PERSBERICHT - 2005-11-22

Voorlopig jaarresultaat easyJet tot september 2005

Ruim 20 procent meer passagiers bij easyjet

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet laat in haar voorlopige jaarcijfers tot september een duidelijke groei zien in 2005. Het aantal passagiers van de maatschappij groeide met 21%, de opbrengsten stegen met 23%. De winst groeit met name door het verder doorvoeren van kostenreducties.

easyJet maakte op 22 november het volgende bekend:


- De winst voor belastingen steeg de tweede helft van het jaar met 11%, voor het hele jaar komt dit neer op een stijging van 9%, ofwel 68 miljoen pond.


- Het aantal passagiers steeg met 21% naar 29,6 miljoen, de bezettingsgraad groeide van 84,5% naar 85,2%.


- De totale opbrengst per stoel steeg met 2% naar 38,66 pond.


- De brandstofkosten per stoel zijn 68% gestegen in de tweede helft van het jaar, voor het hele jaar komt dit neer op 47%.


- Kostenreductie is versneld: kostendaling per stoel (ex brandstof en afschrijving op goodwill) is 7% in de tweede helft van het jaar en 4% voor het hele jaar. Deze kostenreductie is op alle terreinen gerealiseerd.


- Met 72 nieuwe routes in het afgelopen jaar, groeide het easyJet netwerk. In totaal zijn er nu 212 verschillende routes.


- Er is een sterke groei op het Europese vasteland geweest. Duitsland loopt hierbij op kop, met een winstgroei van 78%.

Sterke vooruitgang
Ray Webster, easyJets chief executive zegt:
We hebben een sterke vooruitgang laten zien dit jaar met de groei van het aantal passagiers en de winst. Ondanks de gestegen brandstofprijzen, zijn we er in geslaagd de kostenstijging te minimaliseren. Behalve de brandstof, is de kostprijs per stoel gedaald met 4,4%. We hebben een versnelde kostenreductie doorgevoerd dit jaar en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. Daarnaast ben ik blij met de uitbreiding van ons netwerk met 72 vluchten. We zijn goed in vorm voor toekomstige groei.

Capaciteitsgroei
In het huidige financiële jaar verwachten we een capaciteitsgroei, gemeten in beschikbare stoelen, van 15%. Onze sterke focus op de beheersing van kosten blijft en daarmee willen we een resultaat van 3 tot 5% kostenreductie (voor brandstof) per stoel behalen. Terwijl we anticiperen op een lichte opbrengstverlaging per stoel, zullen de totale opbrengsten stijgen, onder meer doordat we bezig zijn met een aantal nieuwe initiatieven.

Noot voor de redactie,