Bezorgheid over veiligheid online bankieren

Marketresponse b.v.

Persbericht MarketResponse 22 november 2005

Bezorgdheid over veiligheid online bankieren en betalen

Introductie
Vorige maand werden drie Brabantse jongens aangehouden op verdenking van computerfraude. De jongens zouden in het kader hiervan connecties hebben met de Russische maffia. Naar aanleiding van deze berichten ondervroeg MarketResponse n=500 internetters van 18 jaar en ouder naar hun gevoel van veiligheid bij internetbankieren en betalingen via internet.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse komt naar voren dat de helft van de internettende Nederlanders betalen via internet (bijvoorbeeld met een creditcard) als een onveilige methode beschouwt. Dit gevoel van onveiligheid vormt veruit de belangrijkste belemmering om online geldtransacties te doen.
Ook voor internetbankieren geldt dat de perceptie van onveiligheid een verdere groei hiervan in de weg kan staan.

Meer gedetailleerde resultaten
Volgens de helft van de internettende Nederlanders is het verrichten van online betalingen met een creditcard niet veilig. Slechts 31% vertrouwt erop dat dergelijke transacties eigenlijk altijd goed gaan.
Verder laat het onderzoek van MarketResponse zien dat ruim een kwart (26%) van de internetters weleens online betalingen doet. Voor degenen die wel eens online shoppen maar geen geldtransacties via internet doen, is onveiligheid verreweg de belangrijkste motivatie om niet te betalen via internet.
Van alle internettende Nederlanders doet 62% aan internetbankieren. Ook voor internetbankieren geldt dat de perceptie van onveiligheid veruit de belangrijkste reden is om de bankzaken op de traditionele manier te blijven regelen. Van degenen die wel internetbankieren en/of geldtransacties doen via internet, maakt 37% zich weleens zorgen. Men vreest dan zelf slachtoffer te worden van internetfraude. Maar liefst 55% van alle internetters verwacht dat men zelf voor de schade opdraait als onbekende computerfraudeurs via het internet geld van de rekening hebben afgeschreven. Dit is opvallend omdat in algemene zin de gedupeerde, als aan hem/haar niets te verwijten valt, schadeloos wordt gesteld en het risico bij de bank of internetprovider ligt.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 9 november tot en met 16 november 2005, onder een representatieve steekproef van internetters van 18 jaar en ouder.

22 november 2005, MarketResponse Nederland BV
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV

Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl)
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl)