Gemeente Capelle a/d IJssel

Harde aanpak van fraude met bijstandsuitkeringen

Een bijstandsuitkering is bedoeld voor die mensen die het echt nodig hebben. Wie een uitkering ontvangt, maar daar geen recht op heeft, pleegt fraude. De gemeente Capelle aan den IJssel vindt het aanpakken van fraude heel belangrijk en wil misbruik voorkomen en bestrijden. Fraude wordt voorkomen door voorlichting over rechten en plichten, goede dienstverlening en het uitvoeren van gerichte controles.

De medewerkers van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente treden streng op als zij fraude met een uitkering ontdekken. De ten onrechte betaalde bijstand wordt altijd teruggevorderd en de uitkering verlaagd. Bij ernstige fraude krijgt de betrokkene te maken met de sociale recherche van Sociale Zaken. Ook doet de gemeente dan aangifte bij justitie. De betrokkene moet dan voor de rechter verschijnen, die een gevangenis- of taakstraf en/of geldboete kan opleggen.

Resultaten opgespoorde bijstandsfraude in 2005

In de periode van 1 januari tot 1 oktober 2005 heeft de taakgroep Bijzonder Onderzoek van Sociale Zaken 66 gevallen van uitkeringsfraude in onderzoek genomen. Hiervan is in 52 gevallen vastgesteld dat de betrokkene heeft gefraudeerd. In 31 gevallen had de betrokkene inkomsten (uit arbeid) ontvangen zonder deze aan Sociale Zaken door te geven. In 13 gevallen had de klant niet opgegeven over vermogen te beschikken. In de overige gevallen had de klant verzwegen samen te wonen, niet (meer) op het opgegeven adres in Capelle aan den IJssel te wonen of in detentie te verblijven.

In totaal bedroeg het fraudebedrag 161.500,-. In alle gevallen zijn de ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel van de betrokkenen teruggevorderd. Daarnaast heeft Sociale Zaken in 35 gevallen besloten om, vanwege het niet nakomen van de informatieverplichting, de bijstandsuitkering tijdelijk te verlagen. In totaal werden 16 uitkeringen beëindigd. In 3 gevallen werd een proces-verbaal opgemaakt met als gevolg dat de betrokkenen zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Aanstellen van fraudepreventiemedewerker

De gemeente vindt het van groot belang om signalen, die wijzen op (mogelijke) schending van de informatieverplichting, zo snel en zorgvuldig mogelijk af te handelen. Naast het feit dat de gemeente hiermee lik-op-stuk reageert op een overtreding van de regels en voorschriften, blijft het financiële nadeel voor de gemeente beperkt. Bovendien wordt de klant niet met hoge terugvorderingen geconfronteerd. De medewerkers van Sociale Zaken worden speciaal getraind om fraude zo snel mogelijk op te sporen en aan te pakken. Dat betekent dat zij alert zijn op alle mogelijke signalen, die kunnen duiden op fraude. Daarnaast is per 1 juli 2005 een fraudepreventiemedewerker aangesteld. Deze functionaris verleent ondersteuning en begeleiding aan de medewerkers van Sociale Zaken bij het afhandelen van fraudesignalen. De fraudepreventiemedewerker is daarnaast verantwoordelijk voor een snelle afhandeling van de signalen, die zijn ontvangen van het Inlichtingenbureau en de Belastingdienst. Zelf neemt hij de binnengekomen tips en de meer ingewikkelde fraudesignalen in onderzoek. In tegenstelling tot de sociaal rechercheurs heeft de fraudepreventiemedewerker geen opsporingsbevoegdheid. Zware fraudezaken worden dan ook door de sociaal rechercheurs onderzocht. Hierbij kunt u denken aan het vermoeden dat klanten zwart werken of dat klanten verzwijgen dat zij samenwonen.

Intensieve onderzoeken bij risicogroepen

Om fraude met uitkeringen zo goed mogelijk te voorkomen en te bestrijden heeft de gemeente risicogroepenbeleid vastgesteld. Dit houdt in dat bij klanten die tot een zogenaamde risicogroep behoren extra gecontroleerd wordt of zij wel terecht een uitkering ontvangen. Op grond van dit beleid brengt Sociale Zaken sinds 1 februari 2005 een huisbezoek aan elke klant die een aanvraag voor levensonderhoud indient en inwonende alleenstaande is dan wel op een adres woont waar meerdere uitkeringen worden verstrekt.

Op grond van het risicogroepenbeleid voert de afdeling Sociale Zaken vanaf 1 januari 2006 intensieve onderzoeken uit bij alleenstaande ouders, die een lopende bijstandsuitkering ontvangen waarvan de ingangsdatum tussen 1 januari 2005 en 1 oktober 2005 was. De betreffende klanten ontvangen hierover binnenkort een brief van Sociale Zaken.

Melden van fraude met bijstandsuitkering

Als u denkt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt een brief sturen aan de Taakgroep Bijzonder Onderzoek van de afdeling Sociale Zaken, Postbus 133, 2900 AC Capelle aan den IJssel. Ook kunt u elke werkdag rechtstreeks bellen met deze taakgroep op telefoonnummer 010-2848406. Indien u dit wenst, kunt u uw melding anoniem doen. Uw informatie wordt zeer zorgvuldig en strikt vertrouwelijk behandeld.

Meer informatie

Indien u nog vragen heeft, kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur contact opnemen met de informatielijn van de afdeling Sociale Zaken, telefoonnummer 010-2848457.