Gemeente Leiden

Leiden investeert in de veiligheid van de RijnGouweLijn door de Leidse binnenstad

Gedeputeerde van de Provincie en College Leiden akkoord met RijnGouweLijn

De gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, mevrouw Van Nieuwenhoven, en wethouder Hessing van Leiden zijn het eens over de inhoud van de tweede Bestuurlijke Overeenkomst (BO II) over de RijnGouweLijn (RGL). Het college van burgemeester en wethouders van Leiden is gisteren akkoord gegaan met deze overeenstemming. In de overeenkomst wordt afgesproken hoe de RGL door de binnenstad van Leiden gaat en hoe de financiën voor dit project geregeld worden. De overeenkomst wordt nu op 29 november voorgelegd aan het College van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en aan de commissie EV (Economie en Verkeer) van Leiden en de commissie Mobiliteit, Kennis en Economie (MKE) van de Provincie Zuid-Holland.

Investeren in veiligheid en kwaliteit

In de BO II wordt duidelijk dat gekozen is voor een investering in veiligheid en kwaliteit. In veiligheid door bijvoorbeeld te kiezen voor enkelspoor door de Steenstraat en daarbij te investeren in een de route langs de Turfmarkt. Maar ook door te kiezen voor de combibrug over het Rijn-Schiekanaal en voor een goede oplossing voor de Jan van Houtbrug waarbij alle verkeersstromen tot hun recht komen. Investeren in kwaliteit door nu rekening te houden met de mogelijkheid van een halte op de Lammenschansweg en door te kiezen voor nieuw beleid voor fietsers en bussen in Leiden. Datzelfde geldt voor de Breestraat door deze een ingrijpende vernieuwing te laten ondergaan, waarmee het winkelgebied in Leiden een grote impuls krijgt. De kosten die deze investeringen met zich meebrengt, zijn nu zichtbaar in de financiële gegevens.

Voorkeurstracé
Gedeputeerde en gemeente hebben samen een voorkeurstracé door de Leidse binnenstad gekozen. De RijnGouweLijn gaat over enkelspoor door de Breestraat lopen. Alleen bij de halte passeren de trams elkaar. Er rijden geen bussen meer, maar fietsers kunnen wel gebruik blijven maken van de Breestraat. Naar aanleiding van het advies van de Veiligheidsadviescommissie is er in de BO II gekozen voor enkelspoor door de Steenstraat. De lightrail rijdt in één richting door de Steenstraat en gaat in de tegenovergestelde richting via de Turfmarkt, de Nieuwe Beestenmarkt en de Tweede Binnenvestgracht rijden. De voorkeur wordt gegeven aan een tracé in het midden van de Lammenschansweg. De Veiligheidsadviescommissie heeft in haar advies aangegeven dat deze variant veilig te maken is, maar dat een zijligging veel voordelen lijkt te hebben. Beide opties

worden nu verder uitgewerkt. In de uitwerking wordt gekeken of er op een veilige manier een halte kan worden aangelegd op de Lammenschansweg. Ook de Jan van Houtbrug wordt aangepast voor een soepele afhandeling van alle verkeersstromen. .

Achtergrond
De RijnGouweLijn is de geplande lightrailverbinding tussen Gouda, Leiden en de kust bij Katwijk en Noordwijk. Het oostelijk tracé tussen Gouda en het transferium aan de A44 bij Leiden, zal volgens planning vanaf 2010 met lightrail worden bediend. De RijnGouweLijn rijdt tot Zoeterwoude op bestaand spoor en komt op nieuw spoor Leiden binnen. In de Leidse binnenstad en ten westen van Leiden rijdt de lijn op nieuw spoor.

Nadere informatie:
Bert van den Ham, bureau Communicatie gemeente Leiden tel. (071) 516 51 18 en (06) 224 394 88 Jeroen Disco, afdeling Communicatie Provincie Zuid-Holland tel. (070) 441 71 59 en (06) 53 484 062

---- --