Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG-REACTIE OP BEGROTING SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

De VNG heeft de Tweede Kamer in een brief haar reactie gegeven op de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor het jaar 2006. In onze reactie gaan wij in op de volgende onderwerpen:

De koopkracht van de kwetsbare burger

De VNG vindt dat de koopkracht van kwetsbare burgers moet worden verbeterd en pleit voor aanvullende maatregelen van het kabinet gericht op kwetsbare groepen.

Daarnaast hebben gemeenten door de forse bezuinigingen in de afgelopen jaren op de middelen voor bijzondere bijstand steeds beperktere mogelijkheden om kwetsbare burgers te ondersteunen. Om ervoor te zorgen dat gemeenten ook komend jaar hun zorgplicht voor hun burgers waar kunnen maken, is het noodzakelijk dat het budget voor bijzondere bijstand wordt verhoogd.

Wet sociale werkvoorziening

Om nu en in de toekomst de Wet sociale werkvoorziening op een verantwoorde manier uit te kunnen voeren, heeft de sector dringend meer geld nodig. Het kabinet voorziet hier niet in. Dat is teleurstellend. De sector wordt wel geacht mee te werken aan de uitvoering van de voorgenomen moderniseringsplannen. Wij dringen aan op een structurele verhoging van het budget van rond de 120 miljoen, bestaande uit compensatie voor het wegvallen van de regelingen SPAK en VLW, gestegen gemeentelijke bijdrage en de gestegen pensioenpremies.

Kinderopvang

Kinderopvang heeft niet alleen een functie voor de combinatie van arbeid en zorg, maar speelt ook een rol bij jeugdbeleid, achterstandenbeleid en arbeidsmarktbeleid. Wij willen daarom o.a. dat de overheden (de rijksoverheid en de lokale overheid) heldere afspraken hebben over de bestuurlijke inbedding van kinderopvang binnen een lokale sociale infrastructuur. Wij blijven daarom pleiten voor een aanspraak op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang voor mantelzorgers.

Participatiebanen

Wij zijn momenteel met de staatssecretaris in overleg over dit onderwerp. Als uitgangspunt voor het overleg hebben we gekozen voor het inzetten van participatiebanen door middel van het oprekken van de termijn waarin met behoud van uitkering gewerkt mag worden.

Financieringssystematiek WWB

Ook dit jaar is weer gebleken dat de grote schommelingen in het macrobudget WWB het gemeenten moeilijk maakt om een gedegen (financieel) beleid te voeren. In de huidige financieringssystematiek lijkt investeren dan ook weinig zinvol. Wij vragen de Tweede Kamer daarom gemeenten langer voordelen te laten houden, zodat zij een goed meerjarig beleid kunnen voeren.

ESF

De onmiddellijke stopzetting van de ESF-aanvragen door de staatssecretaris van SZW leidt ertoe dat de projecten dagarrangementen en combinatiefuncties en Taal Totaal en veel reĂŻntegratieprojecten in 2006 geen doorgang dreigen te vinden. Gemeenten zijn in deze projecten blij gemaakt met een dode mus. Belangrijker nog zijn echter de negatieve consequenties voor de doelgroepen. We vragen de Kamer het kabinet te houden aan het uitvoeren van deze projecten, zo niet uit ESF-middelen dan uit de rijksbegroting.

Efficiencykortingen zbos

Recent hebben CWI, UWV, VNG en Divosa in het Ketenprogramma 2006 afspraken gemaakt over het intensiveren van de ketensamenwerking om een impuls te geven aan klantgericht werken en effectieve dienstverlening. Het baart gemeenten dan ook grote zorgen dat het ministerie van SZW het reguliere basisbudget van de zbos verlaagt met 240,8 miljoen. Daarmee komt de ontwikkeling en uitvoering van ketensamenwerking op lokaal en regionaal niveau ernstig onder druk te staan. In een periode waarin de ketensamenwerking juist volop moet worden gestimuleerd, vinden gemeenten de kortingen dan ook niet acceptabel.

Brief VNG aan Tweede Kamer over de SZW-begroting 2006

VNG-net dossier Armoedebeleid

VNG-net dossier Schuldhulpverlening

VNG-net dossier Wet sociale werkvoorziening

VNG-net dossier Kinderopvang

VNG-net dossier Arbeidsmarktbeleid

VNG-net dossier Financieringssystematiek WWB

VNG-net dossier SUWI