De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter: nog veelzijdiger, veiliger en
comfortabeler
(11/22/2005)
In het komende voorjaar start de productie van de nieuwe Mercedes-Benz
Sprinter, die wederom trends zal zetten. Het fraaie ontwerp verbindt
vorm en functie op ideale wijze met elkaar en bevat vele innovatieve
en praktijkgerichte technieken.
De Merdeces-Benz Sprinter zet al tien jaar lang de trend in zijn
klasse en heeft zich daarmee in Europa al lang tot 'Sprinter-Klasse'
ontwikkeld. De ongeveer 1,3 miljoen exemplaren van de Sprinter als
marktleider in het transportersegment van 3,5 ton GVW (totaal geladen
gewicht) spreken voor zich.
Veelzijdig: carrosserie- en motorvarianten voor elke vraag
Drie wielbases, vier opbouwlengtes van 5243 tot 7343 mm, drie
dakhoogtes en talrijke opbouwvarianten â de nieuwe Sprinter is nog
flexibeler en veelzijdiger dan zijn voorganger. Met een GVW tussen 2,8
en 5,0 ton voldoet hij bijvoorbeeld als bestelauto met 7 tot 17 m3 aan
bijna alle denkbare eisen.
Hetzelfde geldt voor de motoren: de evenzo moderne als krachtige
CDI-dieselmotoren met vier en zes cilinders en tezamen vijf
prestatieniveaus tussen 65 kW (88 pk) en 135 kW (184 pk) laten niets
te wensen over. Alle CDI-dieselmotoren voldoen aan Euro4/EU4 norm en
zijn standaard uitgerust met roetfilters. Voor bijzondere eisen op het
gebied van comfort en rijeigenschappen is er de krachtige
V6-benzineuitvoering met 190 kW (258 pk).
Tot de talkrijke innovaties rond de nieuwe Sprinter behoort onder
andere een optionele variant met 4,6 ton GVW en plaatsbesparende
Supersingle banden op aan de achteras.
Veilig: ADAPTIVE ESPàvoor alle modellen, stevige remmen, Bi-Xenon
koplampen
De toch al voorbeeldige veiligheidsuitrusting van de huidige Sprinter
wordt bij het nieuwe Sprinter nog beter: diverse aanpassingen aan de
carrosserie hebben het gedrag bij crashes nog eens aanmerkelijk
verbeterd. Bovendien zijn naast de tot nu toe beschikbare
bestuurders-, bijrijders- en windowbags nu ook thoraxbags leverbaar.
Standaard zijn alle modellen uitgerust met het elektronische
stabiliteitsprogramma ESPàvan de nieuwste generatie, het zogenoemde
ADAPTIVE ESPÃ, en ook dat is een highlight. Het meet met zijn
uitgebreide functies onder andere het gewicht van de lading, berekent
het zwaartepunt van het voertuig en reageert daar adequaat op.
Het chassis van de Sprinter is nog wendbaarder en tegelijkertijd
veilig tijdens het rijden geworden. Tot de standaarduitrusting van
alle varianten behoren 16 inch velgen met een uiterst effectieve
reminstallatie met schijfremmen rondom, het anti-blokkeersysteem ABS,
de elektronische remkrachtverdeling EBV en de hydraulische
remassistent BAS.
Extra veiligheid bieden de als optie leverbare Bi-Xenon koplampen met
additioneel een actieve bochtenverlichting en afslagverlichting, een
nieuwe dimensie in de licht- en daarmee de veiligheidstechniek voor
bestelwagens.
Comfortabel: omvangrijke standaarduitrusting, innovatieve extra's
Aan comfort hoeft het ook bij een bestelwagen niet te ontbreken. Dat
bewijst de nieuwe Sprinter onder andere door een standaarduitrusting
met elektrisch bedienbare zijruiten en centrale vergrendeling met
afstandsbediening. Speciale aandacht verdient ook het nieuwe concept
van de binnenruimte dat nog meer ergonomisch doordacht is met de
aanzienlijk uitgebreide opbergmogelijkheden in de cabine. Doordacht
zijn eveneens de vele nieuwe individuele opties, waarbij het
innovatieve toegangssysteem 'Keyless Entry and Slide' met automatische
ont- en vergrendeling van alle deuren en het automatisch openen en
sluiten van de schuifdeur van de laadruimte in het oog springen.
De levering van de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter gaat in mei 2006 van
start. De productie van de gesloten bestelwagens en de combi's vindt
plaats in de fabriek in Düsseldorf en van de chassis(dubbel)cabines
in de fabriek in Ludwigsfelde bij Berlijn.
BedrijfsautoRAI