Volop ruimte voor sociale innovatie in het MKB
publicatiedatum: wo 23 nov 2005
Veel Nederlandse MKB-bedrijven laten mogelijkheden tot sociale
innovatie nog onbenut. Een minderheid gebruikt mogelijkheden als
functioneringsgesprekken en risico-inventarisaties om hun
productiviteit op de langere termijn te verbeteren.
Sociale innovaties zijn vernieuwingen in organisaties die zijn gericht
op productiviteitsverhoging, maar die niet onder product- of
procesinnovatie vallen. Deze EIM-studie kijkt naar de uitkomsten van
dergelijke vernieuwingen. Specifiek is onderzocht in hoeverre
MKB-bedrijven in Nederland gebruik maken van mogelijkheden op het
terrein van werkorganisatie, strategie en leiderschap,
arbeidsvoorwaarden en de ontwikkeling van werknemers om hun
productiviteit op de langere termijn te verbeteren.
Op verreweg de meeste indicatoren scoort een minderheid van de
MKB-bedrijven positief. Zo heeft een minderheid van de MKB-bedrijven
een systeem voor functionerings- en beoordelingsgesprekken of een
schriftelijk strategisch plan. Middelgrote bedrijven (10-99 weknemers)
komen in veel opzichten beter uit de analyse naar voren dan het
kleinbedrijf (1-9 werknemers). In het kleinbedrijf is de toegevoegde
waarde van zaken als periodiek werkoverleg, een schriftelijk
vastgelegde strategie en functiebeschrijvingen minder groot: bij een
beperkt aantal medewerkers kan de ondernemer de aansturing van
medewerkers ook informeel regelen.
Toch komen uit de analyse ook enkele zaken naar voren waarvan kleine
bedrijven wel degelijk kunnen profiteren. Zo kan het breed invoeren
van functionerings- en beoordelingsgesprekken leiden tot betere
medewerkersprestaties en een betere doorstroom op de arbeidsmarkt.
Inlichtingen: 079 343 06 04
EIM