MKB belabberd telefonisch bereikbaar
WADDINXVEEN, 20051122 -- Het is slecht gesteld met de telefonische bereikbaarheid van MKB bedrijven in Nederland. Dit is de conclusie van een bereikbaarheidsonderzoek uitgevoerd door VoiceContact telefoondiensten. Doelgroep van het onderzoek was kleine ondernemingen in de bouwnijverheid en dienstverlening. Van de 4000 gebelde bedrijven was 52% niet bereikbaar. Slechts in 42% van de gevallen werd de telefoon opgenomen door iemand die een klant te woord kon staan of een boodschap kon aannemen. Het onderzoek werd uitgevoerd tijdens kantooruren op reguliere werkdagen.De reden voor het onderzoek ligt voor de hand: VoiceContact levert als dienst het aannemen van het inkomende telefoonverkeer voor bedrijven. "En uitkomst als deze hadden we eerlijk gezegd verwacht", aldus Stijn van Dijk contactmanager bij het eerder genoemde bedrijf. Van Dijk:"Dit is dan ook precies waarom wij onze diensten in de markt zetten. Bedrijven lopen ontzettend veel klanten mis door niet bereikbaar te zijn. Zeker als u in gedachte houdt dat we voornamelijk een groep bedrijven hebben onderzocht waar consumenten bewust naar op zoek gaan. Voorbeelden hiervan zijn loodgieters, schilders of hoveniers. Een consument pakt het telefoonboek of internet en gaat bellen voor een offerte. Is het bedrijf niet bereikbaar dan bellen ze het volgende. Een gemiste kans voor het bedrijf dat zijn telefoon niet opnam."
Telefoonservice voor bedrijven is niets nieuws op de markt. Reeds vele callcenters of administratiebureaus bieden deze diensten aan. "Ieder bedrijf kan in haar directe omgeving een dienstverlener vinden die op een professionele manier de telefoon kan beantwoorden", aldus Van Dijk. "Het is dan ook moeilijk te begrijpen dat zo'n groot aantal bedrijven klanten laat lopen terwijl ze voor een paar tientjes per maand telefonisch perfect bereikbaar kunnen zijn". Henk Rietbroek van adviesorgaan MKB Wegwijzer begrijpt het echter wel: "Veel éénmanszaken werken tegenwoordig met een mobiele telefoon die ze in de meeste gevallen zelf kunnen beantwoorden als ze bezig zijn met hun werkzaamheden. Daarnaast is het logisch dat kleine ondernemingen de kosten in de hand proberen te houden in het huidige economische klimaat. De vraag is echter wat meer kost, een klant mislopen of een abonnement bij een telefoondienst. Deze vraag kan de ondernemer slechts zelf beantwoorden en is geheel afhankelijk van zijn of haar situatie.