21-11-2005 Overgang naar nieuw systeem website
Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een nieuw content management
systeem van de website. Het content management systeem is een stukje
software waarmee we de inhoud van de website, zoals tekst en
afbeeldingen, onderhouden. We zijn de komende 2 weken druk bezig het
systeem te testen en de informatie van het oude systeem over te zetten
naar het nieuwe. Hier gaat veel tijd inzitten en daarom zal de huidige
site iets minder frequent van nieuwe informatie worden voorzien. Wij
vragen u begrip hiervoor.
Met het nieuwe systeem kunnen we veel meer doen. Om een paar
voorbeelden te noemen:
De navigatiestructuur is makkelijker aan te passen en uit te
breiden.
De website wordt sneller.
Het opmaken van webpagina's is veel makkelijker en daardoor kunnen
er meerdere mensen aan de website gaan werken. Het beheer van de
informatie op de website kunnen we daardoor decentraliseren naar de
afdelingen en zo wordt de informatie op de website uitgebreider en
actueler.
Transacties via de website worden mogelijk. U kunt dan via de
website een gemeentelijk product bestellen en betalen. Denk b.v. aan
een uittreksel die u via een digitaal formulier op de website
aanvraagt en betaald. Een paar dagen later rolt het uittreksel bij u
in de bus. U hoeft de deur dus niet meer uit.
Het discussieforum wordt handiger en overzichtelijker.
Authorisaties voor gebruikers worden eenvoudiger te beheren.
U kunt zich inschrijven voor diverse digitale nieuwsbrieven die u
per email ontvangt, b.v. de wekelijkse bekendmakingen, of welke
vergunningen bij u in de buurt zijn aangevraagd of dat er een
inspraakavond gehouden wordt.
De gemeente kan ook pro-actief informatie gaan aanbieden. We kunnen
u b.v. attenderen als uw rijbewijs bijna verlopen is.
De productencatalogus wordt veel uitgebreider en er wordt ook
informatie toegevoegd voor de interne organisatie zoals werkprocessen.
Er komen meer aanvraagformulieren. Voorts kan de nieuwe
overheidsproductencatalogus aan de website gekoppeld worden. Zo krijgt
u via onze website toegang tot alle producten van de overheid, ook die
van de provincie of het rijk, en hoeft u niet allerlei verschillende
overheidswebsites af te zoeken.
Het systeem delen we met andere gemeenten. Zo zijn we altijd
verzekerd van de nieuwste software. En iedere verbetering/uitbreiding
die een gemeente aan het systeem maakt komt dus ten goede aan de
andere gemeenten.
Het nieuwe systeem is geschreven in 'Open-Source' taal. Hierdoor
kunnen we verschillende applicaties (ook van andere leveranciers) gaan
koppelen aan de website. In de gemeentelijke organisatie draait het
vooral om informatie. In de processen wordt die informatie verwerkt
voor tal van doeleinden. Oneerbiedig gezegd is de gemeente eigenlijk
een informatiefabriek die produceert voor allerlei verschillende
doelgroepen. Veel informatieprocessen zijn goeddeels geautomatiseerd.
Vaak wil dat zeggen dat een bepaald soort informatie is ondergebracht
in een daarvoor ontworpen systeem. De behoefte van gemeenten is om die
systemen te laten samenwerken. En wel op zon manier dat ze bijdragen
aan de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening.
Voorbeelden van koppelingen:
- Zo kunnen we geo-informatie aan de website koppelen en kunt u via de
website het bestemmingsplan inzien.
- We kunnen de Gemeentelijke Basis Administratie koppelen, dan hoeft u
niet meer uw naam, adres etc. in te vullen op een aanvraagformulier,
dat doet het systeem al voor u.
- Door koppeling van het postregistratiesysteem kunt u de ingekomen
brieven aan de gemeenteraad ook daadwerkelijk lezen. En u kunt (via
een wachtwoord dat alleen aan u bekend is) volgen in welke gedeelte
van het proces uw eigen (bouw)aanvraag is, dit heet track en trace.
Het is een immense uitdaging waarvoor compleet nieuwe
informatiseringstrajecten worden uitgezet. De kunst is om een concept
te ontwikkelen waarin alle informatieprocessen en interne en externe
communicatiekanalen perfect met elkaar samenwerken.
Gemeente Lisse