Contactpersoon
-
Datum
23 november 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.05.01714
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2050602460
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Hermans over de
80-km-zones rondom de vier grote steden.
1. Bent u bekend met het artikel "Nauwelijks effect 80-
kilometerzones" ? Zo ja, wat is uw reactie hierop?
1. Bij brief van 7 juli 2003 inzake de resultaten evaluatie
snelheidsverlaging A13 (Overschie) (kenmerk VW-03-491) heb ik u
geïnformeerd over effecten van de snelheidsverlaging op de luchtkwaliteit
en doorstroming. De op de A13 bij Overschie sinds enkele jaren als proef
geldende 80 km-limiet met trajectcontrole heeft in onderzoeken van TNO
bewezen effectief te zijn in de vermindering van de luchtverontreiniging
langs dit wegvak. Dat heeft ertoe geleid dat ik in overleg met uw Kamer
besloten heb een dergelijke maatregel ook bij enkele andere hot spots toe
te passen. Vooraf is onderzocht en berekend door andere
onderzoekinstituten, voortbouwend op eerder TNO-onderzoek, hoeveel
verbetering van de luchtkwaliteit per lokatie daardoor zal optreden. Op
grond van dat onderzoek is de keuze gemaakt om op de 4 lokaties, waar het
verwachte effect vergelijkbaar is met Overschie, de limiet tot 80 km/uur
te verlagen.
De maatregel op zich leidt tot aanzienlijke reducties van de
verkeersemissies ter plekke, maar uiteindelijk verbetert de
luchtkwaliteit ter plekke met circa 4% tot 6%. Dat laatste wordt
veroorzaakt door het gegeven dat bij NOx en vooral bij fijnstof de
achtergrondconcentratie dominant is en kan variëren van bijna 60% tot
ruim 80%. Indien bijvoorbeeld het aandeel van de verkeersemissie ter
plekke 30% is en die emissie met 20% vermindert, dan heeft de maatregel
netto een effect van 6% verbetering van de totale luchtkwaliteit.
2. Monitort u de gevolgen van de maatregel op de ontwikkeling van
files?
2. Ja.
3. Monitort u de gevolgen van de maatregel op het rijgedrag van
weggebruikers?
3. Ja.
4. Onderkent u het risico dat weggebruikers langzamer gaan rijden
dan toegestaan is met meer files tot gevolg?
4. Op basis van de ervaring bij Overschie kan worden gesteld dat dit
verschijnsel zich met name voordeed vlak na de introductie van de
maatregel. Na verloop van tijd bleken de weggebruikers gewend te zijn en
werd het langzamer rijden dan toegestaan minder waargenomen. De
verwachting is dat dit bij de 4 trajecten op soortgelijke wijze zal
plaatsvinden.
5. Bent u bereid de genomen maatregel terug te draaien als blijkt
dat de files toenemen? Zo neen, waarom niet?
5. Als op den duur blijkt dat de files door de genomen maatregel blijvend
zijn toegenomen wordt de maatregel heroverwogen. Bij de heroverweging
worden de effecten die de maatregel heeft op de luchtkwaliteit en
verkeersveiligheid eveneens betrokken. De - mogelijke - heroverweging
vindt plaats op basis van de monitoring die de komende tijd wordt
uitgevoerd.
6. Monitort u de gevolgen ten aanzien van de luchtkwaliteit op de
80 km-trajecten? Zo ja, hoe?
6. Ja, door middel van metingen van TNO.
7. Bent u bereid om de maatregel terug te draaien als het gewenste
effect ten aanzien van de luchtkwaliteit uitblijft? Zo neen, waarom niet?
7. Zie het antwoord op vraag 5.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
AD 1 november 2005
Ministerie van Verkeer en Waterstaat