Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 23 november 2005
Winkeliers verleiden Sinterklaas met etalages en websites
Topdrukte in winkels verwacht voor Sinterklaas
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) signaleert grote belangstelling van de consument voor Sinterklaas. Consumenten besteden in december beduidend meer, omdat zij van de feestdagen iets bijzonders willen maken. Verwennen van familie en vrienden, daarbij hoort een feestelijke maaltijd, mooie cadeautjes en extra aandacht voor de uiterlijke verzorging.
Deze week ging het winkelend publiek rustig van start met de aankopen. In tegenstelling tot de negatieve teneur van onderzoekbureaus merken winkeliers dat consumenten steeds vaker diep in de buidel tasten voor een sinterklaascadeau. De drukte in winkels geeft aan dat consumenten vroeg op pad gaan om te oriënteren. Eerst Kijken, Keuren, Kiezen en vervolgens Kopen. Steeds vaker wordt eerst thuis op internet georiënteerd.
Winkeliers besteden heel veel aandacht aan de uitstraling van de winkels en het materiaal voor de verleiding van de consument. Etalages zijn in de gezellige sinterklaassfeer versierd en uitgebreide folders zijn al ruimschoots huis-aan-huis bezorgd.
Daarnaast is in deze tijd een overzichtelijk, goedverzorgde website een absolute must. De digitale folder neemt meer en meer de plaats in van de huis-aan-huis folder.
Bij de eerste verkopen valt op dat het feest van Sinterklaas vooral voor de kinderen is. De speelgoedverkopen steken zoals gebruikelijk boven alle verkopen uit. De schoenen worden al sinds de aankomst van de goedheiligman gevuld met cadeautjes. De luxe cadeaus worden bewaard tot pakjesavond.
Elektronica is de trend; op verlanglijstjes staan mp3-spelers, i-pods en spelcomputers.
Dames krijgen vaak cadeautjes voor het interieur, en heren technische gadgets.
De verwachting van de RND is dat het in het eerste weekend van december een topdrukte wordt in de winkels. De detailhandel verwacht tijdens de sinterklaasverkopen ruim 25% meer omzet dan in een gemiddelde week. Normaal wordt er in de winkels zo'n 1,4 miljard euro per week omgezet. Door de sinterklaasverkopen komt dit neer op circa 350 miljoen euro extra omzet. Ruim 65% van de Nederlanders viert Sinterklaas.
December is de gezelligste maand van het jaar, voor winkeliers, medewerkers, Sinterklaas, pieten en natuurlijk consumenten.
----------
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 13.000 vestigingen, 240.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 34 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.