Contactpersoon
-
Datum
23 november 2005
Ons kenmerk
IVW/LuLu/05.540930
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2050602990
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het leden Haverkamp en De
Krom over de toegenomen kans op overschrijding van de grenswaarden op
Schiphol in 2006.
Bent u bekend met de mededeling van de Schiphol Group dat er in 2006 een
grotere kans is op overschrijding van de grenswaarden?
Ja, dat heb ik uit diverse berichtgevingen van Schiphol Group vernomen.
Deze mededeling heeft echter geen relatie met hetgeen in het algemeen
overleg van 3 november 2005 aan de orde is geweest. De mededeling van
Schiphol Group heeft betrekking op het "Besluit houdende vrijstelling
van regels en vervanging van grenswaarden uit het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol voor het gebruiksjaar 2006". Het
besluit heeft te maken met groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan en de
Aalsmeerbaan in 2006 en is daarmee van tijdelijke aard. Bij de
opstelling van het besluit is rekening gehouden met de wensen van
Schiphol Group enerzijds en de belangen van de bewoners van de
omgeving van Schiphol anderzijds. Het besluit gaat om die reden voor
wat betreft een vervanging van grenswaarden in het gebruiksjaar 2006
minder ver dan Schiphol Group in de vrijstellingsaanvraag heeft
voorgesteld. Dit verklaart de mededeling van Schiphol Group dat er in
2006 een grotere kans op overschrijding van de grenswaarden zou zijn.
De kans op overschrijdingen wordt echter door verschillende factoren
bepaald. Eén daarvan is de wijze waarop door Schiphol Group op
mogelijke grenswaarde-overschrijdingen wordt geanticipeerd. Verwacht
mag worden dat Schiphol Group zich ervoor inspant, de beschikbare
stuurruimte zo goed mogelijk te benutten om grenswaarde-
overschrijdingen in 2006 te voorkomen.
Kunt u aangegeven of deze mededeling voor u reden is om uw verklaring "dat
er geen risico is op overschrijding van de grenswaarden" in het algemeen
overleg van 3 november 2005 te herzien? Zo ja, op welke wijze wilt u omgaan
met de nu ontstane situatie? Zo neen, treedt u in overleg met Schiphol over
het blijkbare ontstane misverstand?
2. Hier is sprake van een misverstand. In het algemeen overleg heb
ik niet uitgesproken dat er geen risico bestaat op overschrijding van
de grenswaarden. In het overleg zijn wel de grenzen aan de groeiruimte
ter sprake geweest, en de vraag of en wanneer die kunnen worden
bereikt. Dit staat los van het groot baanonderhoud in 2006 en mijn
besluit daarover. Er is dan ook geen aanleiding voor overleg hierover
met Schiphol Group. Mocht in 2006 sprake zijn van een overschrijding
van milieunormen, dan zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat daarop
handelen conform de bepalingen zoals die in hoofdstuk 8 van de Wet
luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol zijn vastgelegd.
Deelt u de mening dat het bijzonder ongelukkig is wanneer er aan het begin
van het gebruiksjaar al onduidelijkheid is over het feit of de gemaakte
afspraken nagekomen kunnen worden? Zo ja, kunt u dan aangeven welke
initiatieven u gaat nemen om deze onduidelijkheid weg te nemen en in de
toekomst te voorkomen? Zo neen, kunt u uw antwoord toelichten?
3. Het heeft natuurlijk in alle gevallen de voorkeur om vooraf
zekerheid te hebben over het feit of de milieunormen zullen worden
nageleefd. Echter, in de praktijk zal deze zekerheid niet geboden kunnen
worden. Er is in het bij wet vastgelegde beleid voor Schiphol voor
gekozen om een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen
overheid en luchtvaartsector vast te leggen, juist ten behoeve van de
handhaafbaarheid van de milieunormen. De luchtvaartsector is
verantwoordelijk om zich aan de vastgestelde milieunormen te houden. Als
blijkt dat deze normen niet worden nageleefd dan kan door de Inspectie
Verkeer en Waterstaat handhavend worden opgetreden. Deze situatie is
momenteel echter niet aan de orde.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat