Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
115 Vragen van de mevrouw A. van Rooij
(ingekomen 2 november 2005)


D66 is door bewoners geattendeerd op een verkeerschaos in Vleuten-De Meern in het weekend van 30 en 31 oktober, veroorzaakt door een niet of slecht gecoördineerde samenloop van wegwerkzaamheden die ook slecht of niet gepubliceerd zijn of aangekondigd. In 'Ons Leidsche Rijn' van 2 november, werden foto's gepubliceerd die de situatie ter plekke treffend visualiseren.

In het weekend van 30 en 31 oktober werd gelijktijdig gewerkt aan de volgende wegen:
> De afrit van vanaf de A12 naar De Meern
> De Letschertweg
> De Oudenrijnseweg
> De afrit Oog in Al, Vleuten vanaf de A2
> De kruising Europalaan, Vleuterweideweg, huis ter Vleutenbaan en Wilhelminalaan

Al deze wegen en afritten waren geheel of gedeeltelijk afgesloten.

Bij de afrit De Meern, de Letschertweg en de Oudenrijnseweg ontstond een chaotische situatie doordat automobilisten wel de Letschertweg opdraaiden, maar daar pas de aankondiging zagen staan van de wegafsluiting. Men kon niets anders dan achteruit terugrijden, draaien of anderszins de chaos nog groter maken. Door het ingrijpen van de wijkagent zijn ongelukken in deze situatie voorkomen.

De gelijktijdige afsluiting van de afrit Oog in Al/Vleuten, een gedeelte van de Letschertweg en de Oudenrijnseweg en vervolgens de afrit De Meern vanaf de A12, had als gevolg dat al het autoverkeer, door het centrum De Meern moesten rijden. De Meerndijk, Castellumlaan stonden daardoor urenlang muurvast. Veel automobilisten verkozen om via de bussluis bij Rheijngaarde de A2 op te rijden.

Aangezien ook op 't Zand gedeeltelijk een wegstrook was afgesloten, ontstonden er op deze weg, de Langerakbaan en de Utrechtseweg eveneens lange files. Daarbij is de Utrechtseweg, D66 heeft daar al vaak op gewezen, een gevaarlijke en bochtige weg met een niet fysiek afgescheiden fietspad. Dat fietspad is ook op opgebroken op bepaalde plekken zodat fietsverkeer over het rijstroken voor auto's moet rijden. Overigens verkozen vele automobilisten ook de bouwweg tussen de Alendorperweg en de Utrechtseweg om de file's te ontlopen.

Dit brengt D66 tot de volgende vragen:

1. Wanneer was het bekend dat dit weekend op deze wegen tegelijkertijd werd gewerkt?
2. Wie coördineert al deze werkzaamheden?
3. Waarom is voor de samenloop van deze werkzaamheden gekozen?
4. Wie coördineert de communicatie van deze werkzaamheden?
5. Waarom zijn deze werkzaamheden niet beter gecommuniceerd?
6. Wie bepaalt waar welke aankondigingsborden geplaatst worden?
7. Waarom werden deze borden pas na de afslag bij bv. de Letschertweg, geplaatst?
8. Bent u met ons van mening dat deze samenloop van werkzaamheden ongewenst is?
9. Hoe denkt u in het vervolg deze samenloop van werkzaamheden te voorkomen?


Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 22 november 2005)

1. Het Bureau Bereikbaarheid Utrecht van de Dienst Stadsbeheer coördineert alle werkzaamheden aan de infrastructuur in de stad Utrecht en overlegt met alle regio partners als zij werkzaamheden hebben die een relatie of uitstraling hebben met de werkzaamheden in de stad Utrecht. De werkzaamheden worden in het 'kernteam bereikbaarheid' Utrecht onder voorzitterschap van het Bureau Bereikbaarheid besproken en van randvoorwaarden voorzien. Deelnemers aan het 'kernteam bereikbaarheid' zijn: brandweer, politie, ambulancedienst, alle busondernemingen, Afdeling Verkeer Dienst Stadsontwikkeling, Projectbureau Leidsche Rijn en adhoc de projectleiders van de (externe) projecten die aan de orde zijn. Aanvullend wordt twee maal per jaar overlegd met de regiogemeenten, Rijkswaterstaat en de Provincie. De genoemde projecten zijn ook in dit 'kernteam bereikbaarheid' besproken, minimaal twee weken voor aanvang van de werkzaamheden waren zij allemaal bij Bureau Bereikbaarheid Utrecht bekend.

2. Zie antwoord vraag 1.

3. Jaarlijks worden duizenden grote en kleinere projecten in de boven- en ondergrondse infrastructuur in de stad Utrecht uitgevoerd waardoor verkeershinder kan optreden. Dat maakt het noodzakelijk om werkzaamheden gecombineerd uit te voeren. Taak van het Bureau Bereikbaarheid is erop toe te zien dat het combineren van werkzaamheden niet leidt tot onnodige overlast of onveilige situaties.

4. Elke projectleider is verantwoordelijk voor de communicatie over zijn of haar project. Het Bureau Bereikbaarheid toetst daarbij de inhoud.

5. Over alle bovengenoemde projecten is gecommuniceerd in de daarvoor gangbare kanalen: wijkinformatiebulletin Leidsche Rijn, persberichten, stadsplannen in de directe omgevingen, informatie op de www.utrecht.nl/bereikbaar en niet te vergeten duidelijke omleidingsborden.

6. In het 'kernteam bereikbaarheid' wordt bepaald hoe de omleiding eruit gaat zien en waar de borden worden geplaatst. Omleidingen van projecten die een relatie met elkaar hebben worden daarbij uiteraard met elkaar afgestemd. De werkelijke plaatsing op straat geschiedt door de afdeling Uitvoering Verkeersaanduidingen van de Dienst Stadsbeheer. Bij grote omleidingen wordt vaak een gespecialiseerde externe firma ingehuurd.

7. De bebording voor de werkzaamheden bij de Letchertweg stonden op de juiste plaats conform de CROW norm 96b (landelijke advies richtlijnen bij werken aan het onderliggende wegennet).

8. Wij zijn het niet met u eens dat deze werkzaamheden niet gecombineerd konden worden. Er was sprake van een normale zaterdagdrukte en zeker niet van een verkeerschaos als gevolg van de combinatie van werkzaamheden. Onderzoek van het Bureau Bereikbaarheid Utrecht en reacties van de operationele organisaties die gebruik hebben gemaakt van de wegen waar het onderzoek zich op heeft gericht, hebben dat uitgewezen (zie inleiding).

9. Samenloop van werkzaamheden is niet te voorkomen. Door alle werkzaamheden op de manier die onder antwoord 1 is verwoord, uitermate kritisch te benaderen en te blijven afstemmen proberen wij ernstige overlast te voorkomen. Het zal niet zo zijn dat verkeerdeelnemers niets zullen merken van de grote infrastructurele werken die de komende jaren gepland staan.


---- --