FNV

Havenwerkers nog niet klaar met verzet tegen liberalisering

De havenwerkers zijn nog lang niet klaar met hun verzet tegen de beoogde liberalisering van havendiensten. Nu het Europees Parlement het verslag van zijn rapporteur Georg Jarzembowski heeft weggestemd, ligt het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie weer op tafel.
"Dit is het probleem van onze overwinningen", constateert vakbondsbestuurder Niek Stam. "Ze komen steeds opnieuw met voorstellen om hun neoliberale agenda door te drukken."

Stam broedt daarom alweer op een strategie om liberalisering van havendiensten definitief de vergetelheid in te jagen. Hij weet dat de havenbedrijven ook niet op onrust zitten te wachten. "Niet voor niets hebben ze hun mensen in de gelegenheid gesteld om afgelopen maandag in Brussel te demonstreren", zegt Stam. "De volgende keer moeten ze hun nek nog verder uitsteken."

FNV Bondgenoten heeft al contact met Deltalinqs, de organisatie die de belangen van haven- en industriële bedrijven in Mainport Rotterdam behartigt.

De commissie Vervoer van het Europees Parlement kwam dinsdag eerst enkele stemmen tekort om het omstreden ontwerp voor een nieuwe havenrichtlijn (de Port Package 2) te verwerpen. Het verslag van de rapporteur, de Duitse christen-democraat Georg Jarzembowski met voorstellen om de richtlijn bij te schaven, werd vervolgens met een meerderheid van slechts twee stem wél verworpen.

Dat kwam door het stemgedrag van enkele dissidente liberale parlementariërs. De Nederlandse VVD is teleurgesteld over de afwijzing van het compromis en waarschuwt dat de havens nu wellicht onder de komende dienstenrichtlijn gaat vallen. "Of een paar liberalen hebben bij de stremming liggen slapen", analyseert vakbondsbestuurder Niek Stam het politieke theater, "of ze hebben een spel gespeeld."

In 2003 voerden de Europese havenbonden met groot succes strijd tegen de eerste poging om de havendiensten te liberaliseren. Vrije concurrentie zou leiden tot meer kwaliteit en lagere prijzen. De vakbonden maakten duidelijk dat het vrijmaken van de markt vooral zou leiden tot concurrentie op loonkosten en gevaren bij het laden en lossen door ondeskundig en onervaren personeel. Ondanks een rechtse meerheid wees het Europees Parlement de Port Package 1 definitief af.

Het voornaamste bezwaar tegen Port Package 2 blijft dat het havenwerk niet langer wordt voorbehouden aan geregistreerde vaklui. Ook goedkope zeelieden zouden boten mogen afhandelen. Dit leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties, ook staat de werkgelegenheid van grote groepen havenwerkers op de tocht. "Nu al constateren we dat Europese zeevarenden worden vervangen door goedkope niet-gekwalificeerde Chinezen en Filippijnen die niet te beroerd zijn tegen lage lonen ook te laden en te lossen", constateert Stam.

Volgens de Europese havenbonden is dit voornemen in strijd met de internationale conventie ILO137. Die bepaalt dat al het havenwerk moet worden uitgevoerd door erkende, opgeleide havenarbeiders. Nederland heeft dat verdrag getekend, maar wil het nu opzeggen. De Eerste Kamer moet zich daar nog over uitspreken.

Een delegatie van de Europese koepel van vervoersbonden, met Stam in de gelederen, drong er dinsdag bij Europees commissaris voor transport, de Fransman Jacques Barrot, op aan om de ILO-conventie aan alle lidstaten van de EU op te leggen.