SGP


Begroting Justitie (plenair)

Datum publicatie: 23-11-2005
Auteur: B.J. van der Vlies

Algemeen
Na onze uitgebreide gedachtewisseling van vorige week maandag wil ik nu vooral stilstaan bij die zaken die wat mij betreft zijn blijven liggen of die onzes inziens onvoldoende bevredigend zijn beantwoord. Vz. In het begrotingsoverleg heb ik beklemtoond, dat een minister van Justitie niet alleen volgend en codificerend moet optreden, maar dat van hem ook leiding en sturing verwacht mag worden als belangrijke onderdelen van onze rechtsorde in het geding zijn. Ik heb deze insteek vervolgens toegespitst op enkele concrete items, zoals verkapte polygamie en gruwelporno. Daarover wil nog het nodige zeggen.

Gruwelporno
Mijn fractie was destijds teleurgesteld over de nogal lauwe reactie van de minister op schriftelijke vragen van de SGP betreffende de aanpak van gruwelporno. Tijdens het begrotingsoverleg deed de minister meer recht aan de ernst van deze zaak. Mijn fractie is content met de toezegging van de minister, dat hij de aanpak van het Verenigd Koninkrijk op dit onderdeel nauwkeurig zal volgen en, zo daar handvaten voor bestaan, zal willen overnemen in ons wetboek van strafrecht. Ik kan mij overigens voorstellen, dat wij niet alleen nieuwsgierig meekijken over de schouder van Blair, maar wellicht ook actief meedenken. Is dat praktisch denkbaar? Ik wil, gelet op de aard van deze materie, ook bepleiten om dit onderdeel naar Europees niveau te tillen. Wil Nederland zich niet in Europees verband, gezamenlijk met Engeland, sterk maken voor een Europese aanpak van deze praktijken? Verder worden wij graag op de hoogte gehouden van de voortgang op dit dossier.

Polygamie
Over de insteek van de minister ten aanzien van het zogenaamde Roosendaalse trio-huwelijk kan ik niet positief zijn. Dat hier juridisch weinig aan te doen valt, wil ik beamen. Maar ik vind het werkelijk onbegrijpelijk, dat de minister zo stoïcijns, zelfs goedkeurend, op deze feitelijke vorm van polygamie reageert. Dat spoort ook volstrekt niet met de inhoudelijke en afwijzende reactie die staatssecretaris Cohen vanuit het paarse kabinet destijds gaf op dit fenomeen. Het minste wat de minister hier kan doen is aangeven, dat wij deze kant niet op willen in ons land én dat deze constructie â twee vrouwen die een samenlevingsrelatie met één man claimen - op geen enkele wijze binnen het sociaal-, fiscaal- of familierecht erkenning krijgt. Op dit punt wil ik graag een heldere reactie. Volstrekt duidelijk moet zijn, dat de overheid via haar wet- en regelgeving op geen enkele wijze dit faciliteert of aanmoedigt.

Opsporing
Een heel ander thema. De moord op de politieke activist Sévèke heeft heel wat losgemaakt. De politie wilde terecht ook het publiek inschakelen om tips en dergelijke binnen te krijgen. In dat verband heeft de politie via de TV een aantal cruciale vragen aan het publiek, mogelijke ooggetuigen of andere tipgevers, voorgelegd. Het verbaasde mij daarbij bijzonder dat het OM ten aanzien van dit opsporingsonderzoek exclusieve afspraken had gemaakt met de commerciële zender RTL-5. Het OM had afgesproken, dat zij haar centrale onderzoeksvragen alleen via het RTL-programma âBureau misdaadâ zou verspreiden, zo meldde het radio 1 journaal onlangs. Dat is toch bizar? We hebben het hier toch over een algemeen belang en niet over een commercieel belang? Het ligt dan toch veel meer in de rede om zoiets via de publieke omroep te doen of wat mij betreft via alle denkbare programmaâs die bereid zijn tot medewerking. Komt deze werkwijze vaker voor? Graag opheldering.

Mensenhandel
Tijdens het begrotingsoverleg spraken wij over de ernstige omvang van mensenhandel, in het bijzonder vrouwenhandel. De handhaving loopt op dit onderdeel achter de feiten aan; er is zelfs sprake van een afname van de met succes afgeronde opsporingsonderzoeken. Om de opsporingscapaciteit te vergroten heeft mijn fractie een amendement ingediend, waarmee een extra investering in deze capaciteit kan worden gedaan van 10 miljoen euro (30300 VI, nr. 7). Dit amendement wordt door de minister stevig ontraden. Eerst zou er een periodieke afweging van alle relevante factoren gedaan moeten orden, voordat dit onderdeel extra aandacht kan krijgen. Dit vind ik een merkwaardig antwoord. De aanpak van mensenhandel Ãs reeds een speerpunt van beleid. Uit diverse rapportages blijkt echter, dat de doelstellingen eerder uit het zicht verdwijnen dan behaald worden. Daarom een volstrekt logische impuls voor de opsporingscapaciteit.
(Evt. nog een opmerking over raad voor de rechtspraak (amendement)?)

Taakstraffen
De minister heef beaamd dat taakstraffen niet of nauwelijks plaatsvinden in defensiecontext, maar dat hij daar geen principiële bezwaren tegen heeft. Ik wil bepleiten dat defensie wat dat betreft als volwaardig alternatief wordt meegenomen. Juist de gedisciplineerde aard en omgeving van dit bedrijf lijkt mij bij uitstek geschikt voor bepaalde taakstraffen.

MTV/TMF
De minister heeft toegezegd dat er een onderzoek gaat worden uitgevoerd naar de achterliggende oorzaken van tal van groepsverkrachtingen, mede in relatie tot extreem vererotiseerde videoclips en muziekzenders. Dit onderzoek juichen wij toe. In de beantwoording van de minister proef ik echter, dat we daarop nu moeten gaan wachten voordat er verdere stappen genomen kunnen worden. Daar ben ik het niet mee eens. De betreffende muziekuitingen, die zowel van seksualiteit als van vrouwen een verwrongen beeld neerzetten, verdienen hoe dan ook een forse inperking, of ze nu wel of niet aanzetten tot verkrachting. Ik heb de minister uitgenodigd om samen met zijn collegaâs van Media en VWS daarover na te denken en ik heb hem opgeroepen om de bepalingen in het WvSr over schadelijk beeldmateriaal voor jongeren niet tot dode letter te laten verworden. Welke mogelijkheden voor actie ziet de minister hier?

Bibliotheken
In het wetgevingsoverleg heb ik aandacht gevraagd voor de positie van vrijwilligersbibliotheken. In zijn beantwoording gaat de minister helaas weer niet op de eigenlijke problematiek in. Met het treffen van een betalingsregeling blijft er een disproportionele last op deze bibliotheken drukken. Acht de minister dat gewenst? Vindt hij het reëel dat deze op basis van vrijwilligerswerk functionerende bibliotheken ook met terugwerkende kracht het leenrecht moeten voldoen? Voor het overige verwijs ik naar mijn bijdrage in het wetgevingsoverleg. Graag een inhoudelijke reactie.

Ex-gedetineerden
Dank voor de antwoorden op mijn vragen inzake opvang ex-gedetineerden en oprekken van justitiële titels. Wij zullen op dit punt de vinger aan de pols houden om te waarborgen dat er geen kansrijke reintegratieprojecten sneuvelen door onnodige bureaucratische belemmeringen of definitiebepalingen.