Harde aanpak van fraude met bijstandsuitkeringen
Een bijstandsuitkering is bedoeld voor die mensen die het echt nodig
hebben. Wie een uitkering ontvangt, maar daar geen recht op heeft,
pleegt fraude. De gemeente Capelle aan den IJssel vindt het aanpakken
van fraude heel belangrijk en wil misbruik voorkomen en bestrijden.
Fraude wordt voorkomen door voorlichting over rechten en plichten,
goede dienstverlening en het uitvoeren van gerichte controles.
De medewerkers van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente treden
streng op als zij fraude met een uitkering ontdekken. De ten onrechte
betaalde bijstand wordt altijd teruggevorderd en de uitkering
verlaagd. Bij ernstige fraude krijgt de betrokkene te maken met de
sociale recherche van Sociale Zaken. Ook doet de gemeente dan aangifte
bij justitie. De betrokkene moet dan voor de rechter verschijnen, die
een gevangenis- of taakstraf en/of geldboete kan opleggen.
Resultaten opgespoorde bijstandsfraude in 2005
In de periode van 1 januari tot 1 oktober 2005 heeft de taakgroep
Bijzonder Onderzoek van Sociale Zaken 66 gevallen van uitkeringsfraude
in onderzoek genomen. Hiervan is in 52 gevallen vastgesteld dat de
betrokkene heeft gefraudeerd. In 31 gevallen had de betrokkene
inkomsten (uit arbeid) ontvangen zonder deze aan Sociale Zaken door te
geven. In 13 gevallen had de klant niet opgegeven over vermogen te
beschikken. In de overige gevallen had de klant verzwegen samen te
wonen, niet (meer) op het opgegeven adres in Capelle aan den IJssel te
wonen of in detentie te verblijven.
In totaal bedroeg het fraudebedrag 161.500,-. In alle gevallen zijn de
ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel van de betrokkenen
teruggevorderd. Daarnaast heeft Sociale Zaken in 35 gevallen besloten
om, vanwege het niet nakomen van de informatieverplichting, de
bijstandsuitkering tijdelijk te verlagen. In totaal werden 16
uitkeringen beëindigd. In 3 gevallen werd een proces-verbaal opgemaakt
met als gevolg dat de betrokkenen zich voor de rechter moeten
verantwoorden.
Aanstellen van fraudepreventiemedewerker
De gemeente vindt het van groot belang om signalen, die wijzen op
(mogelijke) schending van de informatieverplichting, zo snel en
zorgvuldig mogelijk af te handelen. Naast het feit dat de gemeente
hiermee lik-op-stuk reageert op een overtreding van de regels en
voorschriften, blijft het financiële nadeel voor de gemeente beperkt.
Bovendien wordt de klant niet met hoge terugvorderingen
geconfronteerd. De medewerkers van Sociale Zaken worden speciaal
getraind om fraude zo snel mogelijk op te sporen en aan te pakken. Dat
betekent dat zij alert zijn op alle mogelijke signalen, die kunnen
duiden op fraude. Daarnaast is per 1 juli 2005 een
fraudepreventiemedewerker aangesteld. Deze functionaris verleent
ondersteuning en begeleiding aan de medewerkers van Sociale Zaken bij
het afhandelen van fraudesignalen. De fraudepreventiemedewerker is
daarnaast verantwoordelijk voor een snelle afhandeling van de
signalen, die zijn ontvangen van het Inlichtingenbureau en de
Belastingdienst. Zelf neemt hij de binnengekomen tips en de meer
ingewikkelde fraudesignalen in onderzoek. In tegenstelling tot de
sociaal rechercheurs heeft de fraudepreventiemedewerker geen
opsporingsbevoegdheid. Zware fraudezaken worden dan ook door de
sociaal rechercheurs onderzocht. Hierbij kunt u denken aan het
vermoeden dat klanten zwart werken of dat klanten verzwijgen dat zij
samenwonen.
Intensieve onderzoeken bij risicogroepen
Om fraude met uitkeringen zo goed mogelijk te voorkomen en te
bestrijden heeft de gemeente risicogroepenbeleid vastgesteld. Dit
houdt in dat bij klanten die tot een zogenaamde risicogroep behoren
extra gecontroleerd wordt of zij wel terecht een uitkering ontvangen.
Op grond van dit beleid brengt Sociale Zaken sinds 1 februari 2005 een
huisbezoek aan elke klant die een aanvraag voor levensonderhoud
indient en inwonende alleenstaande is dan wel op een adres woont waar
meerdere uitkeringen worden verstrekt.
Op grond van het risicogroepenbeleid voert de afdeling Sociale Zaken
vanaf 1 januari 2006 intensieve onderzoeken uit bij alleenstaande
ouders, die een lopende bijstandsuitkering ontvangen waarvan de
ingangsdatum tussen 1 januari 2005 en 1 oktober 2005 was. De
betreffende klanten ontvangen hierover binnenkort een brief van
Sociale Zaken.
Melden van fraude met bijstandsuitkering
Als u denkt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt een
brief sturen aan de Taakgroep Bijzonder Onderzoek van de afdeling
Sociale Zaken, Postbus 133, 2900 AC Capelle aan den IJssel. Ook kunt u
elke werkdag rechtstreeks bellen met deze taakgroep op telefoonnummer
010-2848406. Indien u dit wenst, kunt u uw melding anoniem doen. Uw
informatie wordt zeer zorgvuldig en strikt vertrouwelijk behandeld.
Meer informatie
Indien u nog vragen heeft, kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 12.00
uur contact opnemen met de informatielijn van de afdeling Sociale
Zaken, telefoonnummer 010-2848457.
Gemeente Capelle a/d IJssel