Gemeente Utrecht


| |Postadres: Postbus 16200, 3500 CE Utrecht
Bezoekadres: Korte Minrebroederstraat 2, Utrecht
Telefoon: 030 - 286 10 00
Fax: 030 - 286 12 24
Internet: www.utrecht.nl | |
|Aan: de (plv.) leden van de         |        |                               |
|Commissie Verkeer en Beheer Aan: de |        |                               |
|(plv.) leden van de Commissie       |        |                               |
|Verkeer en Beheer                   |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|          |                          |Datum:  |                               |
|          |                          |        |22 november 2005 \@ "d MMMM    |
|          |                          |        |yyyy"22 november 2005          |
|          |                          |Ons     |A 05.022168 A 05.022168        |
|          |                          |kenmerk:|                               |
|          |                          |Onderwer|GVU NV GVU NV                  |
|          |                          |p:      |                               |
|          |                          |        |                               |
|          |                          |Verzonde|                               |
|          |                          |n:      |                               |
|          |                          |Bij antwoord datum, ons kenmerk en      |
|          |                          |onderwerp vermelden                     |
|Geachte dames en heren Geachte dames |                                        |
|en heren,                            |                                        |

In de vergadering van uw Commissie op 15 november 2005 heeft de fractie van de SP aandacht gevraagd voor de besluitvorming over de gemeentelijke aandeelhouderspositie in de GVU NV. Naar aanleiding van deze bespreking heeft het college op 22 november 2005 besloten de geheimhouding van zijn besluit over de toekomst van zijn positie als aandeelhouder in de GVU NV op te heffen. Ook het merendeel van de achterliggende stukken wordt openbaar. De stukken zijn voor u in de leeskamer ter inzage gelegd. Het college heeft hiertoe besloten omdat in uw Commissie de meerderheid van de Raad heeft aangegeven deze geheimhouding niet te aanvaarden en omdat verdere discussie over deze geheimhouding de belangen van het bedrijf zou schaden.

Het college koos eerder voor geheimhouding uit zorg voor de continuïteit van het bedrijf, de werkgelegenheid van het personeel en de kwaliteit van de dienstverlening aan de reizigers, onze burgers. In de huidige fase van vooronderzoek over de toekomst van het GVU is alle openbaarheid schadelijk voor de marktpositie van het GVU. De aanhoudende druk op het openbaar maken van het besluit en de stukken waarop het besluit is gebaseerd, heeft echter een eigen dynamiek ontwikkeld, waarin vasthouden aan geheimhouding tot nog meer schade leidt.

Met het oog op de eisen, die het Rijk met instemming van de Tweede Kamer stelt aan de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer ziet het college zich als aandeelhouder genoodzaakt adequaat te reageren op de veranderde omstandigheden en mee te werken aan een verzoek van de directie van de GVU NV om te zoeken naar mogelijkheden voor schaalvergroting. Opschaling van het GVU biedt waarborgen voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee ook voor de werkgelegenheid voor het personeel en de positie van de gemeente als aandeelhouder. Het college heeft, voorafgaande aan besluitvorming, de mogelijkheden van reallocatie of verkoop van aandelen laten onderzoeken door een onafhankelijk bureau. De conclusies daarvan bevestigden dat onder de huidige marktomstandigheden opschaling van het GVU nuttig en noodzakelijk is en dat dit op een verantwoorde manier is te realiseren. De opschaling moet gezien de eisen van het Rijk uiterlijk 1 januari 2007 zijn beslag krijgen. Daarom is het nu urgent met de voorbereiding van concrete stappen te beginnen, opdat volgend jaar tijdig besluitvorming kan plaatsvinden.

Voor nadere informatie over de achtergrond van de stukken en de stand van zaken kunt u contact opnemen met de heer P. van Doorn, hoofd Juridische Zaken bij de Secretarie, te bereiken via telefoon 030 - 286 1180.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Utrecht,
De secretaris, De burgemeester,
drs. M.J.C. Heeremans mr A.H. Brouwer - Korf


---- --