Contactpersoon
-
Datum
23 november 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.009254/SP/XvH
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
05/50/VW
Onderwerp
MOU Betuweroute
Geachte voorzitter,
Per brief van 17 november (05/50/VW) informeert u naar de laatste stand van
zaken omtrent het MOU inzake de exploitatie van de Betuweroute. Ik kan u
melden dat de onderhandelingen over het MOU met de vier indieners van het
voorstel in volle gang zijn. Ten tijde van het geplande AO over de 18e
Voortgangsrapportage Betuweroute op 24 november verwacht ik nog niet zover
te zijn dat ik u inhoudelijke mededelingen kan doen over het
onderhandelingsresultaat. Dit zou de onderhandelingspositie van de Staat
kunnen schaden.
Met de opstelling van het MOU krijgt het voorstel van de vier partijen zijn
definitieve vorm. Onderdeel van dit voorstel is een tarievenschema voor de
gebruiksvergoeding op de Betuweroute. Voor de gebruiksvergoeding voor de
rest van het hoofdspoorwegnet, het gemengde net, bereid ik op dit moment
een overgangsregeling voor. Belangrijk ijkpunt daarbij is het
tarievenschema Betuweroute. Het is nog te prematuur om dit voorstel toe te
lichten. Ik kan u wel meedelen dat er met de sector overleg zal
plaatsvinden voor definitieve vaststelling van het voorstel en stel voor u
bij de behandeling van het MOU tevens over de gebruiksvergoeding op het
gemengde net te informeren.
Tevens verzoekt u mij een reactie te geven op het rapport van Strukton
Railinfra bv over de exploitatie van de Betuweroute, van 11 november 2005.
Ik ben op de hoogte van de belangstelling van Strukton voor deze
exploitatie. Ik kan en wil echter geen onderhandelingen openen met
Strukton, omdat ik in onderhandeling ben met de vier partijen. Overigens
verwacht ik gezien mijn huidige ervaringen met het voorstel van de vier
partijen dat het ook geruime tijd zou gaan kosten om het voorstel van
Strukton geheel duidelijk te krijgen. Deze tijd heb ik niet meer. Per 1
januari 2007 moet een nieuwe concessiehouder Betuweroute aan de slag zijn.
De markt wil nu snel duidelijkheid hebben over de exploitatie.
Mijn terugvaloptie is, wanneer ik er met de vier partijen niet uitkom, om
de Betuweroute voort te laten bestaan in de huidige beheerconcessie van
ProRail voor de Hoofdspoorweg Infrastructuur (HSWI) en een aanbesteding
voor te bereiden. Bij deze aanbesteding kunnen alle geĂŻnteresseerde
partijen, waaronder Strukton, meedingen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat