Havenwerkers nog niet klaar met verzet tegen liberalisering
De havenwerkers zijn nog lang niet klaar met hun verzet tegen de
beoogde liberalisering van havendiensten. Nu het Europees Parlement
het verslag van zijn rapporteur Georg Jarzembowski heeft weggestemd,
ligt het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie weer op
tafel.
"Dit is het probleem van onze overwinningen", constateert
vakbondsbestuurder Niek Stam. "Ze komen steeds opnieuw met voorstellen
om hun neoliberale agenda door te drukken."
Stam broedt daarom alweer op een strategie om liberalisering van
havendiensten definitief de vergetelheid in te jagen. Hij weet dat de
havenbedrijven ook niet op onrust zitten te wachten. "Niet voor niets
hebben ze hun mensen in de gelegenheid gesteld om afgelopen maandag in
Brussel te demonstreren", zegt Stam. "De volgende keer moeten ze hun
nek nog verder uitsteken."
FNV Bondgenoten heeft al contact met Deltalinqs, de organisatie die de
belangen van haven- en industriële bedrijven in Mainport Rotterdam
behartigt.
De commissie Vervoer van het Europees Parlement kwam dinsdag eerst
enkele stemmen tekort om het omstreden ontwerp voor een nieuwe
havenrichtlijn (de Port Package 2) te verwerpen. Het verslag van de
rapporteur, de Duitse christen-democraat Georg Jarzembowski met
voorstellen om de richtlijn bij te schaven, werd vervolgens met een
meerderheid van slechts twee stem wél verworpen.
Dat kwam door het stemgedrag van enkele dissidente liberale
parlementariërs. De Nederlandse VVD is teleurgesteld over de afwijzing
van het compromis en waarschuwt dat de havens nu wellicht onder de
komende dienstenrichtlijn gaat vallen. "Of een paar liberalen hebben
bij de stremming liggen slapen", analyseert vakbondsbestuurder Niek
Stam het politieke theater, "of ze hebben een spel gespeeld."
In 2003 voerden de Europese havenbonden met groot succes strijd tegen
de eerste poging om de havendiensten te liberaliseren. Vrije
concurrentie zou leiden tot meer kwaliteit en lagere prijzen. De
vakbonden maakten duidelijk dat het vrijmaken van de markt vooral zou
leiden tot concurrentie op loonkosten en gevaren bij het laden en
lossen door ondeskundig en onervaren personeel. Ondanks een rechtse
meerheid wees het Europees Parlement de Port Package 1 definitief af.
Het voornaamste bezwaar tegen Port Package 2 blijft dat het havenwerk
niet langer wordt voorbehouden aan geregistreerde vaklui. Ook goedkope
zeelieden zouden boten mogen afhandelen. Dit leidt niet alleen tot
gevaarlijke situaties, ook staat de werkgelegenheid van grote groepen
havenwerkers op de tocht. "Nu al constateren we dat Europese
zeevarenden worden vervangen door goedkope niet-gekwalificeerde
Chinezen en Filippijnen die niet te beroerd zijn tegen lage lonen ook
te laden en te lossen", constateert Stam.
Volgens de Europese havenbonden is dit voornemen in strijd met de
internationale conventie ILO137. Die bepaalt dat al het havenwerk moet
worden uitgevoerd door erkende, opgeleide havenarbeiders. Nederland
heeft dat verdrag getekend, maar wil het nu opzeggen. De Eerste Kamer
moet zich daar nog over uitspreken.
Een delegatie van de Europese koepel van vervoersbonden, met Stam in
de gelederen, drong er dinsdag bij Europees commissaris voor
transport, de Fransman Jacques Barrot, op aan om de ILO-conventie aan
alle lidstaten van de EU op te leggen.
FNV