VNG-REACTIE OP BEGROTING SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
De VNG heeft de Tweede Kamer in een brief haar reactie gegeven op de
begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(SZW) voor het jaar 2006. In onze reactie gaan wij in op de volgende
onderwerpen:
De koopkracht van de kwetsbare burger
De VNG vindt dat de koopkracht van kwetsbare burgers moet worden
verbeterd en pleit voor aanvullende maatregelen van het kabinet
gericht op kwetsbare groepen.
Daarnaast hebben gemeenten door de forse bezuinigingen in de afgelopen
jaren op de middelen voor bijzondere bijstand steeds beperktere
mogelijkheden om kwetsbare burgers te ondersteunen. Om ervoor te
zorgen dat gemeenten ook komend jaar hun zorgplicht voor hun burgers
waar kunnen maken, is het noodzakelijk dat het budget voor bijzondere
bijstand wordt verhoogd.
Wet sociale werkvoorziening
Om nu en in de toekomst de Wet sociale werkvoorziening op een
verantwoorde manier uit te kunnen voeren, heeft de sector dringend
meer geld nodig. Het kabinet voorziet hier niet in. Dat is
teleurstellend. De sector wordt wel geacht mee te werken aan de
uitvoering van de voorgenomen moderniseringsplannen. Wij dringen aan
op een structurele verhoging van het budget van rond de 120 miljoen,
bestaande uit compensatie voor het wegvallen van de regelingen SPAK en
VLW, gestegen gemeentelijke bijdrage en de gestegen pensioenpremies.
Kinderopvang
Kinderopvang heeft niet alleen een functie voor de combinatie van
arbeid en zorg, maar speelt ook een rol bij jeugdbeleid,
achterstandenbeleid en arbeidsmarktbeleid. Wij willen daarom o.a. dat
de overheden (de rijksoverheid en de lokale overheid) heldere
afspraken hebben over de bestuurlijke inbedding van kinderopvang
binnen een lokale sociale infrastructuur. Wij blijven daarom pleiten
voor een aanspraak op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang
voor mantelzorgers.
Participatiebanen
Wij zijn momenteel met de staatssecretaris in overleg over dit
onderwerp. Als uitgangspunt voor het overleg hebben we gekozen voor
het inzetten van participatiebanen door middel van het oprekken van de
termijn waarin met behoud van uitkering gewerkt mag worden.
Financieringssystematiek WWB
Ook dit jaar is weer gebleken dat de grote schommelingen in het
macrobudget WWB het gemeenten moeilijk maakt om een gedegen
(financieel) beleid te voeren. In de huidige financieringssystematiek
lijkt investeren dan ook weinig zinvol. Wij vragen de Tweede Kamer
daarom gemeenten langer voordelen te laten houden, zodat zij een goed
meerjarig beleid kunnen voeren.
ESF
De onmiddellijke stopzetting van de ESF-aanvragen door de
staatssecretaris van SZW leidt ertoe dat de projecten dagarrangementen
en combinatiefuncties en Taal Totaal en veel reĂŻntegratieprojecten in
2006 geen doorgang dreigen te vinden. Gemeenten zijn in deze projecten
blij gemaakt met een dode mus. Belangrijker nog zijn echter de
negatieve consequenties voor de doelgroepen. We vragen de Kamer het
kabinet te houden aan het uitvoeren van deze projecten, zo niet uit
ESF-middelen dan uit de rijksbegroting.
Efficiencykortingen zbos
Recent hebben CWI, UWV, VNG en Divosa in het Ketenprogramma 2006
afspraken gemaakt over het intensiveren van de ketensamenwerking om
een impuls te geven aan klantgericht werken en effectieve
dienstverlening. Het baart gemeenten dan ook grote zorgen dat het
ministerie van SZW het reguliere basisbudget van de zbos verlaagt met
240,8 miljoen. Daarmee komt de ontwikkeling en uitvoering van
ketensamenwerking op lokaal en regionaal niveau ernstig onder druk te
staan. In een periode waarin de ketensamenwerking juist volop moet
worden gestimuleerd, vinden gemeenten de kortingen dan ook niet
acceptabel.
Brief VNG aan Tweede Kamer over de SZW-begroting 2006
VNG-net dossier Armoedebeleid
VNG-net dossier Schuldhulpverlening
VNG-net dossier Wet sociale werkvoorziening
VNG-net dossier Kinderopvang
VNG-net dossier Arbeidsmarktbeleid
VNG-net dossier Financieringssystematiek WWB
VNG-net dossier SUWI
Vereniging Nederlandse Gemeenten