Volvo winnaar RODI-onderzoek personenautos 2005
Bron: Persbericht BOVAG
datum: 23-11-2005
De Nederlandse Dealer Associatie (NDA) roept Volvo uit als winnaar van
het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) personenautos 2005. De
relatie met deze importeur wordt met een gemiddeld waarderingscijfer
van 7,8 beoordeeld. In zijn algemeenheid beoordelen merkdealers de
relatie met hun importeurs met een overall waarderingscijfer van 6,0.
Ondanks dat het economisch tij tegenzit, de verkopen achterblijven en
de marges onder druk staan, is de algemene waardering een fractie
gestegen in vergelijking met 2004 en 2003 (beide jaren 5,9).
Resultaten algemeen
De staat van nieuwe autos bij aflevering, de bestelprocedure van
onderdelen en de bereikbaarheid via internet worden dit jaar over alle
merken genomen, het hoogst gewaardeerd. Ten opzichte van 2004 is de
beoordeling over ondersteuning door middel van een gebruikte
wagen-programma, de levertijd van nieuwe autos en onderdelen het meest
gestegen. De laagste uitkomsten worden in het RODI-onderzoek aangeduid
met de zogenaamde ergernis top-drie. Zo zijn dealers beduidend minder
tevreden over de hoogte van marges en bonussen over de verkoop van
nieuwe autos en de kosten voor technische en commerciële opleidingen.
De grootste achteruitgang in de relatie met de importeurs is te zien
bij punten als kosten voor en de kwaliteit van technische en
commerciële opleidingen. In 2005 is voor het eerst de boordeling van
de sales en after sales-standards meegenomen in het onderzoek. 33%
geeft aan dat de sales-standards verzwaard zijn, 60% vindt dat ze
gelijk zijn gebleven en 7% neemt een versoepeling waar. De after
sales-standards vertonen een vergelijkbaar beeld met een iets grotere
nadruk op gelijk gebleven.
Resultaten merken
Volvo staat dit jaar met een gemiddeld waarderingscijfer van 7,8 op de
eerste plaats. Volvo dealers zijn duidelijk het meest tevreden over de
relatie met hun importeur. Op de tweede plaats staat Suzuki, vorig
jaar nog eerste, gevolgd door respectievelijk SsangYong en Land Rover
op een gedeelde derde plaats. Daarna volgen Volkswagen/Audi en Skoda
op een gedeelde vijfde plaats. Opvallend is dat de Franse merken
achterblijven ten opzichte van de overige merken.
RODI-onderzoek
Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) is een onderzoek van de
NDA, dat sinds 2003 uitgevoerd wordt. Alle vestigingen van
importeurscontractanten met een sales en/of after sales-contract,
aangesloten bij de NDA, worden benaderd met een schriftelijke enquête.
In 2005 hebben in totaal 1.353 dealers meegewerkt, wat een algehele
respons heeft opgeleverd van 44%, een grote stijging ten opzichte van
vorig jaar (38,5%). De uitkomsten van het RODI-onderzoek leveren goede
aanknopingspunten om verbeteringen door te kunnen voeren in de relatie
tussen dealer en importeur.
BOVAG