillende voorwerpen waarmee een auto in
aanraking kan komen (winkelwagentjes, plastic palen, en dergelijke).
C6 â een bewezen carrosseriestructuur en effectieve
veiligheidsvoorzieningen die de inzittenden beschermen
De C6 profiteert van de passieve veiligheidsvoorzieningen van platform
3, dat werd geïntroduceerd met de C5. De prestaties van beide
modellen tijdens de Euro NCAP-tests bevestigen dat dit platform
uitstekende inzittendenbescherming biedt.
De voorzijde van de carrosseriestructuur van de C6 is voorzien van
twee krachtabsorberende zones. Tweederde van de botsenergie wordt
geabsorbeerd door de bovenste zone, eenderde door de onderste zone.
Deze verdeling zorgt voor de vereiste stijfheid en bescherming bij een
frontale botsing bij hoge snelheid en is tegelijkertijd voldoende
flexibel voor bescherming bij lichtere botsingen. De bevestiging van
het motorblok aan het subframe voorkomt dat de aandrijflijn bij een
frontale botsing ver het interieur binnendringt. De versteviging van
de carrosserie en de bovenbouw zijn ontwikkeld om de energie van een
zijdelingse botsing te absorberen, zodat de veiligheidskooi voor de
inzittenden intact blijft.
Naast een afwerking op het hoogste niveau heeft de C6 negen airbags,
waaronder een knieairbag. Deze beschermt tijdens een botsing de
knieën en het scheenbeen van de bestuurder en voorkomt hard contact
met de stuurkolom. De voorstoelen zijn beiden voorzien van actieve
hoofdsteunen. Bij een botsing van achteren drukt de hoofdsteun tegen
de nek hetgeen nekletsel voorkomt. Daarnaast zijn alle zitplaatsen
voorzien van antiduik-zittingen en zelfspannende veiligheidsgordels
met spankrachtbegrenzers.
C6 â intelligente hulpsystemen voor het rijden en een niet eerder
vertoonde wegligging voor perfecte voertuigbeheersing
De C6 is voorzien van diverse hulpsystemen voor het rijden, die
bijdragen aan optimale voertuigbeheersing. Als eerste Franse auto
wordt de C6 geleverd met het zeer exclusieve head-up display. Dit
houdt in dat belangrijke voertuiginformatie (snelheid, aanwijzingen
van het navigatiesysteem, etc.) wordt geprojecteerd in het
gezichtsveld van de bestuurder. De bestuurder kan zich hierdoor
optimaal concentreren op de weg, zonder dat zijn aandacht wordt
afgeleid.
De C6 kan ook worden geleverd met het Lane Departure Warning System.
Dit systeem, wat kenmerkend is voor Citroën, is een van de eerste
ter wereld dat reageert wanneer de bestuurder van rijbaan dreigt te
wisselen zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Het systeem is
actief bij snelheden vanaf 80 km/h.
Andere veiligheidsvoorzieningen zijn cruise control,
snelheidsbegrenzer, controlesysteem voor de bandenspanning en
meedraaiende xenon koplampen met dubbele functie.
Ook de actieve veiligheid van de C6 is vooruitstrevend. De wegligging
is bijzonder veilig dankzij de onafhankelijke voorwielophanging met
dubbele draagarmen en de multi-link integrale achterwielophanging,
verbonden met het adaptieve onderstel met elektronisch gestuurde
demping. Het weggedrag en rijplezier van de C6 zijn van het hoogste
niveau en bieden tegelijk een bijzonder veercomfort.
Evenals de andere modellen uit het Citroën-gamma is de C6 op het
gebied van veiligheid de koploper in zijn segment. De C6 is zelfs de
nieuwe norm als het gaat om voetgangersbescherming, waarvoor het
maximum aantal EuroNCAP sterren is toegekend.
Deze resultaten vormen een bevestiging voor de strategie van Citroën
op het gebied van technologische innovaties en belonen de ontwikkeling
van de afgelopen jaren aan de nieuwe platforms van PSA Peugeot
Citroën.
AutoRai