Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

23 november 2005


Bedrijven iets transparanter over verantwoord ondernemen


Nederlandse bedrijven boeken summier vooruitgang in de transparantie over de
impact van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en werknemerszaken. Zo
blijven zorgverzekeraars en ICT-bedrijven nog vaag over hun prestaties op het
gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Banken doen het juist
erg goed. ABN AMRO is het meest transparante bedrijf. Ook Philips, de Rabobank,
Akzo Nobel, Shell, Unilever, DSM, de ING Groep en TNT behoren tot de top.
Een en ander blijkt uit de Transparantiebenchmark 2005, een jaarlijks onderzoek naar de transparantie van de maatschappelijke jaarverslaggeving
van 179 grote bedrijven, uitgevoerd door adviesbureau Berenschot in opdracht van
staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken). Van Gennip: `Er wordt in de jaarverslagen
voorzichtig vooruitgang geboekt in de transparantie over mvo. Opvallend is dat
de banksector met kop en schouders uitsteekt boven de andere sectoren. En verder
is het aantal bedrijven dat melding maakt van een gedragscode verdubbeld.´
Snelste stijger op de ladder is Ahold. Ook aardappelzetmeelbedrijf AVEBE, agrarisch
handelsbedrijf ABCTA, Akzo Nobel en Fortis hebben de transparantie van de maatschappelijke
informatie sterk verbeterd ten opzichte van 2004. In totaal zijn er meer stijgers
dan dalers op de lijst. Beursgenoteerde bedrijven stijgen sneller dan niet-beursgenoteerde.
Voor het eerst zijn dit jaar ook de resultaten per sector bekeken. Binnen sectoren
zijn soms grote verschillen per bedrijf te zien. Opvallend is dat de banksector
met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt. Drie banken behoren tot de
voorhoede. ICT-bedrijven en zorgverzekeraars doen het gemiddeld een stuk slechter,
maar VGZ-IZA eindigt juist weer hoog op de transparantiebenchmark.
In de benchmark worden de jaarverslagen van de 100 grootste beursgenoteerde en
79 grootste niet-beursgenoteerde Nederlandse bedrijven beoordeeld op transparantie
op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vorig jaar vond het
onderzoek voor het eerst plaats. Tegelijk met de transparantiebenchmark voor bedrijven
verschijnt ook een benchmark onder 25 maatschappelijke organisaties. Hieruit blijkt dat Natuurmonumenten en Amnesty International het best scoren.


Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Jelle Wils, EZ, telefoon (070) 379 64 64, e-mail: J.Wils@minez.nl. Jos Reinhoudt, Berenschot, 06 21518279 / j.reinhoudt@berenschot.com